گزارش کار دوره کارورزی دبستان (۴)

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه چهارم: دوشنبه ۹۶/۰۷/۲۴

صبح در مراسم شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام در نمازخانه شرکت کردم و با نحوه ی بیان این گونه مسائل به دانش آموزان آشنا شدم.

تمارین ریاضی در کلاس حل شد و با نحوه ی حل تمارین برای این سن، بیشتر آشنا شدم.

یاد گرفتم تدریس ریاضی سه مرحله دارد: دست ورزی، شکل، کلامی. دست ورزی یعنی با دست خود و با استفاده از ابزار مسأله ی ریاضی را توضیح و به بچه ها نشان دهیم. شکل یعنی مسأله را به صورت شکل روی کاغذ یا تخته بکشیم و این گونه مسأله را برای دانش آموزان توضیح دهیم. کلامی یعنی مسأله ریاضی را به صورت شفاهی برای آن ها توضیح دهیم.

در زنگ فارسی یاد گرفتم که هنگام روخوانی یکی از دانش آموزان از روی درس، باید به دیگر دانش آموزان به این علّت که ممکن است بعد از شما بخواهیم که خواندن متن را ادامه دهید، تذکّر دهیم که کاملاٌ به خواندن متن توسط همکلاسی شان دقت کنند.

یاد گرفتم باید در خواندن متن فارسی، لحن خواندن دانش آموزان نیز صحیح باشد یعنی مثلاً جمله ی خبری را به صورت سؤالی نخوانند.

پس از روخوانی درس، زیر کلماتی که ارزش املایی دارند خط کشیده می شود. هر دانش آموزی می تواند علاوه بر کلمات مطروحه توسط معلّم، زیر کلمه ای که نوشتنش برای خود او سخت می باشد، خط بکشد.

در درس فارسی درک مطلبی در کتاب وجود دارد که جمله ای را مطرح کرده و از دانش آموز می خواهد درست و غلط بودنش را بیان کند. وقتی در کلاس این مسأله را حل می کنیم، برای ایجاد شور و نشاط در دانش آموزان می توانیم از آن ها بخواهیم که برای جملات صحیح مثلاً بخندند و برای جملات غلط گریه کنند!

در درس فارسی قسمتی وجود دارد به نام «نگاه کن و بگو». در این قسمت دانش آموزان به صورت گروهی بر اساس عکس های این صفحه و درسی که خوانده بودند، داستانی از خود می سازند و نامی برای داستانشان انتخاب می کنند و سپس در کلاس داستان خود را توضیح می دهند.

امروز در زنگ تفریح بچه ها با ذوق می آمدند و خوراکی هایشان را به من تعارف می کردند.

کار دیگری که در امروز کردم این بود که دفترهای رنگین کمان بچه ها را تصحیح نمودم و با نحوه ی صحیح کردن این دفتر و نحوه ی بیان ایرادهای دانش آموزان و یا تشویق آن ها آشنا شدم.

امروز یاد گرفتم دفترهایی که غلط ندارند یا فقط یک غلط دارند، خوب است صاحبان این دفترها در جلوی دیگر دانش آموزان با بیان علت برتری این دفترها (مانند تمیزی، خوش خط بودن، صحیح نوشتن، کامل بودن و ….) تشویق شوند.

در زنگ ورزش با بچه ها ورزش کردم و بچه ها خیلی ذوق کردند که معلّمی دارد با آن ها ورزش می کند!

در درس علوم، اسم گازهای مختلف و کاربرد آن ها با کار مشارکتی گروهی و نوشتن روی تخته توسط معلّم و تکمیل آن، آموزش داده شد.

یکی از دانش آموزان با نمد جامدادی درست کرده بود و آمد به من گفت. از او طریقه ی کار با نمد را یاد گرفتم و از او تشکر کردم و این دانش آموز خیلی خوشحال شد که معلّمی از او خواست تا به او یاد دهد و در نتیجه قدرت روحی این دانش آموز بالا رفت و در زنگ بعدی به بنده گفت: «خانم ما بین معلّم ها اول شما رو دوست داریم بعد فلان خانم رو».

یاد گرفتم یک راهی که می توان فهمید که چه کسی وسیله ی دانش آموزان دیگر را بر می دارد این است که به فردی که مظنون ماست بگوییم: «مدرسه دوربین دارد و هرکسی وسیله ی فرد دیگری را بردارد، دیده می شود. پس تا قبل از این که معاون خود به سراغ کسی بیاید، اگر فردی کاری کرده باشد و خودش برود و با عذرخواهی به کار اشتباه خود اعتراف کند، برای او بهتر است».

امروز قرعه کشی برای انتخاب مسئول پخش و جمع کتاب ها را انجام دادم.

در زنگ قرآن، بخش خوانی قرآن کار شد. به صورت فردی، دو نفره و چند نفره.

هم چنین امروز یاد گرفتم که دانش آموزان خیلی زود از یکدیگر در مسائل مختلف تقلید می کنند و باید با مدیریت صحیح، از تقلید کردن های پیاپی آن ها جلوگیری کرد.

دانش آموزان باید از برخورد صحیح معلّم، یاد بگیرند که با فیلم بازی کردن و تقلید نمودن از رفتار دانش آموزی که واقعاً ناراحت است و معلّم به سراغ او جهت دلجویی می رود، نمی توانند از معلّم باج بگیرند!

قسمت های دیگر گزارش کار دوره کارورزی دبستان

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

cropped تفاوت بین پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری 310x165 - تفاوت پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری در رشته مدیریت

تفاوت پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری در رشته مدیریت

در این یادداشت سعی شده است به تفاوت‌ پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری رشته مدیریت و هم‌چنین تفاوت رساله PhD و پروژه دوره DBA پرداخته شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *