نتایج آزمایشگاهی، تجربه های واقعی و پژوهش های میدانی بی شماری حاکی از این واقعیتند که پاداش های بیرونی قادرند نیازهای درونی را از میدان به درکنند!
میلیون ها دانشجو که روزگاری از آموختن به وجد می آمدند، اکنون فقط با هدف قبولی و کسب نمره ی مطلوب درس می خوانند. شوق درونی آن ها برای آموختن، به توسط نیروی بیرونی قدرت مندتری به کناری زده شده است… نمره!
همان طور که بارها در این کتاب اشاره شده است، ما واجد نیازهای بنیادین روان شناختی، امنیت و عزت نفس هستیم. چنان چه به وجود و اصالت این نیازها پی بریم و آن ها را محقق کنیم، احساس قدرت و کارآمدی خواهیم کرد.
بالیدگی زمانی حاصل می شود که ما نسبت به اعمالمان در جایگاه علیت (فاعلی) قرار داشته باشیم و احساس کارآمدی و اثربخشی داشته باشیم.
مادامی که نیازهایمان نادیده انگاشته شود، یا برآورده نگردند و این نیروهای خارجی مانند پاداش ها، تنبیه ها، نیازها و چارچوب های پذیرفته شده ی اجتماعی و الی آخر باشند که رفتار را جهت می دهند، ما احساس ضعف می کنیم و رفتارهایمان را خارج از کنترل خود می دانیم.
منبع:
فرانکلین، ساموئل اس (۱۳۹۲)، روان شناسی شادی، مترجم علیرضا سهرابی و فرامرز سهرابی، تهران: پندار تابان. ص ۹۵.