دنیای کارآفرینی (۳۰) – بازاریابی و تبلیغات (۲)

سلام 🌺
روزتون خوش و خرم ☺
جلسه گذشته بحث بازاریابی و تبلیغات رو با هم شروع کردیم.
ابتدا روش‌های سنتی تبلیغات مثل آگهی در روزنامه، پخش پوستر و تراکت، نصب بنر، ساخت تیزرهای رادیویی و تلویزیونی، گذاشتن استند در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها رو معرفی کردیم و بعد رفتیم سراغ روش‌های جدید تبلیغاتی: شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ایمیل، پیامک، داشتن یک وبلاگ یا وب‌سایت، ثبت آگهی در سایت ها و در نهایت این وعده رو دادیم که این جلسه راجع به یک سری از اصول و ترفندهایی که در به کارگیری این روش‌ها باید به اون‌ها توجه کنیم، صحبت کنیم.
⚡️به دنیای کارآفرینی خوش آمدی!⚡️

💎نکاتی در مورد تبلیغات💎

قبل از اینکه بحث‌مون رو شروع کنیم باید حواسمون به این مطلب باشه که ورود به عرصه تبلیغات برای کسانی که تا حالا توی این حوزه اصلاً کار نکردن، ورود به یه دنیای جدید و بزرگیه و در مدارس کسب و کار و هم‌چنین رشته‌های مرتبط با کسب و کار در دانشگاه‌ها، دانشجویان به اصطلاح کلی واحد برای درک این درس و کاربردی کردن اون پاس می‌کنن! 📚
ما در اینجا صرفاً می‌خوایم یه سری نکته راجع به “این دنیای عظیم 🌐” بگیم که در کسب و کار نوپایی که راه انداختیم، کمک‌مون کنه.
اولین نکته اینه که شاید برای ما که بودجه تبلیغاتی محدودی داریم، خیلی درست نباشه بیایم تو ذهنمون روش‌های تبلیغاتی رو به دو دسته سنتی و مدرن تفکیک کنیم و یه دسته رو کامل کنار بذاریم و بریم سراغ دسته دیگه! 😏
هدف ما اینه که مشتری از وجود ما و محصولاتمون با خبر بشه؛ حالا فرقی می‌کنه از چه دسته‌ای روش‌مون رو انتخاب کنیم؟! 😀 تجربه نشون داده بعضی وقتا استفاده همزمان از روش‌های هر دو دسته بهتر جواب می‌ده.
مهم‌ترین نکته که حواسمون دائم باید بهش باشه اینه که تبلیغاتمون هدفمند، مؤثر و کارا باشه؛ یعنی با کمترین هزینه و به بهترین نحو دقیقاً برسه به دست کسی که می‌خوایم (مشتری بالقوه‌مون).
هر وقت می‌خوایم هر جایی تبلیغ کنیم مشتری‌هامون رو باید به یه جایی برای ارزیابی، خرید یا اطلاعات بیشتر ارجاع بدیم. این جا می‌تونه یه شماره تماس ثابت، یه شماره موبایل، آدرس یه محل، یه سایت، یه وبلاگ، یه فروشگاه ساز، یه کانال یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و یا هر چیز دیگه‌ای باشه.
قبل از اینکه با هم راجع به نکات تبلیغاتی در هر کدوم از کانالایی که انتخاب می‌کنیم صحبت کنیم، به نظر می‌رسه الان با توجه به شرایط بازار ایران، بهتره ما یه وب سایت – هر چند خیلی ساده – از خودمون داشته باشیم. بنابراین در ابتدا می‌خوایم شما رو با دلایلی که در ادامه میاریم، قانع کنیم که چرا داشتن وب‌سایت نسبت به بقیه کانال‌ها در اولویته:

💎چرا باید وب‌سایت داشته باشیم؟💎

۱️- چرا شبکه‌های اجتماعی 👥 نه؟
متأسفانه این روزها با رواج استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی، بین صاحبان کسب و کار این طرز تلقی جا افتاده که با وجود استقبال بی‌نظیر مردم از این شبکه‌ها چه لزومی به داشتن وب‌سایت است.
الان کسانی که دارند این مطلب رو در کانال تلگرامی مدرسه سلام تجریش می‌خونند به احتمال بسیار زیاد از ابزار اسمشونبر (!) دارند استفاده می‌کنند! 🙈
واقعیتش اینه که تجربه نشون داده که به شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایران نمی‌شه اعتماد کرد.
زنده یاد وایبر رو با اون ابهتش که یادتون نرفته؟! چه تضمینی هست این بلا سر اینستاگرام و تلگرام نیفته؟!🌪
حالا چه از طرف خود شرکت که مثل یاهو تصمیم بگیره سرویس ۳۶۰ یا مسنجرش رو برای همیشه ببنده چه بحث تحریم‌ها مثل گوگل پلاس در ایران و چه بحث همیشگی فیلترینگ مثل یوتیوب!
به خاطر همینه که به این رسانه‌ها می‌گن رسانه‌های استیجاری! یعنی شما مالک اونا نیستید و در واقع یه مدت پیش اونا مهمونید! آیا صلاحه همه انرژی‌مون رو جایی صرف کنیم که معلوم نیست فردا اصلاً باشه یا نه؟ تازه فرض کنیم باشه، آیا باز هم مردم مثل سابق از اون‌ها استقبال می‌کنن؟
بحث اینکه اکثر این‌ها سئو هم نمی‌شه به کنار که اینجا جاش نیست.
۲️- چرا شماره موبایل 📱 نه؟
مردم معمولاً الان به شماره موبایل اونم از نوع اعتباری‌اش اعتماد نمی‌کنن و می‌گن فردا طرف تلفنش رو خاموش می‌کنه! 😎
اگر هم تلفن همراه دایمی دارید به مزاحمت‌های احتمالی فکر کردید؟ 😤
۳️- چرا تلفن ثابت ☎️ نه؟
تلفن ثابت داشتن خوبه ولی پاسخ دادن همیشگی به اون به این راحتی نیست. در ضمن ما که فعلاً مکان خاصی نداریم؛ تلفن کجا رو بدیم؟
اگه تلفن منزل رو بدیم که هم می‌تونه برای خانواده مزاحمت ایجاد کنه و هم بعداً تبعات حقوقی برامون داشته باشه که بحثش مفصله! 😭
اگر بخوایم تلفن محل کار دوستی، آشنایی رو بدیم که باید کلی بهش توضیح بدیم و فکر می‌کنه حالا چه خبره! 😢 در ضمن یادتون باشه هیچ چیز در این دنیا مجانی نیست! اگر بهش رو بندازید، منتظر توقع فردا روزش هم باشید! 😬
البته الان یک سری کسب و کارها با عنوان دفتر کار مجازی یا همراه اومدن که یک خط تلفن ثابت با امکانات جالبی مثل منشی و … رو در قبال پرداخت هزینه‌ای اندک در اختیارمون می‌ذارن. به نظرم حتماً یه نگاهی بهشون بندازید. یه نمونه از اون‌ها رو اینجا آدرسشو براتون می‌ذارم.
ولی باز هم به نظر من خیلی به صلاح نیست در اوایل کار ما بیایم از این‌ها استفاده کنیم. یه کم که کارمون جلو رفت، اینا می‌تونن گزینه‌ی خوبی‌ باشن 😉
۴️- چرا آدرس 📪 نه؟
آدرس داشتنش خیلی خوبه ولی شما الان محل ثابت دارید مگه؟ 🤔
آدرس خونه‌تون رو که نمی‌خواین بدین؟! 😮
اگه دوستی، آشنایی محل ثابت داره مطمئنید می‌تونید به راحتی باهاش هماهنگ کنید یا به دردسرش نمی‌ارزه؟
بعضی‌ها یه آدرسی مثلاً در سایتشون گذاشتن بعدش نوشتن: حضور با هماهنگی قبلی! در این حالت هم اصل کار رو سایت می‌کنه و آدرس دادن برای جلب اعتماد بیشتر مشتریه. 😉
۵️- چرا وبلاگ 💻 نه؟
اگه نمی‌تونید وب‌سایت بزنید، وبلاگ خوبه ولی با این حال وبلاگ چند تا مسئله داره:
یکی این که تو آدرسی که به مشتری می‌دید، اسم وبلاگ هست و به قول معروف چیپه! مثلاً اگه برند شما بهینک باشه، آدرس وبلاگ شما مثلاً یه هم‌چنین چیزی می‌شه:
Behinak.blogfa.com
البته برخی از سرویس‌دهندگان وبلاگ‌ این امکان رو در اختیار کاربراشون قرار دادن که دامنه خودشون رو بندازن روی وبلاگ‌شون. مثلاً شما Behinak.ir رو می‌گیرید و یه کاری می‌کنید که وقتی مشتری اون رو می‌زنه منتقل بشه به Behinak.blogfa.com
دوم اینکه یه سری تبلیغ نشون می‌ده که اصلاً به کسب و کار شما ربطی نداره و حتی ممکنه تضاد هم داشته باشه.
سوم اینکه اگه وبلاگ‌تون بنا به هر دلیلی به اصطلاح خوابید، خیلی نمی‌تونید حقی برای خودتون قائل باشید!
چهارم اینکه اکثر وبلاگ‌ها فقط فضای متنی در اختیارتون قرار می‌دن و عکس‌ها و فایل‌هاتون رو یه جای دیگه باید بارگذاری کنید و در وبلاگ‌تون اونا رو فراخوانی کنید که اونجاها هم معلوم نیست دستخوش نابودی یا فیلترینگ نشه! 😬 اون وبلاگ‌هایی هم که فضا در اختیارتون قرار می‌دن، معمولاً در حد چند مگابایت بیشتر این کار رو نمی‌کنن.
۶️- چرا فروشگاه‌سازهای آنلاین 🖥 نه؟
فروشگاه‌سازهای آنلاین همان‌طور که از اسم‌شون پیداست، وب‌سایت‌هایی هستند که این امکان رو در اختیار ما می‌ذارن که فروشگاه اینترنتی‌مون رو بدون هیچ دردسری راه بندازیم. یکی از این فروشگاه‌‌سازهای آنلاین معروف در ایران سایت شاپفاس.
الان که این مطلب رو می‌خونید، این سایت ادعا کرده ۳۲ ثانیه با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین‌تون فاصله دارید!😋 این سایت در پنل رایگانش به شما ۷۵ مگابایت فضا با پهنای باند نامحدود با امکان درج ۳۰ محصول رو می‌ده.
این فروشگاه‌ها برای شروع کار خیلی خوبن ولی مشکل‌شون اینه که اکثراً شما رو در قالبی که بهتون می‌دن محدود می‌کنن و نمی‌تونید سایت‌تون رو اون جور که می‌خواین بالا بیارید.
در ضمن اون مشکل اسم سایت که برای وبلاگ هم گفتیم، اینجا وجود داره.
البته فروشگاه‌ساز فوق گفته با پرداخت مبلغی به صورت سالیانه و انتخاب پکیج پولی طلایی می‌تونیم دامنه اختصاصی .ir هم برای خودمون داشته باشیم.
 راجع به پست‌الکترونیکی (یا همون ایمیل خودمون!) دیگه نگفتم گفتم این یکی رو شما بگید! 😬
🔸ااا🔸
خُب! امیدوارم قانع شده باشید که این روزا داشتن یه سایت واقعاً نیازه.
الانم راه‌اندازی سایت مثل سابق نیست و خیلی آسون شده. البته اینم بگم که منظور ما راه‌اندازی یه سایت خیلی خیلی ساده با کمترین امکانات برای راه افتادن کارمونه.
بعد از اینکه سایت‌مون رو زدیم، می‌تونیم همه مواردی که بالا بهش اشاره کردیم رو توش بیاریم: آدرس، شبکه‌های اجتماعی، تلفن و … .
تازه می‌تونیم کلی محتوا هم توش تولید کنیم که به شرط منحصر به فرد بودن و رعایت یک سری نکات کلی آدما از جستجوی گوگل می‌تونن ما رو پیدا ‌کنن. 👏
ممکنه در نهایت بگید تبلیغ توی اینستا و تلگرام هیچ هزینه‌ای نداره ولی سایت هزینه‌بره.
ان شاءالله اگه فرصتی بود و باز هم در خدمتتون بودم، عرض خواهم کرد که قضیه شبکه‌های اجتماعی به اون سادگی هم که فکر می‌کنید نیست!
این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

مثال های دانش آموزان از تکنیک اسکمپر - تطبیق دادن (Adapt)

مثال های دانش آموزان از تکنیک اسکمپر – تطبیق دادن یا Adapt

در این پست به سراغ مثال های دانش آموزان در رابطه با تکنیک تطبیق دادن یا سازگاری میریم که سومین بخش از تکنیک اسکمپر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *