یکی از شیوه های مؤثر در بیان درخواست الگوی پیشامد / پیامد / انتظار است. به این مثال ها توجه کنید:
الگوی نامناسب: آقا این چه وقت آمدنه؟ فهم و شعور هم خوبه والا!
الگوی مناسب: امیر، شما وقتی دیر به جلسات تیم می رسید (پیشامد)، نظم جلسات به هم می خورد (پیامد)، انتظار داریم هر وقت دیر کردید، به ما خبر بدهید یا فرد دیگری را به جای خودتان معرفی کنید (انتظار).
الگوی نامناسب: آقای مسعودی، بی مسئولیتی هم حدی داره! مردیم و یک گزارش به موقع از تو نگرفتیم!
الگوی مناسب: آقای مسعودی، وقتی شما گزارشتان را به موقع تحویل نمی دهید (پیشامد)، عملکرد واحد زیر سؤال می رود (پیامد)، انتظار داریم در گزارش بعدی به این مسأله توجه بیشتری بکنید (انتظار).
منبع:
دهستانی، منصور (۱۳۹۳)، از من تا ما، قم: میم. صص ۸۴-۸۵.