خانه » مهارت های کار و زندگی » چرایی تعلق گرفتن نمرات امتیازی به پروژه پیش شرط

چرایی تعلق گرفتن نمرات امتیازی به پروژه پیش شرط

چطور می‌شود وقتی قرار است پروژه‌ای پیش شرط پروژه بعدی باشد، خود بدون اعلام قبلی برای دانشجو نمره امتیازی به ارمغان آورد؟ و اما توضیح آن که:

اگرچه قرار بر این بود که پروژه «دانشگاه؛ از هست‌ها تا بایدها» پیش شرطی برای جلسه حضوری باشد ولی وقتی دیده شد که برخی از بچه‌ها برای این کار واقعاً زمان گذاشته‌اند، به این نتیجه رسیدم که بر اساس کیفیت به آن‌ها بین ۰.۵ تا ۱ نمره داده شود.

دانشجویانی که این کار را انجام ندادند، لطفاً نفرمایند اگر ما می‌دانستیم نمره دارد انجام می‌دادیم زیرا این حرف‌شان، به دلایل زیر موجه نیست:

  1.  از اول اصلاً قرار نبود نمره‌ای داده شود و در چند روز اخیر این تصمیم گرفته شد و چون «لطف» استاد است و نه «حق» دانشجو، حرف فوق محلی از اعراب ندارد. البته تصور این که قرار است این لطف همیشه و به همین صورت اتفاق بیفتد، هم اشتباه است!
  2. وقتی کاری در عمل ارزش بیشتری پیدا می‌کند که برای نمره نباشد با این که ممکن است بدون اعلان قبلی به گرفتن نمره نیز منجر شود! اگرچه ممکن است به احتمال قوی (شما فرض کنید ۱۰۰٪ !) همین دانشجویان برای بهتر شدن نمره‌های پروژه‌شان دست به این کار زده باشند، ولی همین که حاضر شدند بعد از خستگی امتحانات وقت گذاشته و گذشته را مرور کنند و به قلم خود آن را روایت کنند، برای ما ارزشمند است.
  3. برخی از آن‌هایی که وقت نذاشتند، معذوریت داشتند و نمره تاثیری در این کارشان نداشت.

دقت کنید که ما باید تلاش‌مان را بکنیم که قضاوتی در مورد آن‌هایی که وقت نذاشتند، نکنیم زیرا همیشه گفته‌ایم که انسان‌ها اولویت‌ها و ارزش‌های مختلفی در هر برهه زمانی دارند: مسافرت، خستگی، چک کردن اینستا، حوصله نداشتن، مراقبت از مریضی در خانواده، احساس بی‌فایده بودن انجام پروژه و یا ترکیبی از این موارد یا موارد دیگر

🔅 در نهایت این که به آن‌هایی که پروژه را فرستاند – صرف‌نظر از اینکه تایید اولیه شدند یا نه – نیز ۰.۲۵ صرفاً به پاس تلاش صورت گرفته داده می‌شود.

در ضمن نفرمایید چرا

فلانی ۱ گرفت و من ۰.۵. اگرچه برای تایید ثانویه چندین ساعت وقت گذاشته شده است و حتی بر روی فایل‌های شما نیز کامنت گذاشته شده است، یادتان نرود که «دندان‌های اسب پیش‌کش را نمی‌شمارند!»

📌 لازم به ذکر است که نمرات گزارش «دانشگاه: از هست‌ها تا بایدها» براساس چهار مؤلفه: صداقت، خلاقیت، طراحی و توضیحات هر درس با بارم ۰/۲۵ در نظر گرفته شده است.

👩‍🎓 نمرات

  • فروغ طوطی: ۱ نمره
  • کوثر نسیمی: ۰/۷۵
  • حدیث لشنی: ۰/۷۵
  • عطیه فیروزی: ۰/۵
  • زهرا مختاری:۰/۵
  • پریسا یزدانی:۰/۵
  • فائزه رضاپور: ۰/۵
  • نرگس داروی: ۰/۵

🔰 و اما نکته دیگر این که:

شاید برخی به میزان نمره‌ای که این دانشجویان گرفته‌اند در دل خود بخندند ولی یادشان نرود که اولاً این‌ها قرار نبود اصلاً نمره‌ای بگیرند و ثانیاً اگرچه برخی از این‌ها به این نمرات شاید اصلاً نیازی نداشته باشند ولی امید است که خداوند برخی دیگر را محتاج همین اندک نمره نیز هنگام اعلام نهایی نمرات نکند که بعید است آن‌ها در این ترم و به خصوص پس از تصمیم در مورد انجام یا عدم انجام گزارش که نیاز به سطح بالای تحلیل نداشت و فقط زمان می‌خواست به این حقیقت پی نبرده باشند که از جنبه‌ای (رجوع شود به سطوح تحلیل) مسئول عملکرد و تصمیمات فعلی‌ خودشان هستند و بس و این که تصمیم بگیرند که همین گزارش را انجام دهند یا نه، نیز خود یک نوع حل مسئله است!

و اگر هنوز هم فقط به این و آن در حال غرولند هستند، منتظر «سیلی واقعیت» چند سال بعد باشند که «زندگی سراسر حل مسئله است» و شما چه بخواهید چه نخواهید از منظری خیلی وقت است که وارد «بازی زندگی» شده‌اید با این تفاوت که شما در این درس تعدادی از «قواعد این بازی» آموختید و میزان فهم و ادراک خود، از منظری کمتر می‌توانید در آینده خود را «قربانی» تصور کنید!

و من الله التوفیق و علیه التکلان / ملاباقر

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

همچنین ببینید

گزارش پیگیری کیفیت اجرای پروژه های درس مسئله یابی و حل مسئله ترم ۹۸۱

گزارش پیگیری کیفیت اجرای پروژه های درس مسئله یابی و حل مسئله ترم ۹۸۱

در پیگیری اجرای پروژه های حل مسئله ترم ۹۸۱ ما این موضوع را بررسی کردیم که این مسئله و حل آن چقدر دغدغه ذی‌نفع بوده و در نهایت چقدر از خروجی راضی بوده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *