خانه » ارزش آفرینی » چک لیست ارزیابی ایده

چک لیست ارزیابی ایده

لیست ارزیابی ایده به ما کمک می‌کند تا درباره ایده خود تمام جوانب را سنجیده و تمام زوایای مختلف پیدا و پنهان ایده خود را ارزیابی کنیم.

رده اصلیرده فرعیعنوانسوال  گزینه‌ها  
الف (بهترین گزینه)بجده (بدترین گزینه‌ها)
فرصتپتانسیل تقاضاپتانسیل بازارپتانسیل این بازار برای این ایدهخیلی بزرگ

بازار داخلی بزرگ و امکان بازار خارجی
بزرگ
بازار داخلی نسبتا بزرگ
متوسط کوچک
(بازار منطقه‌ای)
خیلی کوچک
(بازار خاص)
روندتقاضای بازار برای این ایدهصعودی سریع صعودی کم ثابت نزولی کم نزولی زیاد
پایداری در روندنوسانات تقاضابسیار، پایدار .بدون تغییر در روند تقاضا پایدار، دارای تغیرات اما قابل پیش‌بینی قابل پیش‌گویی ناپایدار بسیار ناپایدار
چرخه عمرچرخه عمر محصولخیلی طولانی
بیش از ۸ سال
طولانی

۶ تا ۸ سال
متوسط

۴ یا ۵ سال
کوتاه

۲ یا ۳ سال
خیلی کوتاه

کمتر از ۲ سال
پتانسیل محصولات جانبیپتانسیل برای محصولات جانبی مرتبطخیلی زیاد
پایه‌ای برای یک صنعت جدید
زیاد
نیاز به شرکت‌های زایشی مهم
متوسط
وجود پتانسیل برای چند نوع بازار یا چند کاربرد
محدود
تغییر پذیری کم
خیلی محدود
تنها همان یک محصول
پذیرش بازارسازگاریسازگاری با نگرش‌ها و روش‌های به کارگیری موجودخیلی
زیاد پذیرش بسیار بالا
زیاد
نیازمند مقداری تلاش‌های بازار یابی
متوسط
بدون اثر منفی
کم
نیاز به بحث
زمان‌بر بودن پذیرش توسط بازار
خیلی کم
امکان عدم پذیرش بازار
نیاز به آموزشآموزش مورد نیاز برای استفاده صحیحخیلی کم
بدون نیاز به دستور العمل
کم
دستور العمل کوتاه
متوسط
کفایت دستور العمل معمولی برای اغلب کاربران
بالا
دستور العمل با شرح جزئیات و آموزش
خیلی بالا
آموزش زمان بد و گران
سطح نیازمیزان پوشش سطح نیاز با ایجاد مطلوبیتخیلی بالا
پوشش نیاز های روانی و فیزیکی ضروری
بالا
پوشش نیاز روانی و یا فیزیکی ضروری
متوسط
پوشش نیاز روانی و یا فیزیکی غیر‌ضروری
پایین
پوشش کم نیاز روانی و یا فیزیکی غیر‌ضروری
خیلی پایین
اسبابی نه چندان ضروری
قابل ادراکمزایا خصوصیات و مشخصه های ایده برای خریداران بالقوهکاملا آشکار
بدیهی وجود آشکار
آشکار
قابل فهم بسیار آسان
متوسط
نیاز به کمی توضیح
پایین
نیاز به توضیحات اساسی
خیلی پایین
اسبابی نه چندان ضروری
نحوه توزیعکانال‌های توزیعبسیار ساده و ارزان تقریبا ساده و ارزان کمی پیچیده و هزینه‌بر نسبتا پیچیده و هزینه‌بر بسیار پیچیده و هزینه‌بر
تمایزدر مقایسه با محصولات مشابهخیلی ممتاز و بالا دستممتازهم سطح پایین‌تر بسیار پایین‌تر
ارزشارزش ایده در مقایسه با محصولات معادلبسیار بالاتر بالاتر تقریبا یکسان پایین‌تر خیلی پایین‌تر
مشتریانآسیب پذیری در برابر چانه‌زنی مشتریانبسیار کم
کنترل کامل بازار
کم
کنترل قوی بازار
متوسط
کنترل معقول بازارا
زیاد
کنترل کم بازار
خیلی زیاد
عدم توانایی کنترل بازار
تأمین کنندگانآسیب پذیری در برابر چانه‌زنی تأمین کنندگانبسیار کم
کنترل کامل ورودی‌ها
کم
کنترل قوی بازار
متوسط
کنترل معقول بازار
بالا
کنترل کم ورودی‌ها
خیلی بالا
بدون کنترل
رقابت پذیریآسیب پذیری در برابر رقبا موجود یا بالقوهخیلی کم
ورودی آسان به بازار و ارزان
کم
ورود نسبتا آسان و ارزان
متوسط
ورود نیازمند تلاش و هزینه
زیاد
ورود نیازمند تلاش و هزینه زیاد
خیلی زیاد
ورود بسیار مشکل و گران
قوانینمیزان سازگاری ایده با قوانین، مقررات و استانداردهابسیار زیاد
کاملا مطابق قوانین و استاندارها
زیاد
نیاز به کمی تغییر برای ایجاد سازگاری
متوسط
نیاز به بازنگری
کم
نیاز به بازنگری اساسی
بسیار پایین
بدون تطابق با قوانین
فناورانهمبنای فناورانه ایدهکاملا پایدار در برابر همه شرایط پایدار برای آینده قابل پیش بینی پایدار به شرط کمی تغییر و توسعه پایدار به شرط تغییرات مهم تعویض بسیار زود یا فناوری‌های جدید
مخاطره مخاطرات بیرونیزیست محیطیاثر بر روی محیط زیستکاملا مثبت بدون اثر بدون اثر در صورتی که به درستی استفاده شود اثر منفی جزئی خطرناک برای محیط زیست
اقتصادی اجتماعیاثر نیروهای اقتصادی اجتماعی بر تجاری سازی ایدهبدون اثر بسیار کم کم زیاد خیلی زیاد
وابستگی میزان وابستگی فروش یا به کارگیری این محصولبسیار کم
بازار کاملا تحت کنترل
کم
بازار قوی تحت کنترل
متوسط
بازار نسبتا تحت کنترل
زیاد
کنترل کم بازار
خیلی زیاد
بدون کنترل بر بازار

اگر می‌خواید درباره ایده یابی بدونید مطالب زیر رو از دست ندید 🙂

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

همچنین ببینید

مسئله، راه حل، ارزش

مثال هایی از فرآیند مسئله، راه حل و ارزش در راه اندازی کار و کسب

چند نمونه از فرآیند مسئله، راه حل، ارزش که توسط دانشجویان در کلاس کارآفرینی ارائه شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *