تعاریف موسسه، شرکت، سازمان، هلدینگ و …

مشخصات تدوین، پژوهش یا پروژه
نام درس: مهارت ها و قوانین کسب و کار
موضوع: تعاریف موسسه، شرکت و سازمان و هلدینگ و …
درجه کیفی: – B
تهیه کننده: فاطمه میرزا بابایی
توجه

این مطلب توسط یکی از دانشجویان و با توجه به ادراکش از مبحث مربوطه تهیه شده است، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود.  بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.

خوشحال می شویم اگر نکته یا مطلبی در این حوزه دارید، برای ما ارسال کنید تا غنی تر گردد.

در ابتدا موسسه و شرکت (کمپانی) را توضیح می دهم و سپس به بررسی بعضی از سازمان ها می پردازم.

موسسه

مؤسسه واحدی است که با نام و هدف معین در مالکیت بخش عمومی و یا خصوصی یا ترکیبی از این دو قرار دارد که به فعالیت های انتفاعی و غیر انتفاعی می پردازد و طرف معامله واقع می شود. مؤسسه را واحد اقتصادی نیز می گویند .

شرکت

شرکت یا کمپانی به معنای یک انجمن یا بنگاه تجاری یا یک شخص حقیقی یا حقوقی یا ترکیبی از هر دوی آن ها است.
شرکت، قراردادی است که بر اساس آن اعضا یا شرکا سود حاصل از سرمایه را تقسیم می‌کنند.

سازمان

سازمان مجموعه ی هدفمندی است که پیرو یک نظام (سیستم) است، و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط خود جدا می‌سازد. سازمان، هدف دارد. برای هدفش برنامه دارد. استراتژی (راهبرد) دارد. منابع خود را می‌شناسد و از آنها به‌طور بهینه و هماهنگ استفاده خواهد کرد. وابسته به اطلاعات است.

هلدینگ

یک شرکت هلدینگ شرکتی است که، صاحب سهام مهم شرکت های دیگر می‌باشد. هدف آن ها این است که با مالکیت سهام دیگر شرکت ها، گروهی از شرکت‌ها را تشکیل دهند. شرکت‌های هلدینگ منجر به کاهش ریسک صاحبان سهام می‌شوند.

شرکت مادر

یک شرکت مادر، شرکتی می‌تواند باشد که به طور کلی صاحب شرکت دیگری است. این شرکت به عنوان «شرکت تابعه با مالکیت کامل» نامیده می‌شود. هنگامی که یک شرکت موجود، یک شرکت جدیدی را ایجاد می‌کند و اکثریت سهام آن را برای خودش نگه می‌دارد و از دیگر شرکت‌ها دعوت می‌کند تا اقلیت سهام را خریداری کنند، آن شرکت، یک شرکت مادر نامیده می‌شود.

بنگاه

بنگاه اقتصادی عبارت از شخصیت حقوقی یا شخصیت حقیقی است که با ترکیب عوامل اقتصادی مختلف در تولید کالا یا خدمات فعالیت می‌کند.

تفاوت سازمان های انتفاعی و بازرگانی با سازمان های غیر انتفاعی دولتی

  1. انگیزه: هدف اصلی تشکیل سازمان های بازرگانی عموما سود است اما سازمان های دولتی بنا به ضرورت های اجتماعی و قانونی تاسیس می شوند و سود نمی تواند انگیزه ای برای تشکیل آنان باشد.
  2. مالکیت: مالکیت سازمانهای دولتی اصولاً عمومی است و سهامداران آن همه مردم کشور می باشند و مالکیت فردی یا به صورت سهام قابل خرید و فروش در سازمانه ای دولتی وجود ندارد.
  3. منابع مالی: در موسسات دولتی عموماً از طریق مالیات تامین می شود. در موسسات بازرگانی از طریق سهامداران خصوصی تامین می شود.
این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • مفید 
  • جالب 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمرات آزمون کاربینی کتاب پلاس دانشگاه شفیعه ترم 971

نمرات آزمون کتاب پلاس ترم ۹۷۱

نمرات دانشجویانی که در آزمون مفهومی - تحلیلی اینترنتی تستی کتاب پلاس در ترم 971 شرکت کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *