مشخصات خلاصه جلسه
نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۱
تاریخ جلسه: ۹۶/۰۹/۲۰
درجه کیفی: B
تهیه کننده: مریم خدمتی
توجه
این نوشته صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.
در ضمن این مطالب توسط دانشجویان و با توجه به ادراکشان از مباحث مطرح شده تهیه می گردد، لذا ممکن است ایراداتی در آن نیز یافت شود، حال چه از طرف دانشجو و چه از طرف مدرس. بنابراین پیشنهاد می شود با رویکرد انتقادی به آن نگریسته شود.
توجه شود که مطالبی که استاد ارائه کرده با توجه به نظر وی، علم او و تجربه اش (و احیاناً شهودش) در آن زمان مشخص بوده است و لزوماً برای آینده صدق نمی کند.
جلسه یازدهم استثناً سی دقیقه زودتر، یعنی ساعت ۱۱ شروع شد. سی دقیقه ی اول به ارائه های بالای بیست دانشجویان گذشت.
ارائه ی اول راجع به “بیت کوین” بود. بیت کوین پولی مجازیست که از بازی های اینترنی آغاز شد که برای رفتن به مراحل بعد امتیازهایی به عنوان سکه به شما می داد که می توانستید امتیازها را خارج از بازی هم استفاده کنید. بیت کوین امروزی اما تفاوت هایی دارد. نوعی پول بی واسطه ست که شخص سوم را از خرید و فروش ها حذف کرده است. در خرید و فروش از طریق بیت کوین هویت شما نامعلوم است و این تا حدودی یکی از عیب های آن است، چون در این صورت افراد خلافکار می توانند بدون هیچ دغدغه ای اسلحه، مواد مخدر و … خرید و فروش کنند. البته از مزیت های آن هم اینست که تورم هم بر آن تاثیری ندارد. کشورهای زیادی آن را به رسمیت نمی شناسند و در واقع بیشتر از پول، به عنوان کالا مبادله می شود!
ارائه ی بعدی در رابطه با کارآفرینی و کارآفرینان بود. برخلاف تصور عموم که فکر می کنند کارآفرین شخصی است که فقط به فکر فروش است، کارآفرین کسی است که از امکانات موجود به طور متفاوت و به بهترین نحو استفاده می کند، نیاز ها را بررسی می کند و برای آن ها راه حل ارائه می دهد. در کل بدانید و آگاه باشید که کارآفرین بودن به شدت دشوار است، تعطیلات نمی روند، شب ها نمی خوابند، ریسک های سنگینی را می پذیرند، شبانه روز در حال کار هستند، کار هر کس نیست!
ارائه ی بعدی راجع به مصاحبه ای با افراد موفق دنیا بود، توصیه هایی که داشتند. اول اینکه توجه برنامه ریزی تون رو از روی ساعت، تبدیل به دقیقه کنید. بعد اینکه، فقط روی یک چیز تمرکز کنید، و آن هم مهم ترین هدف زندگی تان است. وقت تون رو به چک کردن فضاهای مجازی نگذرونید و توصیه های دیگر که به شما اطمینان می دم عمل کردن به آنها سخت تر از آنست که به نظر می آیند، اما اراده کنید، همه چیز ممکن می شود!
و بالاخره درس شروع می شود در باب بوم مدل کسب و کار که ۹ تا خانه دارد:
- مشتری شناسی
- ارزش پیشنهادی
- ارتباط با مشتریان
- کانال توزیع
- درآمدزایی
- فعالیت های کلیدی
- منبع یابی
- شریک یابی
- برآورد هزینه ها
مشتری شناسی یکی از مهم ترین قسمت های بوم مدل کسب و کارست و اینست که بدانیم، دقیقاً به چه کسی می خواهیم خدمت بدهیم. برای تصمیم گیری درباره بخش های مشتریان انواعی داریم مثل:
- بازار انبوه: یعنی یک محصول تولید می شود برای همه و مخاطب خاص ندارد.
- نوع دیگر گوشه بازار است یعنی مخاطب شما به شدت خاص است و شما در واقع یک بخش خاص از بازار را گرفته اید.
- بازار بخش بندی شده
بازار بخش بندی شده یا STP شامل:
- TARGETING
- POSITIONING
- SEGMENTATION
می شود، شما باید از دید مشتری به این قضیه نگاه کنید.
در قسمت SEGMENTATION، شما مشتری خود را دسته بندی می کنید، در قسمت TARGETING شما از بین مشتریانی که که در قسمت قبل دسته بندی کردید، دقیقاً دسته هایی را که می خواهید به آن خدمت کنید را انتخاب می کنید. قسمت بعد یعنی POSITIONING، شما حیطه ای را که می خواهید در آن برند شوید را انتخاب می کنید. مثلاً با آوردن نام برند میهن، شما در اولین توجه به یاد بستنی می افتید، در حالی که بستنی تنها محصول این شرکت نیست. یا کاله آدم را یاد ماست می ندازه در حالیکه این شرکت محصولات متنوعی داره.
در مورد شاخص های طبقه بندی بازار مثل سن، جنسیت، تحصیلات، سطح درآمد، محل زندگی، وضعیت تاهل و … نیز صحبت شد.
ادامه ی کلاس به پیاده کردن درس جدید روی کسب و کار خودمان گذشت که اصلاً آسان نبود، اشکالات زیادی وجود داشت، چون دانشجو ها هنوز نتوانسته بودند به طور کامل درس را درک کنند اما خب با بیان آن ها در کلاس، مشکلات تا حدودی حل شد.
ساعت دوم به ادامه ی درس بوم مدل کسب و کار گذشت، طراحی ارزش پیشنهادی. شما چه ارزشی برای مشتریان خود پیشنهاد می دهید، تا مشتری از بین آن همه محصول موجود، محصول شما را انتخاب کند؟ در واقع سوال اصلی این است؟
چرا مشتری باید از شما بخرد؟
جدولی با عنوان راه های توسعه ارزش های پیشنهادی در کتاب وجود دارد که شامل:
- تازگی: برآورده کردن مجموعه ای از نیازها که قبلاً بی جواب بودند. مثل کسب و کار تیم برسم که خودکاری را طراحی کرده اند که پنج خط حامل موسیقی را برای شما می کشد و برای اولین بار طراحی شده است.
- عملکرد: در جهت بهبود عملکرد محصول هستند. به طور خودمونی یعنی محصول بهتر از گذشته کار کند.
- قیمت: شما با پیشنهاد دادن قیمت کمتر نسبت به رقبای دیگر، مشتری را جذب می کنید. مثل فروشگاه های امیران و خلیج فارس در کرج و به طور کلی فروشگاه های تخفیفی
- سفارشی سازی: خدمات و محصولات را در جهت نیاز شخص افراد سازگار می کنید. مانند تیم پرهون که پیکسل هایی را طراحی می کنند که طرح روی آن برای هر شخص متفاوت است.
- کاهش خطر: مانند بیمه! شما پول می دهید تا در هنگام بروز خطر دلتان گرم باشد!
- قابلیت دسترسی: دسترسی راحت به خدمت یا محصول، مانند اسنپ یا خدمات پراید.
- نشان یا برند: برای مثال شما محصولات اپل را می خرید و هزینه ی زیاد آن را در واقع بابت برند آن می دهید! وگرنه با قیمت کمتر، از یک برند متوسط، می توانید تقریباً همان کیفیت را دریافت نمایید.
- طراحی: طراحی خاص محصول یا خدمت می تواند مشتریان را به سمت کسب و کار شما جذب کند. یک بسته بندی جالب، یک ایده ی نو و….
مبحث بعدی کانال توزیع هست که شامل دو بخش حضوری و غیر حضوری هست. اگر بخواید محصول رو به صورت غیر مستقیم توزیع کنید، از طریق عمده فروشی، خرده فروشی و فروشگاه های شریک باید اقدام کنید که در واقع یا به صورت امانی محصول رو برای شما می فروشند و یا محصول رو از شما می خرند. فروش مستقیم هم که شامل فروش اینترنتی و فروش حضوری هست که این روزها فضاهای مجازی کار رو برای توزیع خیلی آسان تر کردند.
کانال ها وظایفی دارند:
- آگاهی: اطلاع رسانی به مشتریان از این طریق درباره محصول
- ارزیابی: به مشتری کمک می کنید که بتواند ارزش پیشنهادی تون رو ارزیابی کند
- خرید: مشتری قرار است چگونه محصول را از شما خریداری کند؟ حضوری یا اینترنتی ..
- تحویل: مشتری قرار است چگونه محصول را از شما تحویل بگیرد؟ برایش پست می کنید؟ یا حضوری تحویل می دهید؟
- خدمات پس از فروش: مثلا به مشتری این اطمینان را می دهید که اگر محصول شما در اثر برخورد با آب خراب شد، در حالی که گفته اید محصول ضد آب است، می تواند بدون دغدغه یک محصول جدید را از شما تحویل بگیرد.
خلاصه جلسات دیگر درس کارآفرینی دانشکده شریعتی
دانلود منبع اصلی این درس در این ترم
کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید (فقط برای ایده گرفتن کلی از درس)