بریده های برگه های امتحان پایان ترم حل مسئله ترم ۹۸۱

معمولاً وقتی دارم برگه‌ها را تصحیح می‌کنم، از قسمت‌های مهم و جالب عکس می‌گیریم و با دانشجویانم به اشتراک می‌گذارم تا هم یادگیری پس از امتحان داشته باشند و هم علت پایین و بالا رفتن نمره‌های‌شان را بهتر درک کنند. این بار اسم این کار را گذاشتم «بریده برگه های امتحان پایان ترم حل مسئله»

وقتی شما داشتید جواب سوالات رو می‌دادید، کلاس و قیافه من براتون مرور می‌شه … اگر تو جواب دادن راحت بودید، خب قیافه من و کلاس بدک نبوده ولی اگر نه کج و کُله و با حرص!

وقتی من دارم برگه‌های شما رو تصحیح می‌کنم یاد تک تک تون می‌افتم … یاد تاکیداتی که سر کلاس و سر جلسه داشتم … یاد بعضیا که بی خیال بودند و بعضیا که حواسشون بود!

البته بعضیا تو کلاس خیلی ساکت بودند ولی تو برگه‌شون استدلال‌های جالبی نوشتند و در برخی از آن‌ها به محتواهای کلاس به طور ظریفی اشاره کردند و برخی در کلاس پویا و با کلی سوال و دقت ولی برگه رو که می‌بینی از خودت می‌پرسی:« آن کجا و این کجا!»

البته خب افرادی هم بودند که هم در کلاس فعال و هم در برگه و افرادی که خب خود شما بهتر از من می‌دانید دیگر …

.:. چند فرضیه و شواهد آن .:.

۱- همان‌طور که چندین و چند بار در کلاس نیز گفته شده بود و در بالای برگه نیز تذکر داده شده بود، آفت امتحان جزوه باز این است که دانشجو فکر می‌کند باید از روی جزوه خود بنویسند؛ حال آن‌که باید از آن موارد برای حل سؤال استفاده کند نه اینکه شروع کنند به #تدریس در برگه امتحانی‌شان!

.:. نمونه‌هایی از شواهد کپی پیست از جزوه و تدریس .:.

#تدریس2
تدریس
تدریس3
ترکیبی از همه چیز!

۲- برخی‌ها تصور می‌کنند هر چه بیشتر بنویسند، بیشتر نمره می‌گیرند حال آنکه لزوماً این طور نیست.

.:. نمونه‌هایی از طومار نوشتن کپی پیستی .:.

فقط #نوشتن

۳- برخی‌ها اصلاً صورت سؤال را متوجه نشدند و کاملاً در برخی از سؤالات به بیراهه رفته‌اند؛ اگرچه برخی نیز در میانه راه متوجه شدند! این همان آفت خرج نکردن برگه شانس است! اگرچه برخی بدون برگه شانس به اشتباه خود در اواسط یا اواخر راه پی بردند.

.:. نمونه‌هایی از بی دقتی .:.

#اشتباه متوجه شدن سؤال
#اشتباه متوجه شدن سؤال2
#اشتباه متوجه شدن سؤال3

۴- همان‌طور که انتظار می‌رفت آن سؤالی که پرسیده بود «در هر مرحله چه اقدامی باید انجام شود»، بیشترین فراوانی پاسخ صحیح را داشت چون یک مقوله مشخص بود! جالب اینجاست که برخی حتی آن را نیز کامل ننوشته‌اند! و برخی جای تکنیک‌ها را اشتباه! مثلاً شش کلاه تفکر را بردند در فاز تشخیص! عجبا! برخی هم آنقدر ذهن‌شان کلیشه‌ای شده که در جواب این سؤال مراحل آن مشاور را با مراحل کلاس ما قاطی کردند و یک قسمت را این نوشتند و یک قسمت را آن!

.:. نمونه‌هایی از کلیشه ای فکر کردن و تفکر سنجش گرایانه نداشتن .:.

#مدل_جدید!
قالبی فکر کردن
یک مفهوم درست را در جای غلط به کار بردن
۵- برخی هم به کلی‌گویی اکتفا کردند و بعضاً نکاتی را صرفاً مطرح کردند بدون اینکه استدال یا شواهدی برای آن ارائه دهند.

.:. نمونه‌هایی از کلی‌گویی بدون استدلال و شواهد .:.

#عجیب2
اظهارنظر #عجیب
تاتالوژی
فقدان #شواهد برای #استدلال
۶- البته دور از انصاف است که به این اشاره نکنیم که برخی از دانشجویان برای برخی از سؤالات، تحلیل‌های خوب و جالبی ارائه داده بودند که من خودم شخصاً از آن‌ها یاد گرفتم ولی چون صورت سؤال در اینجا نیامده، از آوردن آن‌ها در اینجا خودداری می‌شود اگرچه برای گروه خودشان – البته به طور کلی نه با ذکر نام هم‌چون بقیه موارد فوق – فرستاده شده است.

باز هم تاکید می‌شود که نمره‌ها به تدریج در پست «ریز نمرات درس مسئله یابی و حل مسئله ترم ۹۸۱» به روز می‌شود و به‌روز‌رسانی آن نیز در جای دیگر اطلاع داده نمی‌شود و اعلام نهایی برای اعتراض نیز در آن‌جا مطرح می‌شود. بنابراین جهت اطلاع فقط به پست فوق مراجعه شود. مقصر دیر مطلع شدن خود دانشجوست.

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات سری سوم 310x165 - نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات - سری سوم

نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – سری سوم

.:. نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات .:. سری سوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *