خلاصه جلسه ششم درس کارآفرینی – دانشکده شریعتی

مشخصات خلاصه جلسه
نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۶
تاریخ جلسه: ۹۶/۰۸/۰۸
درجه کیفی: A
تهیه کننده: مریم خدمتی
توجه

این نوشته صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در ضمن این مطالب توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.

توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.

*دوشنبه هشتم آبان، هفتمین جلسه ی کلاس کارآفرینی با نشستن دو نفر از دانشجویان جلوی در کلاس، از قسمت بیرونی آغاز شد!*

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

دانشجویان اکثرا زودتر به کلاس آمده بودند و هر تیم درگیر کشیدن جدول حل مشکل خود روی تخته بود و عجب کار دشواری هم بود! کشیدن خط های صاف جدول، اعمال اصلاحات یهویی و … . علاوه بر اینکه فضای کافی برای نوشتن برای همه ی تیم ها نبود! به همین دلیل چهار گروه ابتدا جداول خود را کشیدند و مشکلات خود را که شامل آلودگی هوا، مسیر زیاد بین فاز ها در دانشگاه، طولانی بودن مسیر دانشگاه تا خانه و کمبود وقتی که به وجود می آورد و… بیان کردند.

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

هر تیم بعد از ارائه ی جدول خود، تازه متوجه اشتباهات ساده و کوچکی که کرده بودند می شدند و اینکه همین اشتباهات کوچک، بعضاً مشکلات بزرگی را در جدول پدید آورده بودند.

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

نوبت سری دوم تیم ها شد تا جداول خود را بر روی تخته بنشانند. در این بین دو تیم تک نفره جدول خود را ارائه دادند، تیم Nely به دلیل اینکه واقعاً تنها عضو موجود از تیم در کلاس بود! اما تیم Donna که دو نفر دیگر نیمه غایبشان، همان کسانی بودند که بیرون از در کلاس نشسته بودند، چون دیر آمده بودند! موضوع آن ها در مورد مشکل اضافه وزن یا چاقی بود.

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

البته درست است که بعضی دانشجویان وقتی دیر می آیند و استاد در کلاس راهشان نمی دهد می روند و کلاس را حذف می کنند اما دانشجویانی هم هستند که پشت در می نشینند و هم تیمی شان را تحت هیچ شرایطی تنها رها نمی کنند!

نیمه ی اول کلاس با کشیدن و ارائه دادن جداول حل مشکل تمام شد.

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

طبق معمول نیمه ی دوم در کلاسی دیگر تشکیل شد و استاد ابتدای کلاس را به درس جدید اختصاص دادند. درسی مربوط به جدول هشت خانه ای SWOT که چهار عامل اصلی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدید ها را شامل می شود که مناسب برای استفاده ی فردی و بیزینسی است؛ به این صورت که نتیجه های جدول استراتژی هایی ست برای هرچه بهتر شدن کسب و کار ها.

نقاط قوت و ضعف، عواملی هستند که در درون انسان (یا کسب و کار) است و فرصت و تهدید عوامل محیطی ست و ما به آن دسترسی نداریم و تنها نقش مان در برابر فرصت ها استفاده از آن و در برابر تهدیدها خنثی کردن آن هاست.

برای بهتر فهمیده شدن این جدول در ابتدا، مثالی زده شد خارج از بیزینس و فردی، در باب گرافیستی که نقطه قوتش خلاقیت بالا، نقطه ضعفش دیر از خواب بلند شدن، فرصتش شغلی است که نیاز به خلاقیت بالا دارد و تهدیدش فارغ التحصیلان زیاد در این رشته اند!

از تلاقی قوت و فرصت استراتژی SO به وجود می آید که در این مثال، باعث می شود فرد بتواند شغل مورد نظر را بدست بیاورد. از تلاقی فرصت و ضعف، استراتژی WO به وجود می آید که در این قسمت باید راه حلی ارائه شود تا نقطه ضعف پوشانده شود، مثلاً در این مثال فرد می تواند شغل شیفت بعد از ظهر را انتخاب کند. از تلاقی قوت و تهدید اما استراتژی ST بوجود می آید، فارغ التحصیلان زیاد گرافیک ممکن است مانعی بشوند برای کسب شغل مورد نظر، در عین حال نقطه قوت فرد، خلاقیت بالایش نسبت به دیگر فارغ التحصیلان است؛ پس با استفاده از این برتری می تواند شغل را به دست آورد و در نهایت از تلاقی ضعف و تهدید استراتژی WT به وجود می آید که همانطور که مشخص است، در این استراتژی شخص باید راه حلی را ارائه دهد تا کمتر از حالت عادی زیان داشته باشد، زیرا با وجود یک نقطه ی ضعف و یک تهدید، فرد نمی تواند به ایده آل فکر کند و تنها کاری که قابل انجام است، کم کردن زیان است و در این مثال فرد می تواند به جای گرافیست اصلی، دستیار گرافیست باشد.

بعد از اتمام این مثال، مثالی درباره یک بیزینس طرح و حل شد: هایپر استار ستاری. که درست مثل مثال قبلی قوت ها و ضعف ها و همینطور تهدید ها و فرصت ها مطرح شد، که البته به نظر من مثال بیزینس به مراتب دشوار تر از مثال شخصی بود:

 

قوت

برند

جنس جورش

تنوع محصول

تازگی

جا پارک

ضعف

مترو نداره

قیمت معمولی

جو خاصش

جا نداشتن پارک در روزهای تعطیل

شلوغی خود فروشگاه

فرصت

تفریح مردم

با هم بودن

بازاریابی دیگران

تبلیغ مردم در فضای مجازی

 

SO

 

پکیج های خانوادگی

فروش محصولات جدید تفریحی

 

WO

 

تغییر نگرش مردم نسبت به جو خاص با راه اندازی کمپین تبلیغاتی مجازی

ماشین فرستادن دم در خونه ها برای خرید بالای دویست تومن

 

تهدید

فروشگاه های زنجیره ای دیگر

پروموشن های جاهای دیگر

سایت های اینترنتی

ثبت یک سری از برندها توسط بقیه شرکت ها

 

ST

 

با تنوع محصول مزیت رقابتی ایجاد کنه

مشاوره ویژه برند خاص

WT

 

ساعتی کردن جای پارک

 

در نهایت قرار بر این شد که هر تیم به عنوان تمرین، یک فروشگاه بزرگ را انتخاب کند و با توجه با تحقیقات میدانی شان، جدول SWOT را کامل کنند.

در ادامه دانشجویان به صورت فردی جدولی را مربوط به هوش عاطفی پر کردند که از ۱۵ نمره، اکثراً نمره ی ۱۰ را کسب کرده بودند. جدول دیگری هم به صورت فردی پر شد که درباره سوالات نگرشی بودند، در واقع سوال اول راجب هدفی بود که در زندگی برایتان مهم بوده ولی نتوانستید به دستش بیاورید و سوالات بعدی دنباله ی سوال اول بودند.

بعضی از دانشجو ها درباره ی جواب های خود صحبت کردند و نظراتشان را گفتند. مثلا یک نفر از علاقه اش به داشتن آتلیه گفت و اینکه چرا نتوانسته به هدفش برسد.

ارائه های بالا بیست شروع شدند و اولین ارائه درباره تست شخصیت شناسی DISC بود و کاربرد هایش در بیزینس و به صورت فردی. مثلاً بعضی شرکت ها برای استخدام کردن کارمندانی که علاوه بر توانایی، روحیه شغل مورد نظر را هم داشته باشند از این تست استفاده می کنند، البته در این میان بحثی هم در این باره شد که حرف مخفف S به معنی ثبات است یا وظیفه شناسی! که در آخر حرف استاد درست بود و S به معنی ثبات بود!

ارائه ی بعدی درباره ی تصمیم گیری های درست بود و انصافاً خیلی هم خوب ارائه شد. کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند می توانند تصمیمات بهتری بگیرند زیرا وجه های مختلف یک تصمیم را به خوبی در نظر می گیرند.

در نهایت سوالی از ارائه ی مذکور از دانشجویان شد با این مضمون: دو موردی که باعث تصمیم گیری بهتر می شود؟

۱ – فقط وجهه ی مثبت یک تصمیم را نبینیم و وجهه ی منفی آن را هم بررسی کنیم.

۲ –در تصمیم گیری صبور باشیم و عجله به خرج ندهیم!

یک نمره ی مثبت برای شخصی که جواب درست داده بود، اعمال گردید. ارائه ی بعد درباره رستورانی جالب به نام روبوشف بود که رستورانی رباتیک بود. شیوه ی جالبی که مشتری منو را دریافت می کند و ربات هایی که غذا را برای مشتری سر میز می آورند.

در نهایت کلاس در حالی به اتمام رسید که عده ای از دانشجویان به دلیل کمبود وقت به ارائه های خود نرسیدند.

اینم تهیه کننده گزارش:

گزارش تصویری کلاس کارآفرینیاینام عکاسای محترم:

گزارش تصویری کلاس کارآفرینی

Entrepreneurship Class Mollabagher S6 P007 961 Mollabagher.com  300x200 - خلاصه جلسه ششم درس کارآفرینی - دانشکده شریعتی

خلاصه جلسات دیگر درس کارآفرینی دانشکده شریعتی

 

دانلود منبع اصلی این درس در این ترم

کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید (فقط برای ایده گرفت کلی از درس)

مشاهده نمرات دانشجویان ترم های گذشته در این درس

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *