خلاصه جلسه پانزدهم درس کارآفرینی – دانشکده شریعتی

مشخصات خلاصه جلسه
نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۵
تاریخ جلسه: ۹۶/۱۰/۰۶ – ساعت اول
درجه کیفی:  – B
تهیه کننده: فاطمه بدیعی پور
توجه

این نوشته صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در ضمن این مطالب توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.

توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.

به نام خدا…

چهاردهمین جلسه ی کلاس کارآفرینی به صورت مجازی تشکیل شد. کلاس با ذکر نام و یاد خدا توسط استاد شروع شد و در ادامه استاد در مورد ارائه های بالای بیست بچه ها سوال پرسیدند …

چند باری استاد سوالشون رو تکرار کردند که کیا ارائه دارند؟ ولی خب مثل اینکه یا کسی واقعاً صدای استاد رو نداشت یا برای ارائه آماده نبودند و هر کسی منتظر بود تا دیگری شروع کننده باشه …

بعد از چند دقیقه استاد صبرشون تمام شد و گفتند: یعنی واقعاً کسی ارائه ی بالای بیست نداره؟! همین جمله کافی بود تا بچه هایی که ارائه داشتند یکی یکی اعلام حضور کنند و به حرف بیان …

شروع کننده ی ارائه ها سیما – شروشیطون کلاس – بود … قبل از اینکه سیما بحث رو شروع کنه استاد مشغول حضوری گرفتن شدند تا مطمئن بشن بچه ها همه هستند و صداشون رو دارند تا مبادا بعداً بهونه ای داشته باشن واسه جواب ندادن به سوال هایی که استاد قراره بپرسند. طبق گفته های استاد، بعد از هر ارائه سوال هایی در مورد همون موضوع ازتون می پرسند تا مطمئن بشند در حین ارائه خواب نبودید پس بهتره که حواستونو حسابی جمع کنید و نت برداری کنید … چونکه اگر نتونستیم به سوال هایی که می پرسند جواب بدید ۱ – نمره ی بالای بیست ازتون کم می کنند، استادم که از هر فرصتی برای کم کردن نمره ی بالای بیست استفاده می کنه! (البته اینم یادآور بشم که نمره ی بالای بیست حق دانشجو نیست بلکه لطف استاد به دانشجو هست)

خلاصه، ۵ دقیقه از تایم کلاس به حضوری گرفتن گذشت … موضوع ارائه ی سیما قیمت گذاری به زبان ساده بود که به مواردی در مورد این موضوع اشاره می کنم:

اول اینکه قیمت اصلاً چیه؟ قیمت بهای یک کیفیت است … عوامل داخلی یا سازمانی روی قیمت تاثیر دارند مانند:۱) عمر محصول ۲) سبد محصولات ۳) قیمت تمام شده

هر چقدر تقاضا برای محصول بیشتر باشه قیمت محصولم میره بالاتر … از هدف های دیگه ی سرمایه گذاری می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱) قیمتی روی محصول بذاریم که زودتر برگرده (بازگشت سریع سرمایه با سود)

۲) جلب نظر مصرف کننده ها (تبلیغات)

۳) کالا نسبت به رقبا برتری داشته باشه (تمایز کالا)

بعد از ۱۶ دقیقه ارائه ی خوب و مفید سیما که خیلی روی موضوعش مسلط بود گفت: استاد من فقط مواردی که حس می کردم از نظر خودم قابل درکه و بچه ها هم می توند درکش کنند و مفیده رو نت برداری کردم … با اینکه مخاطب صحبتش استاد بود، استاد جوابی ندادند …

[به نظر بنده ایشان تسلط بسیار کمی بر ارائه شون داشتند و فقط تیترها را گفته و بقیه موارد را از خودشان اضافه می کردند، بدون رجوع به منبع یا حتی یک جستجوی ساده در اینترنت! ملاباقر]

سیما: استاد صدای من رو دارید؟!

استاد: بله دارم بهانه هاتون رو میشنوم …

مثل اینکه استاد انتظار ارائه ی قوی تری رو از سیما داشت … با توجه به صحبت های سیما متوجه شدم که شب آخر روی موضوعش اونم به مدت یک ساعت فقط کار کرده!

نمی دونم چرا هر چقدر هم که وقت داشته باشیم بازم می ذاریم واسه شب آخر! با اینکه استاد از اول ترم خیلی جدی روی این موضوع باهامون کار کردند به طور مثال تحویل دادن تمرین ها تا جمعه ساعت ۲۳:۵۹. با این اوصاف انگار بازم بعضی ها نتونستن این عادتِ گذاشتن برای شب آخر رو ترک کنند منظور من فقط با سیما نیستا!نه من خودمم به شخصه یکی از همونام …

صحبت های سیما ادامه داشت که مثل دفعه ی قبل از میتینگ پرت شدم بیرون و هر کاری کردم نتونستم جوین بدم تا اینکه متوجه شدم این مشکل فقط برای من پیش نیومده و برای بقیه ی بچه ها هم همین مشکل پیش اومده …

با آی دی جدیدی که استاد توی گروه تلگرام گذاشتند، تونستیم دوباره جوین بدیم و بعد از اینکه تقریباً همه ی بچه ها جوین دادند، ادامه ی کلاس با صحبت های سیما شروع شد …

وای که چقدر ارائه ی سیما طولانی شد تمامم نمی شد ولی خب خدا رو شکر مثل اینکه قسمت آخرش بود اما خب انگار خودش هم این قسمت رو متوجه نشده بود چه برسه به ماها …

از تایم ۴۰ دقیقه ای کلاس ۳۰ دقیقه صرف کنفرانس سیما شد …

[اگر فرض کنیم ۳۰ دقیقه از ۴۰ دقیقه را سیما صحبت کرده است که فرض بعیدی است، عجیب این است که نویسنده گزارش به جای نوشتن آنچه سیما گفته صرفاً به بیان حاشیه های قضیه پرداخته است که اگرچه جذاب و تا حدی لازم است ولی نباید فدای اصل قضیه شود! ملاباقر]

بعد از تمام شدن ارائه، استاد شروع کردن به سوال پرسیدن، قرعه به نام فاطمه افتاد استاد چند باری صداش زد ولی خب مثل اینکه صدای استاد رو نداشت به ترتیب بچه ها چند ثانیه ای مورد ارائه ی سیما صحبت کردندتا استاد مطمئن بشه تو طول ارائه بچه ها خواب نبودند. جز چند نفری که حالا یا صدای استاد رو نداشتند یا نمی تونستن صحبت کنند از جمله خودم که هر کاری کردم بازم صدام نمی رفت ولی خب من زرنگی کردم و توی صفحه ی چت جواب سوال استاد رو نوشتم هر چند بازم ۰.۵ – گرفتم ولی خب بازم جای شکرش باقیه که -۱ نگرفتم بلاخره آخره ترمه و دیگه جای جبرانی نیست …

بعد از سیما نوبت غزاله بود، موضوع غزاله بوم مدل کسب و کار دیجی کالا بود، به مواردی که از صحبتاش متوجه شدم اشاره می کنم:

اول اینکه شعار دیجی کالا چیه؟ بررسی، انتخاب، خرید آنلاین

مشتری در مورد کالاهایی که می خواد بخره حداکثر اطلاعات رو بدست بیاره و مقایسه کنه با کالاهای دیگه، مشتری های اکثر سایت هایی که در کسب و کار اینترنتی هستند کسانی هستند که می خوان محصول خاصی رو خریداری کنند که اینترنت با قابلیت سرچ کردن این رو نشون می ده …

داشتم تند تند نت برداری می کردم که صدای غزاله به کلی قطع شد و استاد هم از فرصت استفاده کردند و شروع کردند به سوال پرسیدن. این بار سوال پرسیدن از مینا شروع شد (هیچ وقت خوشم نمیاد واسه جواب دادن به سوالی اولین نفر باشم؛ حس می کنم نفر اول همیشه قربانی می شه) خلاصه استاد فقط از مینا سوال پرسید که خدا رو شکر مینا هوشیار بود و پاسخ درست رو گفت … از اونجایی که صدای غزاله قطع شد استاد از هانیه خواست تا ارائشو شروع کنه:

ارائه ی هانیه در مورد این بود که وقتی کالایی به فروش نمی ره چه دلایلی داره؟ که با توجه به نت هایی که برداشتم خلاصه ای از آنچه که متوجه شدم رو در اختیارتون می ذارم:

  1. عمر فروش کالا به پایان رسیده. به این معناس که نیاز عمده مشتریان رو برآورده نمی کنه.
  2. شاید تکنولوژی جدیدی جایگزین محصول شده باشه (دوربین دیجیتال به جای دوربین دارای نگاتیو)
  3. محصول به درستی برای بازار هدف انتخاب نشده
  4. امکانات فروش برای بازار هدف به درستی انتخاب و برنامه ریزی نشده

این بود خلاصه ای از صحبت های هانیه …

بعد از ارائه، مجدد استاد سوال هایی از بچه ها پرسیدند که خب بازم مشکلاتی از قبیل قطع و وصل شدن صدای بچه ها، یا اینکه بچه ها صدای هانیه رو نداشتن و هیچی از ارائشو متوجه نشدن. بنابراین جوابی هم برای دادن به سوال های استاد نداشتند …

می رسیم به ادامه ی ارائه ی غزاله که بخاطر مشکلاتی که براش پیش اومد مجبور شد بعد از هانیه ادامه ی بحث رو مطرح کنه … از توضیحات غزاله به مواردی که در خاطر دارم اشاره می کنم:

اطلاع رسانی به مشتری ها از طریق تلفن، سایت، ایمیل

شرکای کلیدی دیجی کالا شرکت هایی هستند که باهاشون قرارداد بسته …

فعالیت های کلیدی دیجی کالا:

  • اطلاعاتی که می خواد به مشتری بده
  • ارائه ی درست اطلاعات
  • خالی نبودن انبار

منابع کلیدی دیجی کالا: وب سایت، محصولات

ارتباط با مشتری دیجی کالا

  • شخصی (آنلاین)
  • خودکار (با تلفن در ارتباط باشه)

بعد از توضیحات غزاله استاد گفتن اگر کسی قسمتی رو متوجه نشده بگه … که خب چند نفری از بچه ها سوال هایی پرسیدند و غزاله با حوصله شروع کردن به توضیح مجدد …

و این بود خلاصه ای از جلسه ی چهاردهم کلاس کارآفرینی که امیدوارم اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون گذاشته باشم و گزارش جلسه ی قابل قبولی رو مکتوب کرده باشم.

یاحق …

صوت کلاس – قسمت اول

صوت کلاس – قسمت دوم

خلاصه جلسات دیگر درس کارآفرینی دانشکده شریعتی

 

دانلود منبع اصلی این درس در این ترم

کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید (فقط برای ایده گرفتن کلی از درس)

مشاهده نمرات دانشجویان ترم های گذشته در این درس

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

یک نظر

  1. ممنون خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *