مشخصات خلاصه جلسه
نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۷
تاریخ جلسه: ۹۶/۰۸/۱۵
درجه کیفی: + B
تهیه کننده: رویا حسنی
توجه
این نوشته صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.
در ضمن این مطالب توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.
توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.
کلاس کار آفرینی دوشنبه ۱۵ آبان، طبق معمول راس ساعت ۱۱:۲۵ شروع شد و دانشجویان با آگاهی از این که حتی با یک دقیقه تاخیر هم امکان حضور در کلاس را نخواهند یافت، در زمان مقرر در کلاس حاضر شدند!
در ابتدای کلاس، یکی از اعضای گروه برسم، شیرینی سالمِ (سیب های سرخ زیبا در سبدی آبی رنگ) گواهینامه ی خود را پخش کرد و پس از آن نوبت ارائه های بالای بیست شد که اولین نفر بنده ی تمرین نکرده بودم، هر چند به خوبی پیش رفت!
موضوع، درباره ی نحوه ی باز کردن مغازه ی فست فود، مزایا، معایب، سختی ها و درآمدش بود. هزینه های باز کردن رستوران و حقوق کارکنان و خرید مواد اولیه محاسبه شد. درباره ی تزیینات مغازه و استفاده از طرح و رنگ های مناسب، همچنین نکاتی مثل اهمیت بهداشت و همیشه باز بودن رستوران توضیحاتی داده شد. نتیجه ی کلی این که درآمد مناسب است و با رعایت بهداشت، بالا بردن کیفیت، اندکی خلاقیت و یافتن محلی مناسب برای رستوران، می توان مشتریان دائمی داشت و پس از حدود یک سال و نیم به سود رسانی رسید.
ارائه ی بعدی، درباره ی رستورانی در لواسان که برگر های ۲۵۰۰۰۰ تومانی داشت، ما را با نحوه ی جذب مشتری این رستوران با غذاها، سس ها و ظروف خاصش آشنا کرد. مواد اولیه خاص و گران بهایی مثل خاویار در غذاها استفاده می شده است. مقداری از پول پرداختی مشتری نیز به خیریه ای داده می شود که مسلماً حس خوبی به مشتری خواهد داد. همچنین دانستیم که به علت قیمت بالای برخی غذاها مثل یکی از برگر ها (۲۵۰۰۰۰ تومان) این رستوران با مشکلاتی روبه رو شده که در نهایت مجبور به تفکیک منو ها و جدا کردن غذاهای گران قیمت شده در جای جدیدش شده است (قبلی رو بست!).
یکی از دانشجویان درباره ی روش های عجیب پول درآوردن (از راهی به غیر از راهی که ما تصور می کنیم) نکات جالبی را بیان کرد. به عنوان مثال، برخی رستوران های زنجیره ای مشهور، بیش از آن که از فروش غذا سود به دست آورند با فروش حق امتیاز خود پول در می آورند. یا برخی خواننده ها پس از دانلود شدن میلیونی اهنگ هایشان و شنیده شدن آن از هر جایی که رد می شویم، از کنسرت ها پول به دست میاورند نه فروش آلبوم ها. تعدادی از کارخانه های خودروسازی هم بیش از فروش خودرو ها از فروش قطعات سود به دست می آورند. نکته ی مهم در این ارائه، که مورد توجه و تشویق استاد واقع شد، استفاده از مثال های ایرانی بود.
دانشجویی هم که مسئول تحقیق درباره ی تصمیم گیری احساسی بود، در بیان و انتقال اطلاعاتی که به دست آورده بود موفق نبود. در نتیجه این موضوع برای جلسات بعد توسط شخص دیگری ارائه خواهد شد.
نحوه ی درست برقراری ارتباط با دیگران، در زندگی یا بیزینس، برای قانع کردن مغز غریزی، احساسی و منطقی افراد، نیز استفاده از مثال و استعاره برای سهولت در ایجاد این ارتباط، موضوع جالب دیگری بود که در نیمه ی اول کلاس مورد بحث قرار گرفت! نتیجه این که اگر سخنران یا رهبر گروهی هستید بهتر است با استفاده از انواع مثال ها و استعاره ها ابتدا بر مغز غریزی و ناخوداگاه افراد تاثیر بگذارید و آن ها را قانع کنید. بحث خود را با دلایل منطقی شروع نکنید!
صفحه ۳۱ کتاب کارافرینی تدریس شد، استاد درباره ی معنای ارزش به ما توضیح دادند و لیست ارزش هارا پر کرده و خط قرمز های خود را مشخص کردیم. نیمه ی اول کلاس به پایان رسید و دانشجویان برای ناهار و استراحت رفتند.
قسمت دوم کلاس کارآفرینی استاد ملاباقر، مثل همیشه، در ساختمان دیگری شروع شد تا گروه ها نتایج تحقیقات خود را درباره ی فروشگاه های زنجیره ای یا بزرگ و نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید ها بیان کنند (SWOT).
برخی گروه ها فایل های تحقیق خود را آن گونه که استاد تاکید کرده بودن روی فلش بیاوریم، آماده نکرده بودند که در نتیجه مقداری از زمان کلاس صرف فرستادن آن فایل ها به استاد و دانلود آنها توسط استاد شد، هر چند اگر استاد روز قبل همه ی کار ها را تحویل میگ رفتند این اتفاق نمی افتاد!
اکثر گروه ها در بیان ویژگی های مکان هایی که بررسی کرده بودند موفق بودند و به خوبی امکانات، محیط، قوت و ضعف ها و خصوصیات مکان های منتخب شان را توضیح دادند. لازم به ذکر است که استفاده از عکس هایی که تهیه کرده بودند در بیان روشن نتیجه تحقیقات بسیار موثر بود. اما هنگام توضیح جدول SWOT برخی گروه ها با مشکلاتی مواجه شدند. تشخیص قوت ها که عاملی درونی و مربوط به خود فروشگاه بود از فرصت ها که عاملی بیرونی و مربوط به محیط اطراف و تاثیرات مثبتش بر منافع فروشگاه بود و به همین ترتیب، تشخیص ضعف ها از تهدید ها مشکل ساز شده بود و همین موضوع در ارائه استراتژی ها (SO-WO-ST-WT) اشتباهاتی به وجود آورده بود. برای مثال، شماری از دانشجویان نمی دانستند از ترکیب کدام موارد با هم یک استراتژی را به دست آورده بودند. این مشکلات تحقیق ها در تشخیص قوت از فرصت یا ضعف از تهدید هنگام ارائه بر طرف شد و به تبع آن استراتژی های درست تری ارائه شد. گروه ها تا پایان روز برای تصحیح جدولSWOT خود مهلت داشتند.
هایپر استار شهر فرش، پالادیوم، ساندویچ هایدا، پارکینگ پروانه، فروشگاه های زنجیره ای رفاه و … توسط گروه های مختلف بررسی شد. برای مثال جدول SWOT برای پالادیوم را گروه پرهون ارائه داد، این گروه به خوبی قوت های پالادیوم مثل: بزرگ بودن، تنوع برند ها، محل بازی برای کودکان، فودکورت جدا برای افرادی که سیگار میک شند، و ضعف های آن مثل: گران بودن اجناس و پارکینگ و نبودن آسانسور را بیان کردند. اما در بیان استراتژی های ST, SW ،WO, WT ضعف هایی داشتند که هنگام ارائه ی جدول متوجه شدند و تا پایان روز برای اصلاح آن مهلت داشتند.
یا به عنوان مثالی دیگر گروه نِلی که فروشگاه های زنجیره ای رفاه را بررسی کرده بود و موفق به عکس برداری نشده بود هم در ارائه ی جدول SWOT به مشکل خورده بود هرچند که ویژگی های کلی فروشگاه را به درستی بررسی کرده بود.
پارکینگ پروانه هم یکی از جاهای جالب و البته شلوغ، با تنوع زیاد محصولات سنتی و ایرانی بود که به خوبی توسط گروهی ارائه داده شد هر چند که وسط کار استاد از یکی از اعضای دیگر گروه خواستند که بقیه مطلب را توضیح دهد و به دلیل عدم تسلط کافی، کمی نمره شان کم شد!
گروهی که درباره ی فست فود زنجیره ای هایدا تحقیق کرده بود با ارائه ی خوش مزه اش موجب شد بنده تصمیم بگیرم بعد از کلاس به هایدا رفته و ساندویچ بخورم!
برای جلسه آینده تکلیف تیمی نداریم اما موضوعات بالای بیست زیادی پیشنهاد شد و انتظار می رود که به خوبی روی آن ها تحقیق شود.
همچنین افراد می توانند هایپر استار های دیگری را انتخاب کنند و به صورت تیمی، نه حتما با تیم تعیین شده ای که الان دارند بلکه با سایر همکلاسی ها، بررسی کنند و نمره ی بالای ۲۰ بگیرند.
خلاصه جلسات دیگر درس کارآفرینی دانشکده شریعتی
دانلود منبع اصلی این درس در این ترم
کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید (فقط برای ایده گرفت کلی از درس)