گزارش کاربینی ترم ۹۷۱ – کتابخانه – سری اول

مشخصات گزارش

نام درس: کاربینی

رشته: امور فرهنگی

مقطع: کاردانی

دانشگاه: علمی کاربردی شفیعه

درجه کیفی: +C

تهیه کننده: سید محمد زین العابدین

استاد راهنما: علی ملاباقر

گزارشی که مشاهده خواهید کرد بر اساس مصاحبه و مشاهده‌ی دانشجو از محیط کار واقعی تهیه شده و نشان دهنده ادراک وی از این محیط است و ممکن است لزوماً با واقعیت‌های موجود و نگاه دیگران به این محیط یکی نباشد.
مدرس این درس چندین بار گزارش‌های ارسال شده توسط دانشجویان را مورد بازبینی قرار داده و از آن‌ها خواسته است که نسبت به رفع یک سری از ایرادات و بهبود آن اقدام کنند؛ منتها در عمل تمامی آن موارد بنا به دلایل مختلف توسط دانشجو اعمال نشده و لذا کیفیت خروجی‌های گزارش‌ها متفاوت است – اگرچه شاید قسمتی از آن در پاره‌ای از موارد نیز به دانش، تجربه و ادراک خود مدرس برگردد.

الف) مشخصات کاربین

نامسید محمدنام خانوادگیزین العابدین
شماره دانشجویی۹۷۱۵۷۰۰۲۱۷۰۰۴۸مقطع تحصیلیکاردانی
نیم‌سال تحصیلی۹۸ - ۹۷مرکز آموزشیدانشگاه علم و کاربردی شفیعه
رشته تحصیلیامور فرهنگینام استاد درس کاربینی علی ملاباقر

ب) مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید

نام محیط واقعی کار مورد بازدیدکتابخانه یکی از قبور متبرکه
نوع محیط واقعی کار مورد بازدیددولتی
تعداد کارکنان۲۵
تاریخچه تاسیسسال ۱۳۳۱ شمسی به دستور سید ابوالفضل تولیت تاسیس شد
زمینه فعالیتکتابدار
بخش تحقیق و توسعه (R&D)دارد

پ) در موارد زیر با توجه به مشاهدات خود از محیط واقعی کار به طور اجمالی توضیح دهید

.:. توصیف فرایند انجام کار .:.

۱. تشریح جریان فرایند کار

  1. یک کتابدار با آماده سازی محل کار روشن کردن چراغ های کتابخانه و سپس چیدن میز و صندلی در مکان های تعیین شده شروع می‌‌‌کند .
  2. بعد از آن بین قفسه‌ها می‌رویم و به صورت عینی کتاب‌هایی که رده‌های آن غیر‌مرتبط می‌باشد جدا می‌کنیم، که مراجع کننده‌ها اشتباها آن‌ها را در قفسه‌های دیگر برنگردانده باشند.
  3. سپس کتاب‌هایی که جدید می‌باشد و به دست ما میرسد آن ها را بر اساس موضوعات آن در قفصه های مرتبط با کتاب های دیگر قرار می دهیم .
  4. در قسمتی از کتابخانه یک سیستمی قرار داده‌ایم برای کسانی که به دنبال کتاب مورد نظر خود هستند و میخواهند بفهمند که موجود است یا خیر و یا این که در کدام قفسه قرار دارد، میتوانند از این طریق به خواسته هایشان برسند و در صورتی که با مشکل مواجه شدند، ما آن ها را راهنمایی میکنیم و همچنین یکی از وظایف مهم ، برقراری سکوت و اخطار به کسانی که آرامش خود را حفظ نکنند.

۲. ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و ابزارها

  1. کامپیوتر: برای ثبت اسامی عضو‌های کتابخانه و همچنین پیدا کردن کتب بر اساس مولف و موضوع برای راهنمایی بیشتر از این دستگاه استفاده می‌شود .
  2. چرخ: برای جابه جایی کتب از آن استفاده می‌شود .
  3. آسانسور: در جابه جایی کتب به طبقات بالا و پایین سرعت می‌بخشد .
  4. قفسه: جایگاهی که از آن برای قرار دادن کتب استفاده میشود.

۳. محصولات تولید شده (کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل

  1. خدمات آن پیدا کردن کتب مورد نیاز از طریق سیستم است .
  2. ارائه دادن کتب مختلف برای کسانی که به دنبال موضوع مورد نظرشان هستند .
  3. قسمت امانی کتب وجود ندارد.

۴. نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت‌ها

  1. نظارت و برقراری آرامش در کتابخانه با تذکر و برخورد با عاملان آلودگی صوتی .
  2. بازدید از قفسه های کتب جهت مرتب بودن عنوان‌ها.


.:. توصیف توانمندی‌ها ومهارت‌های مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر .:.

۱. ویژگی‌های جسمانی

  1. وزن ایده آل: وزن متعادل باعث می شود تا فرد زود گشنه و خسته نشود و سرعت عمل آن بیشتر باشد .
  2. قد بین ۱۶۰تا ۱۸۰ : برای این که بتواند حداقل دستانش به قفسه برسد ، تا کتب را ببینید و بررسی کند .
  3. به دلیل سکوت محیط بایستی سلامتی روحی هم داشته باشد.

۲. ویژگی‌های مهارتی

  1. ارتباط قوی کلامی : باید دارای روابط عمومی بالا باشد وهمچنین بایستی از فن بیان زیادی برخوردار باشد .

۳. دانش و استعدادهای مورد نیاز

  1. تحصیلات مرتبط با علم کتاب داری داشته باش.
  2. حداقل تحصیلات، کاردانی به بالا و در خصوص کتب شناخت گر ماهری باشد.

.:. توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر .:.

۱. سختی و پیچیدگی کار

  1. جداسازی کتب هایی که ۵۰سال بیشتر قدمت دارند .
  2. محافظت از کتاب های قدیمی سنگی و سربی .
  3. اضافه کردن کتاب های جدید به قفسه ها که میبایستی به ترتیب عنوان و موضوع آن باشد .

۲. نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار

  1. چیدش کتاب بر اساس نام مؤلف و موضوع .
  2. نظارت قفسه ها از به جابه جا شدن کتب توسط افرادی که عضو کتاب خانه هستند .
  3. لباس های کاری که عبارت اند از پیراهن سرمه ای و روپوش .
  4. نظم و سکوت در انجام کار .

۳. نکات مربوط به ایمنی و بهداشت

    1. از نظر ایمنی که زیر ساخت آن کاملا غیر استاندارد بوده و سیستم پاکسازی هوا به مقدار کافی وجود ندشته است ، واین خود باعث نا رسایی اکسیژن به مشتریان می‌شود .
    2. دارای اعلام حریق ، کبسول آتشنشانی و از نظر بهداشت هفته ای یک بار همه ساختمان به طور کلی نظافت می‌شود، و همچنین نظافت هر روز هم به صورت جزئی می‌باشد .
  1. کتاب‌ها داری آلودگی فراوان می‌باشد و ضدعفونی برای همه کتب فراهم نیست ، جز کتب قدیمی و با ارزش، که این خود یک نگرانی را در ما ایجاد میکند .

۴. نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی)

  1. با کسب تجربه و مهارت به پیشرفت شغلی میرسد .
  2. وظایف و مسئولیت های تعین شده مشخصی دارد .
  3. از نظر اضافه کاری و بیمه و بازنشستگی و حقوق ثابت و مرخصی امنیت شغلی دارد .
  4. این شغل برای افراد علاقه مند به کتاب بسیار جذاب می‌باشد.

۵. وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی

  • وضعیت درآمدی: حقوق فردی که کارشناسی ارشد فرهنگی دارد ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان می‌باشد.
  • مباحث اقتصادی: طبق قانون خدمات کشوری براساس حق السنوات امسال ضریب ۱۳% 

ت) تحقیق، توصیف و مقایسه ویژگی‌های شغل موردنظر در داخل و خارج از کشور

۱. در ایران این شغل از دید مردم شغل سخت و مهمی نیست و مورد اهمیت قرار نمیگرد . اما در کشورهای مختلف مانند سوئد به کتابدار احترام خاصی میگذارند و به اعتقادشان یک کتابدار ، چون واقف به شناخت کتب مختلف است ، خیلی اطلاعات زیاد تری نسبت به افراد بقیه جامعه دارد .
۲.  ارتقای شغلی در کتابداری ایران بسیار ضعیف میباشد اما در کشور های دیگر این شغل به راحتی می توان با دانش و استعداد و مهارت بیشتر ، به ارتقای شغلی  از مسئول کتاب خانه به  مدیر کتاب خانه و با گذشت زمان و سابقه به رئیس کتابخانه برسد .

ث) ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل موردنظر

با توجه به بررسی های شفاهی و عینی که کردم فهمیدم که این شغل واقعا در ایران فوق العاده ظلم شده و با وجود تمام سختی ها، به کارکنان اهمیت قائل نیستند.

از یک کارشناسی ارشد پرسیدم که از این شغلت راضی هستی؟

پاسخ داد: خیر، هر کسی که در این مملکت به اجبار و بدون علاقه به خاطر درآمد نقدی به کار می رود. من واقعا از وضعیت شغلی که دارم ناراضی هستم  زیرا دوستانی که در کشور های دیگر هستند از مزیت های بهتری نسبت به این شغل استفاده میکنند و من بخودم تاسف میخورم .

از نظر من این شغل نیاز به ساختمان بندی مناسب برای کتاب خانه و سیستم هوایی مناسب و ضدعفونی کننده کتاب نیاز دارد.

 و من متاسفم برای این کتاب خانه که هیچ کدام از مواردی را که نام برده ام را ندارد و این خود باعث خواب الودگی و احساس خستگی و کمبود اکسیژن می شود و فرد مورد نظر با توجه به بسته بودن فضای کتاب خانه دیگر قادر به تحقیق و خواندن کتب بیشتری نمیباشد و بعد از مدتی از آنجا می رود .کارکنانی که در آنجا ۸ ساعت کار میکنند از هوای مورد نیاز کتاب خانه شاکی هستند .

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • مفید 
  • عالی 
  • به درد نخور 
  • جالب 
  • خسته کننده 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *