خلاصه جلسه چهاردهم درس کارآفرینی – دانشکده شریعتی

مشخصات خلاصه جلسه
نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۴
تاریخ جلسه: ۹۶/۱۰/۰۴
درجه کیفی:  A
تهیه کننده: رویا حسنی
توجه

این نوشته صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در ضمن این مطالب توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.

توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.

آخرین جلسه ی حضوری کلاس کارافرینی استاد ملاباقر در همون کلاس طبقه ی سومی که برای رسیدن بهش خیلی ها پله ها رو دوشنبه ها میدویدن، بعد از تعیین این که کی گزارش این جلسه رو بنویسه، با عبارت “صفحه ی ۱۰۵” رسماً شروع شد!

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

صفحه ی ۱۰۵ کتاب کارگاه کارافرینی و تولید درباره ی طرح کسب و کار است که سه سوال اصلی را در آن باید جواب بدهیم! یا در واقع سه بخش اصلی دارد:

استاد: یک نقطه ای رو این پایین در نظر بگیرید و یه نقطه این بالا! حالا مسیری رو در نظر بگیرید که از این نقطه پایینیه می خواید برید این بالا! این می شه طرح کسب و کار.

کجاییم، کجا می خوایم باشیم و چه جوری می خوایم برسیم به اونجا!

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

در رابطه با طرح کسب و کار، تکلیفی نبود اما توضیحاتی داده شد و فعالیت دوم صفحه ی ۱۰۶ به عنوان تمرینی برای گرفتن نمره ی بالای ۲۰ انتخاب شد تا گروه ها در کلاس انجام دهند! در حین انجام این فعالیت یکی از دانشجویان شکلات هایی که خودش درست کرده بود رو پخش کرد. خوراکی سالم و نمره ی بالای بیست!

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

سپس گروه “دونا” ایده های خودش را درباره ی فعالیت گروهی انجام شده (کسب و کار تولید کفش و سوالات مربوط به آن) به کلاس ارایه داد:

“محصول (کفش) باید زیبا و مقاوم و راحت باشد (سپس درباره اصطلاح فیزیولوژیستی و طبی در کلاس بحث شد). به مشتری کمک کنیم که با توجه به روحیه ی خود کفش مناسبی پیدا کند. خدمات پس از فروش ارایه دهیم و محصول را ضمانت کنیم. سرمایه ی اولیه هم به روش های مختلفی مثل وام یا پیدا کردن اسپانسر به دست می آید!” هر چند این گروه “کارت بانکی پدر” را پیشنهاد دادند!

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

صفحه ی ۱۰۹ کتاب درباره ی معرفی کسب و کار و تهیه ی برنامه و سر و سامان دادن نیروی انسانی است، با فرض این که می خواهیم کسب و کاری راه بیندازیم، فعالیت های این صفحه را انجام دادیم. در فعالیت این صفحه باید مشخصات هر یک از اعضای تیم شامل نام، تحصیلات و تجربه و تخصص و… نوشته می شد و استاد تاکید کردند که تجربه و تخصص باید کاملاً مرتبط با آن کسب و کار باشد نه این که بنویسیم آشپزی! برای مثال درباره ی گروه “برسم” و محصولشان، خودکار های ۵ خط حامل، تخصص ها ظریف کاری، حسابداری و موسیقی بود! کسب و کار باید کامل معرفی شود و اهداف آن مشخص شود! همان طور که در جلسات پیشین ارایه شده بود، هدف باید کاملاً مشخص باشد، مثلاً خانه ی خوب هدف نیست بلکه باید دقیقاً مشخص شود منظور از خوب چیست و خانه ی خوب چگونه باید باشد! بنابراین “قیمتی مناسب تر از دیگر رقبا” هدف مشخصی نیست و پیشنهاد بهتر استاد “۱۰% کمتر از مهم ترین رقیب” بود!

بعد از آن درباره ی نام گذاری برای کالای تولید شده صحبت شد؛ ممکن است محصول نام علمی هم داشته باشد که کاربرد آن را بیان کند اما غیر از آن باید نامی هم برایش انتخاب کرد که به آن شناخته شود، دانشجویان سعی در پیشنهاد نامی برای خودکارهای پنج خط حامل گروه برسم داشتند: خودکار موسیقی، خودکش، نتکار، نت نویس، فایولاین و … .

نکته ی مهم و جالبی که در رابطه با انواع مالکیت کسب و کار شامل: مالکیت فردی، مالکیت شراکتی، مالکیت شرکتی در صفحه ی ۱۱۲ کتاب یاد گرفتیم تفاوت بین ماکیت شرکتی و مالکیت شراکتی بود. وقتی استاد این تفاوت را از ما پرسیدند و گفتند هر کس جواب درستی بدهد یک نمره بالای بیست می گیرد، با پاسخ های جالبی مانند:”شرکتی شرکتیه شراکتی شراکتیه؛ شراکتی چند نفر با هم کار می کنن شرکت مال یه نفره؛ شرکتی تو استخدام نیستی مثلا می پرسن استخدام شدی میگی نه شرکتی ام؛ شرکتی صنعتیه؛ شرکت می تونه شراکتی باشه چون یه تیمن و هدف دارن؛ شراکت ها نیاز به سرمایه گذاری دارن؛ چند تا شریک یه شرکت و ثبت می کنن و افرادی رو استخدام می کنن” مواجه شدند که همه هم اشتباه بودند و ما یاد گرفتیم که فرق آن در بحث حقوقی اش است!

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

در قانون تجارت یک شخص حقیقی داریم و یک شخص حقوقی. اگر به ما چکی داده شود که مهر شرکت خورده باشد درواقع شرکت ضامن چک ما شده است ولی اگر مهر شرکت نخورده باشد فرد ضامن چک است. اگر شرکت داشته باشیم خیلی سازمان ها میتوانند با ما همکاری کنند و خیلی سازمان ها با افراد حقیقی همکاری نمی کنند بلکه برای مشارکت با آن ها باید شرکتی ثبت کنیم. شرکت حداقل از دو نفر تشکیل شده و انواع مختلفی دارد مثل شرکت های تضامنی مثل صرافی ها! اگر می خواهیم در شرکتی سرمایه گذاری کنیم باید دقت کنیم که اگر شرکت مسئولیت محدود است، دارایی نه پول شرکت چقدر است؛ زیرا در صورت ورشکستگی دارایی را فروخته و طلب خود را می دهد. در اکثر کشورها باید حتما برای کسب و کار شرکت ثبت کنیم و مالیات دهیم.

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

در اینجا به دست فروشی اشاره شد؛ دستفروشان مالیات نمی دهند و بعضاً درآمد بالاتری از بعضی مغازه دارها دارند، سازماندهی دست فروشان به علت این که جای مشخصی ندارند کار سختی است و همین طور محاسبه ی درآمد و سود آن ها برای تعیین میزان مالیات هم کار بسیار دشواری است. مالیات از تولیدکننده ها گرفته می شود و با توجه به این که در چند سال اخیر رکود داشته ایم، با افزایش مالیات ها به تولیدات ضربه میزنیم.

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

Entrepreneurship Class Mollabagher S14 P18 961 Mollabagher.com  300x200 - خلاصه جلسه چهاردهم درس کارآفرینی - دانشکده شریعتی

کسب و کار های اینترنتی هم اکثراً درآمد و سود خیلی بالایی دارند و مالیات نمی دهند. مثل سایت هایی که از آن ها فیلم دانلود می کنیم. به همین دلیل انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی برای رسیدگی به مسایل مالیاتی و صنفی و این گونه کار ها به وجود آمده است.

پس از این استاد دو موضوع برای ارایه ی بالای بیست جلسه بعد – که به صورت مجازی برگزار خواهد شد – پیشنهاد دادند:

  1. بر چه مبنایی به افراد حقوق می دهیم؟ ۱۳ مبنا هست که یکی از آن ها “حقوق پایه وزارت کار” است.
  2. فیش های حقوقی را بررسی کنیم و تفاوت های عیدی ها، حق اولاد و مسکن و … را در افراد مختلف پیدا کنیم.

خصوصیات و ویژگی های محصول در صفحه ی ۱۱۶ کتاب بررسی شد و دانستیم که با تغییر محصول، مثلاً اگر به جای کالا یک خدمت مانند تاسیس مرکز آموزش زبان داشته باشیم، شاخص هایمان هم تغییر می کنند.

سپس روش های مختلف قیمت گذاری معرفی شدند، این موضوع برای ارایه ی بالای بیست هم معرفی شد.

در اینجا بود که یکی دیگر از دانشجویان به عنوان شیرینی گواهینامه خود، خوراکی سالمی که میوه های خوشمزه بود را پخش کرد!

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

روش های قیمت گذاری:

  1. بر مبنای هزینه: حساب کنیم چقدر برای محصول هزینه کردیم، یه سودی بکشیم روش و بفروشیم! (الان بیشتر شرکت های لبنی این کار را انجام می دهند.)
  2. بر مبنای ارزش: مثل خیلی چیزهای سنتی که می خریم و به خاطر منحصر بودن و ارزش افزوده ی آن قیمت بالایی دارند.
  3. بر مبنای رقبا: قیمت ها درصدی پایین تر از قیمت رقبا باشد.

روش های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که تبلیغات دهان به دهان یکی از بهترین آن هاست که خود مردم برای یک محصول تبلیغ می کنند به خصوص بین خانم ها!

سپس درباره ی انواع روش های فروش هم صحبت کردیم و در انتهای این بخش کلاس فعالیت های کتاب برای ارایه های بالای بیست فردی و گروهی در نظر گرفته شد.

ادامه ی آخرین جلسه ی کلاس کارافرینی، بعد از ناهار با یک بازی جالب شروع شد که هر گروهی باید یک حلقه را دور یک چیزی مثل میله می انداخت؛ هر یک از اعضای گروه فقط یک بار حق امتحان کردن داشت و استاد میزان نمره ی مثبت یا منفی را با توجه به جایی که هر فردی ایستاده بود تعیین می کردند! لازم به ذکر است که هیچ گروهی موفق به انداختن حلقه ها دور میله و گرفتن نمره ی مثبت نشد.

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

بعد از بازی، استاد فیلم هایی درباره ی کسب درآمد و بیزینس های مختلف نشان دادند:

اولین فیلم درباره ی علاقه ی خانم ها به زیبایی، معیار های زیبایی در طول تاریخ، پوشش ها و آرایش های مختلف و کارهایی که خانم ها برای رسیدن به زیبایی می کنند بود که در نهایت به عمل های زیبایی و هزینه های آن و لوازم آرایشی پرداخت. در این فیلم با یک آرایشگر – که می گفت خانم ها زیبایی، آرایش و احساس برتری را دوست دارند و گاهی از لوازم آرایشی مرغوب استفاده نمی کنند – و یک فروشنده ی مغازه ی بزرگ لوازم آرایشی مصاحبه شد. این فروشنده درباره ی کسب و کار خود، درآمد، سود و مشتری توضیحات جالبی داد: مشتری ها از همه ی سنین هستند. نوجوان ها دوست دارند بزرگ تر دیده شوند و افراد مسن می خواهند جوان تر به نظر برسند! این چرخه ای است که می چرخد و ما هم سودش را می بریم. به خانم مسنی که کرم ضد چروک می خواهد ماسک های مراقبتی و غیره را هم پیشنهاد می دهیم و یک پک کامل برایش جمع می کنیم. در کشورهای دیگر افراد به دنبال راحتی اند ولی در ایران که خانم ها اکثراً ظاهر بینند می خواهند هر طور شده خود را عوض کنند.

دانلود فیلم

فیلم بعدی که استاد نشان دادند و بسیار تاثیر گذار بود درباره ی چین، تولیدات آن، تاثیر واردات محصولات چینی بر صنایع ایران و بسته شدن بسیاری کارگاه های داخل کشور در اثر واردات کالای چینی بود. نرخ بیکاری در ایران از چین بیشتر است در حالی که جمعیت چین چندین برابر ایران است. افراد در چین تعطیلات خیلی کمی دارند و ساعات کاریشان مفید است. در این کشور پایه حقوق افراد با توجه به منطقه ای که در آن کار می کنند متفاوت است و کارگاه ها در اطراف شهرها ساخته شده اند که در نتیجه ی آن هم از شلوغ شدن شهر ها جلوگیری می شود و هم هزینه های کمتری برای صاحب تولیدی در پی دارد. چین درامد نفتی ندارد و با توجه به این که تا چند دهه ی گذشته مشکلات اقتصادی باعث مرگ افراد از گرسنگی می شد، رشد اقتصادی اش بسیار سریع بوده. خانم ها هم کار های سختی مثل کار کردن در صنایع سنگ بری انجام می دهند و شاید باورتون نشه اما فرش ایرانی هم تو چین می بافن!!

در این فیلم نشان داده شد که خیلی از صاحبان مشاغل در ایران می خواهند کارگرانی با حقوق پایین تر از وزارت کار استخدام کنند و افرادی هم هستند که این شغل ها را بخواهند اما به خاطر قوانین وزارت کار این کار ممکن نیست! همچنین کارگرانی هستند که درآمدی در حدود حتی روزی ۱۰۰۰۰ تومان داشته باشند.
دانلود فیلم

گروه دونا و یکی دیگر از دانشجویان هم خوراکی های سالم خود را پخش کردند.

یک فیلم دیگر هم دیدیم که به ما یاد داد زود قضاوت نکنیم و بدانیم یکی همیشه همه ی کار های ما رو می بینه!

در پایان، استاد شناختی که از بچه ها پیدا کرده بودند و چیزی که بیشتر از همه درباره ی هر یک از ما یادشان مانده توضیح دادند و آخرین جلسه ی حضوری کلاس کارافرینی استاد ملاباقر با گرفتن عکس هایی دسته جمعی به پایان رسید.

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

جلسه آخر حضوری درس کارآفرینی ترم 961

خلاصه جلسات دیگر درس کارآفرینی دانشکده شریعتی

 

دانلود منبع اصلی این درس در این ترم

کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید (فقط برای ایده گرفتن کلی از درس)

مشاهده نمرات دانشجویان ترم های گذشته در این درس

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *