خلاصه جلسه شانزدهم درس کارآفرینی – دانشکده شریعتی

مشخصات خلاصه جلسه
نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۶
تاریخ جلسه: ۹۶/۱۰/۰۶ – ساعت دوم
درجه کیفی:  + B
تهیه کننده: هانیه رحیمی
توجه

این نوشته صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در ضمن این مطالب توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.

توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.

[این کلاس به طور مجازی از طریق نرم افزار Zoom به مدت کمتر از یک سوم کلاس حضوری به علت مشکلات اینترنت در ایران برگزار گردید. ملاباقر]

این جلسه ی ۴۰ دقیقه ای غیر حضوری در ۶ دی توسط برنامه ی «زوم» برگزار شد. از آنجایی که دومین جلسه غیر حضوری بود و اکثر بچه ها جلسه ی قبل حضور داشتند، این جلسه فقط چند دقیقه ی اول به حضور غیاب در چت نرم افزار گذشت و خیلی وقت تلف نشد. موضوع این جلسه ارائه ی شخصی وتیمی بچه ها بود که استاد از موضوعاتی که بچه ها ارائه می دادند به صورت تصادفی از هرکسی سوالی پرسیدند. ارائه ی تیمی بالای بیست بچه ها از فعالیت های کتاب انتخاب شده بود.

کلاس غیر حضوری در دو تایم برگزار شد تایم دوم استاد درباره ی ارائه ی شخصی یکی از دوستان سوال پرسیدند. ارزش پیشنهادی دیجی کالا؟ کمک به مشتری برای انتخاب بهتر محصول.

بحث هزینه های دیجی کالا؟

  1. حقوق و دستمزد کارکنان
  2. هزینه انبار داری برای نگهداری کالا.

ارتباط با مشتری در دیجی کالا چند نوع است؟ شخصی وخودکار که خودکار مشتری بدون ارتباط با شخص خاصی خرید رو انجام می ده اما شخصی مشتری می تونه سوالات خودش رو از طریق تلفن یا ایمیل بپرسه. مثلاً اینکه محصول موجوده یا نه.

موضوع ارائه بعدی اصل ۴۴ قانون اساسی یا بهبود مستمر محیط کسب و کار بود: بر اساس این اصل، نظام اقتصادی کشور ما به ۳ دسته تقسیم می شه:

  • دولتی: صنایع بزرگ (صنایع مادر)، بازرگانی خارجی، بانکداری، بیمه، رادیو، تلویزیون، هواپیما، کشتی و …
  • تعاونی: شرکت ها و مؤسسه های تعاونی تولیدو توزیع.
  • خصوصی: کشاورزی، دامداری و صنعت.

مالکیت در این سه بخش تا زمانی که با اصول های دیگر این اصل مطابقت داشته باشه و از محدوده قوانین اسلامی خارج نشه دولت اون رو حمایت می کنه. هدف از اجرای این اصل، شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی ملی است. چون وقت کم بود و ارائه ها زیاد، استاد گفتند ارائه تو ۳۰ ثانیه خلاصه شه. به طور کلی این قانون می خواد که خصوصی سازی در کشور راحت تر بشه. خصوصی سازی یعنی چه؟ برنامه ای که در بسیاری از کشور های جهان انجام می شه از جمله ایران. ربط خصوصی سازی با کار آفرینی؟ خصوصی سازی فعالیت دولت رو‌ کمتر می کنه. در این‌ قانون ۳ بخش گفته شده رو‌ خصوصی سازی کردند یعنی سهام رو به یک سری از مردم فروختند یعنی مردم سهام دارند و سود می برند. در نهایت استاد سوال هایی از این ارائه از بچه ها پرسیدند.

ارائه بعدی در مورد احیای فرهنگ عفاف و حجاب و کمک به انجام این کار بود. اگه دقت کرده باشین لباس های محجبه در سطح فروشگاه ها لباس های قدیمی هستند که جذابیتی ندارند. باید لباس های به روز طراحی کنیم که رنگ های متنوع داشته باشن، در طراحی این لباس ها از اشکال و نقوش ایرانی استفاده بشه، یعنی لباس هایی طراحی کنیم که هم از نظر حجاب معقول باشن هم مدرن، شیک و سنتی … در کنار این لباس ها می تونیم کاتالوگ هایی طراحی کنیم که راجع به حجاب و فلسفه حجاب نوشته شده باشه و به مشتری ها هدیه کنیم. می تونیم بجای کاتالوگ از سی دی تفسیر حجاب که بهترین آن ها سخنرانی استاد رفیعی پور هستش استفاده کنیم. در فعالیت چون گفته بود نیروی انسانی حائز اهمیته ما نیرو هایی استخدام کنیم که ۱. خوش برخورد باشن و با روی باز از مشتری استقبال کنند ۲. بین‌ مشتری بدحجاب و با حجاب تبعیض قائل نشن ۳. آشنا بودن نیروی کار به حجاب و فلسفه حجاب ۴.تبلیغ در فضای مجازی از فروشگاهمون. استاد از یکی بچه ها خواستند توضیح مختصری درباره ارائه بدن.

ارائه بعدی در مورد نظریه های پرداخت دستمزد بود:

* بر اساس عرضه و تقاضا اگه عرضه بیشتر باشه قیمت بالا می ره، تقاضا بیشتر باشه قیمت میاد پایین، هنگامی که عرضه نیرو زیاد باشه ولی سازمان تقاضا نداشته باشه، حقوق میاد پایین و وقتی که عرضه کم باشه و تقاضا زیاد حقوق میره بالا. به نیروی انسانی مثل یک‌ کالا نگاه می شه. استاد: این عرضه و تقاضا نیروی کاره نه کالا دقت کنید!

* براساس حداقل معیشت: حقوق جوری باشه که فرد بتونه نیازهاشو برطرف کنه و آسودگی روانی داشته باشه ونیازهای طبیعی برطرف شه.

* نظریه توافق اتحادیه وسندیکا: کنترل تعداد نیروی کار و کاهش نیروی کار درمواقع لازم، ازطریق اعتصاب. یک فراخوان می دن که نیروی کار اعتصاب کنه. برای اینکه کار فرما مجبور بشه حقوق و دستمزد رو ببره بالا

* قوانین ومقررات دولتی: دولت قوانین رو تعیین می کنه و برطبق اون قوانین دستمزد رو مشخص می کنه

* درآمد ملی: درآمد یک کشور طی یکسال. وقتی درآمد یک سازمان زیاد می شه، مزد کارکنان هم زیاد می شه. چه موقع درآمد زیاد می شه؟ وقتی تقاضا زیاد بشه، واحد تولیدی مجبور میشه کارکنان رو زیاد کنه واین باعث میشه اشتغال بره بالا و عرضه زیاد شه و در نتیجه درآمد ودستمزد ها هم افزایش پیدا کنه

* براساس مبانی فرهنگی و ارزشی: در هر فرهنگ ارزش هایی وجود داره که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در دادن دستمزد مؤثره مثلاً در فرهنگ اسلام ۴ مورد وجود داره که می تونه روی حقوق و دستمزد تأثیر گذار باشه، دین اسلام کار اقتصادی مفید و سازنده رو منشأیی می دونه که ما مالک هستیم نسبت به حقوقش و کاری که فقط باعث بشه نیازهای تجملاتی برطرف بشه رو‌ رد کرده، کارهایی که مولد این هستند که ثروت رو برای جامعه تولید کنند و مفیدند رو‌ پذیرفته و به سه دسته تقسیم کرده جامعه رو:

  1. کسانی که توان اینو دارن کار کنند و برتری فکری دارند می تونن کار کنن و سهم خود رو از این درآمد به دست بیارند
  2. یکسری افراد می تونن کار کنن ولی ه رکاری که انجام می دن نیازهای اولیه شون برطرف نمیشه و باید برای این گروه کاری رو به وجود بیارن که بتونن نیازهای اولیه رو بر طرف کنن و بقیه نیازها براساس تعاون و کمک هایی که می شه برطرف شه
  3. افرادی که اصلا نمیتونن کار کنن، مثل ناتوان های جسمی، ذهنی و بیمارهای روانی. این افراد نیاز به کمک دارند چون خودشون نمیتونن کار کنن. دین اسلام می گه حقوق ودستمزد باید عادلانه پرداخت شه و توازن اجتماعی برقرار شه در پرداخت حقوق ودستمزد.

* براساس بهره وری: هر چه سود سازمان بیشتر باشه، دستمزد هم اضافه می شه. یعنی وقتی کارکنان باعث می شن سازمان سود بیشتری به دست بیاره پس باید مزد بیشتری هم دریافت کنن

* تشویق انگیزه وافزایش تولید: کارفرماها کارکنان رو تشویق کنن بهشون انگیزه و فرصت رشد بدن از کارهایی که انجام می دن، قدردانی کنن باعث افزایش تولید می شه. استاد یک سوال پرسیدن ازاین ارائه و ارائه بعد شروع شد.

دروغ های نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای:

* واسطه نداریم: در بازاریابی شبکه وجود همین شرکت ها این قانون رو نقض می کنه

* حمایت از تولیدات داخلی: ۸۰ تا ۹۰ درصد این کالا خارجی بوده و به علت کیفیت پایین ارزان خریداری شده با سود زیاد به مردم فروخته می شه چون اجناس خارجی قیمت مصرف کننده نداره

* اشتغال زایی: اگه قراردادهای این شرکت هار و بخونیم متوجه می شیم که کاملا یک طرفه بوده و از بازاریاب همه تعهدات گرفته شده و هیچ تضمینی برای آینده شغلی فرد وجود نداره مثلا یک جوانی که عمر خودش رو صرف کار در این شرکت ها می کنه اگه یک‌ موقع این شرکت ورشکست بشه، جواب عمرو جوانی تلف شده اون رو چه کسی می ده؟

* بازاریابی چند سطحی یک طرح هرمی نیست: به دلیل آنکه محصولات در آن فروخته می شه اما فروش محصولات فقط برای معرفی کردن طرح به عنوان یک طرح غیرهرمی و محافظت از اون در برابر قوانین است که مشکلاتی براشون پیش نیاد. از این بخش هم استاد خواستند که بچه ها خلاصه توضیح بدن.

موضوع بعد فعالیت کتاب که تیمی بود ارائه شد: راه اندازی یک مهد کودک، راه های جذب سرمایه: هر کسب و کاری نیاز به سرمایه داره اغلب کارآفرینان ابتدایی ترین راه رو وام بانکی می دونن که ایده جالبی نیست، کارآفرینان موفق خیلی خلاقانه فکر می کنند و از کلمه هرگز استفاده نمی کنند. بچه ها ۱۰ روش برای تامین سرمایه گفتند:

  1. .سرمایه گذاری شخصی
  2. دوستان و خانواده
  3. قرض همتا به همتا که گروهی جمع می شن و به همدیگر پول قرض می دهند که برای کسب و کار کوچک مناسبه
  4. تأمین جمعی سرمایه که رونق داره. امروزه افرادی هستند که سرمایه خودرو در اختیار کارآفرینان جدید قرار می دهند تا از آن ها حمایت کنند.
  5. وام های خودرو بانکی: شرکت های خصوصی برای ترویج‌ کارآفرینی به کسانی که برای دریافت وام بانکی ‌واجد صلاحیت نیستند وام می دهند.

[البته تا جایی که خاطرم هست بچه ها موارد دیگه ای هم گفتند که متاسفانه نویسنده گزارش اینجا نیاورده است. ملاباقر]

در مورد این ارائه هم چند نفر از دوستان توضیح دادند.

موضوع بعد: مشخص کردن هزینه های متغیر و ثابت یک آموزشگاه هنر های تجسمی بود:

* هزینه های ثابت: کمد کتابخانه، خط تلفن، دستگاه دورنگار، لوازم رومیزی، سوخت وانرژی
* هزینه های متغیر: وسایل نقاشی، سه پایه نقاشی، میزو صندلی، حقوق ودستمزد

استاد: میز و صندلی چرا جزء هزینه های متغیره؟ چون به تعداد افراد بستگی داره.

ارائه ی تیمی بعد، مراحل شروع یک کسب و کار در زمینه طراحی و تولید یک تارنمای گردشگری بود:

  1. اطلاعات لازم در زمینه راه اندازی سرمایه رو جمع کنیم.
  2. نام کسب و کار
  3. گرفتن مجوز
  4. قرارداد با شرکت هایی که بلیط رو ازشون خریداری می کنیم.
  5. طراحی خلاقانه وب سایت که باعث جذب مشتری می شه. مثلاً داشتن لوگوی ماندگار استفاده رنگ ها و تصاویر مناسب، دسترسی آسان به سایت، انتخاب نام ساده، ادمین همی شه در دسترس باشه.

ارائه ی آخر درباره فیش حقوقی بود:

بندهای متفاوتی داره. از جمله:

  1. حق شغل :مدرک وسنوات(سابقه کاری)
  2. حق شاغل (عائله مندی) یعنی فرزندان
  3. فوق العاده سختی کار که به محیط کار برمی گرده (روستا، شهر، مرکز استان متفاوته)
  4. فوق العاده آب وهوا مثلاً کسی که در بندر کار می کنه حقوقش باید بیشتر دیگران باشه یا هر شهر دیگری شرایط کار سخته دراون جا
  5. مناطق کمتر توسعه یافته امکانات کمتره در این صورت حقوق اضافه می شه
  6. حق بازنشستگی

صوت کلاس:

خلاصه جلسات دیگر درس کارآفرینی دانشکده شریعتی

دانلود منبع اصلی این درس در این ترم

کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید (فقط برای ایده گرفتن کلی از درس)

مشاهده نمرات دانشجویان ترم های گذشته در این درس

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *