خانه » مدیریت فناوری اطلاعات » کاربرد و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات » امور دانشجویی » به نظر شما یک استاد خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

به نظر شما یک استاد خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

این سوالی است که یکی از مدرسان درس کاربرد فناوری اطلاعات در اوایل دوران تدریسش حدود سال ۱۳۹۱ از دانشجویان کاردانی فناوری اطلاعات یکی از دانشگاه‌های علمی کاربردی شهر تهران پرسیده است.

نظرات این دانشجویان را با ذکر نام و بدون سانسور با هم می‌خوانیم:

فرهاد موصیوند 

  • درس را روان و مفید گفتن و پیچیده نکردن آن 
  • برنامه ریزی ساعتی درست برای خسته نشدن دانشجویان 
  • ایجاد انگیزه برای درس مربوطه
  • برخورد مناسب با توجه به خصوصیات افراد 
  • سخت‌گیری نکردن درباره جواب‌های امتحانی دانشجویان 
  • داشتن کلاسی با نشاط 
  • نمره پایان ترم نیز از ۱۵ نمره باشد بهتر است و ۵ نمره برای کارهای دیگر 
  • زمان کلاس اگر می‌شود کمتر باشد (ماه رمضان)  

مهدی نیاز خانی  

  • مطالب روان و ساده شده ولی علمی باشد 
  • مهم‌ترین عناوین تدریس شود 
  • سرفصلها بگونهای باشد که زنجیروار قرار گیرند 
  • بیشتر بر مباحثی که به کار مربوط و مرتبط می‌باشد تاکید شود 
  • باید به طور کلی در نظر گرفت که دوستان سرکار می‌روند و زمان برای مطالب زیاد ندارند 

مریم نوری

  • با توجه به سطح علمی دانشجویان آموزش داده شود 
  • با توجه به فعالیت کار کلاسی هر یک از دانشجویان نمره در نظر گرفته شود 
  • فعالیتهای عملی بیشتر ارائه شود 
  • پراکندگی موضوع نداشته باشیم در حین تدریس 
  • بحث آزاد داشته باشیم در رابطه با تکنولوژی‌های روز 
  • کلاس یکنواخت نباشد و چند دقیقهای برای استراحت کردن داشته باشیم 

مریم ارکسی 

  • ارائه‌ یک جزوه مناسب و حذف کتاب 
  • ارائه موضوعاتی جهت ارائه پروژه 
  • درس بیشتر به صورت عملی باشد و از مثال در آن استفاده شود بیشتر و به صورت تئوری نباشد 
  • امتحان میانترم نیز گرفته شود 
  • هر جلسه مباحث جلسه قبل پرسیده شود

حسین ابوحمزه 

  • جزوه در کلاس گفته شود 
  • امتحان پایان ترم تلفیقی از سوالات تستی و تشریحی باشد 
  • مطالب درس به صورت ساده و روان بیان شود 
  • معرفی تجهیزات که در این رشته کاربرد فراوان دارد، صورت پذیرد

حسین قربانی 

  • ضعیفترین و قویترین افراد از نظر داشتن تخصص در نظر گرفته شوند 
  • مباحث طوری عنوان شوند که باعث علاقه‌مندی بی‌طرفان گردد 
  • به اندازه‌ی خواسته‌ی کلاس مباحث مطرح شود (یعنی چنانچه کلاس گنجایش مباحث بیشتری داشت، ارائه شود) 
  • اگر تعامل کلاس از نظر توانایی یادگیری مناسب نبود، با گروه‌بندی مسئله حل شود 

  • چنانچه دانشجویان در یادگیری درس مشکل داشتند با سوالات کلاسی هر جلسه دانشجو ملزم به مطالعه شود 

معصومه آرزومند 

  • بین استاد و دانشجو رفتار به گونهای باشد که همیشه استاد به عنوان الگو باشد 
  • درس ها واضح و بیان آن‌ها کامل باشد تا من که رشته IT را به خاطر فرزندم انتخاب کردم، لذت ببرم
 

لیلا جلالوند 

  • حضور و غیاب دارای اهمیت زیادی نباشد 
  • پروژه و تحقیق نداشته باشد، چون آن کسانی که واقعاً کار کردهاند و کسانی که تقلب کردهاند، در یک حد قرار میگیرد 
  • جزوه کامل و مفید باشد، کتاب بهتر از جزوه دستی میباشد 
  • بیشتر مهارت عملی پیدا کردن است که مهم است تا تئوری 
  • در سطح متوسط بودن نه سطح بالا در حد دانشجویان حرفهای نه در حد صفر و سطح پائین 

نازنین بابائی 

  • عدم اهمیت حضور غیاب 
  • دادن جزوهای به زبان روان به دانشجویان 
  • ارائه نمونه سؤال به دانشجویان 
  • داشتن پروژه و تحقیق که بخشی از نمره پایانی را به خود اختصاص دهد 
  • نگرش یکسان به تمامی دانشجویان یعنی از کسی که هیچ گونه اطلاعاتی نسبت به رشته تحصیلی‌اش ندارد به اندازه فردی که سال‌ها در محیط کامپیوتری فعالیت داشته انتظار نداشته باشد 
  • کلاس نه استاد محور باشد و نه دانشجو محور 

مجید پژومان 

  • انتخاب مباحث مناسب و مورد نیاز و هماهنگی بین دانشجویان 
  • سنجش میزان اطلاعات مورد نیاز دانشجویان 
  • مطرح کردن مباحث روز فناوری اطلاعات 
  • در اختیار گذاشتن تجربیات شخصی برای دانشجویان 
  • نظر سنجی از دانشجویان در رابطه با مباحث نمره یا چگونگی برگزاری امتحان 

ملیحه معاشر 

  • باید تدریس مطالب به گونهای باشد که از بالاترین تا پایین‌ترین سطح اطلاعاتی از کلاس استفاده کنند 
  • مطالب تدریسی به روز باشد 
  • مطالب کارآمد باشد و قابل استفاده در محیطکار 
  • باید ارتباط بین مدرس و دانشجویان به گونهای باشد که سؤالی در مورد درس در ذهن دانشجو به صورت مبهم باقی نماند 
  • تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی موضوعات درسی مناسب بوده و درست انتخاب شده ‌باشد 
  • کلاس نباید بر محور تعداد خاصی از دانشجویان که سطح اطلاعاتی بالاتری دارند بچرخد 
  • کار کلاسی نباید نادیده گرفته شود 
  • جلب رضایت همه همیشه ممکن نیست ولی اکثریت از کلاس رضایت داشته باشند 

مریم عزیزی 

  • یک مدرس باید فن بیان خوبی در تدریس داشته باشد 
  • یک مدرس باید یک جزوه مشخص جهت تدریس ارائه دهد 
  • یک مدرس باید بتواند در مدت زمان کوتاه جوری تدریس کند که برای دانشجویان مفید و سومند باشد 
  • مطالبی که یک مدرس تدریس می‌کند باید به روز باشد 
  • یک مدرس باید بتواند شرایط دانشجوها را به درستی درک کند 
  • یک مدرس باید جوری تدریس کند که در سطح کلاس باشد یعنی برای همه قابل فهم و درک باشد 
  • دانشجو انتظار دارد که بتواند در آینده از چیزی که آموخته استفاده کند 

محمد صادق حاجی قربان 

  • باید درس را به صورت کلی بیان کند تا به درد همه بخورد 
  • امتحان منطقی بگیرد، از چیزهای که بیان کرده است
  • به خاطر شاغل بودن بیشتر بچه‌ها، زیاد رو حضور داشتن تأکید نداشته باشد 
  • طاقت فرسا درس ندهد، منظورم همون طولانی هست 
  • اخلاق خوب و پسندیده داشته باشد 
  • به عقاید دانشجو احترام بگذارد 

حسین کلانتر 

  • از هر گونه سختگیری جلوگیری کرده و علاقه سازی شود 
  • تعیین کردن روال کاری مشخص 
  • مشخصکردن اهداف در دراز مدّت 
  • آشنایی کامل با شرایط تمامی افراد کلاس 
  • از بین بردن هرگونه ترس و اضطراب در افراد کلاس 
  • استفاده مختلف از انواع راهکارهای روان‌شناسی 
  • تکلیف و درخواست تکلیف ساده‌تر از ساده ولی سخت‌گیرانه در ارائه دادن آن به استاد کلاس 
  • زمانبندی مناسب برای استراحت افراد 
  • اعمال راهکارهای مناسب (بازخورد گرفتن) برای جهت دادن به کلاس 

سحر گلریز

  • تطبیق دادن جزوه و کتاب مربوطه و در نتیجه حذف کتاب و ارائه دادن یک جزوه کامل  
  • هماهنگی بین استاد و دانشجو 
  • مباحثی که به کار می رود کاربرد عملی داشته باشد و تئوری در حد نیاز باشد 
  • مباحثی که در درس ارئه میشود مطابق با آموزش‌های روز باشد 
  • مدرس قدرت بیان کافی جهت رساندن مطلب به دانشجو را داشته باشد؛ هر چند که تحصیلات مربوطه را داشته باشد یا نه.

سمانه بوستانچی 

با توجه به شرایط این کلاس در ترم تابستان و برخورد با ماه مبارک رمضان 

  • بنده شاغل هستم تا ۳۱‌‌ام که امتحان برگزار شد و خودم هم در حال حاضر گذراندن بدو استخدام میباشم لذا کلاس را طوری تنظیم کنید که حضور و غیاب بابت حذف واحد نباشد و ضمنا طوری بیان شود که بتوانم بعد از کلاس از مطالب استفاده کنم و فقط صرف امتحان نباشد، زیرا مطالب تئوری به فراموشی و آنچه که میماند انجام دادن و عمل به آن‌هاست. 
  • من خود موافق بررسی دانشجو از طریق نمره نیستم چون طبق سیستم آموزشی جدید کاربرد مهم است و در ده سال آینده استرس امتحان خدا رو شکر از بین خواهد رفت.
  • خواهشمند است صرف نوشتن جزوه نباشد و ساعت وجود کلاس مفید باشد نه اینکه حتما ۱۵‌-‌‌۲۰ سر کلاس باشیم جز خستگی و گذراندن وقت فایدهای ندارد.
  • پروژه هم نداشته باشیم.

از اینکه از ما پیشنهاد خواستید متشکرم. 

بابک باوند پوری 

  • برقراری ارتباط بین دانشجویان مسلط با دانشجویان غیر مسلط 
  • استفاده از دانشجویان مسلط جهت انتقال مطالب درسی و توضیحات بیشتر به دانشجویان (به دلیل همزمان بودن دانشجویان با هم و راحتی در برقراری ارتباط با یکدیگر) 
  • هر شخص مکلف شود جهت جمع آوری مطالب و ارائه به دیگران 
  • بیان کردن تجربیات کاری دانشجویان مسلط و نمونه های عملی آنان 

علی محرمی 

  • ارائه جزوه جهت مطالعه 
  • سعی شود مطالب تخصصی بصورت ساده بیان شود 
  • کلاس به صورت تعاملی باشد 
  • با توجه به توان دانشجویان کار از آن‌ها خواسته شود 
  • مباحث و دروس جلسات قبل سؤال شود 

اگر شما نیز قبلا از دانشجویان من بوده اید و هم اکنون فارغ التحصیل شده‌اید، می‌توانید در صورت تمایل نظرات خود را با دیگران به اشتراگ بگذارید.

نظر دانشجویان در مورد کلاس‌های این استاد را ببینید

طرح درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را ببینید

بیشتر در جریان کلاس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بگیرید

اسلایدهای مربوط به درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را دانلود کنید

نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را ببینید

پاورپوینت‌هایی دانشجویان را مشاهده کنید

ریز نمرات دانشجویان ترم‌های گذشته را ببینید

 

همچنین ببینید

گزارش جلسه سوم درس مسئله یابی و حل مسئله – دانشگاه قم

در این گزارش می‌خوانیم: آیا تصمیم خوب یا بد وجود دارد؟، عوامل راه های دستیابی به تصمیم کدام است؟، این عوامل چگونه در مسئله یابی و حل مسئله به ما کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *