مدیران هرروزه با توصیه های زیادی که از سوی مشاوران، اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران و غول های مدیریت جهان در مورد مدیریت پرسنل مطرح می شود، بمباران می شوند. بسیاری از این توصیه ها، مبتنی بر اندیشه بوده و ارزشمند هستند. اما حجم زیادی از آنها، بیش از حد عمومی، مبهم، ناسازگار و سطحی هستند. برخی از آنها، کاملاً اشتباه هستند. تعداد این توصیه ها، هر روز بیشتر و بیشتر می شود و تنها چیزی که در آنها کاهش می یابد، کیفیتشان است. کتابهایی که در مورد مدیریت نوشته شده، امروزه چنان پرفروش اند که جای کتابهای قبلی در زمینههای مباحث جنسی، خودشناسی، رژیمهای چاقی و لاغری و… را گرفته اند!
من حدود ۳۵سال است که در مورد مدیریت انسانها در محل کار، درس میدهم و مینویسم. به عنوان بخشی از پیشنیازهای نویسندگی در این حوزه، بیش از ۲۵۰۰۰ تحقیق انجام شده در زمینهی رفتار انسانها را مطالعه کردهام.
متأسفانه امروز هیچ خلاصهی مختصر و مفیدی که فارغ از واژگان و اصطلاحات تخصصی، جمع بندی مطالعات انجام شده را به زبان روز، کاربردی و اختصار در اختیار مدیران قرار دهد، و رفتارهای غلط و درست مربوط به مدیریت انسانها را در محیط کار به آنها بیاموزد، وجود ندارد. البته باید بگویم که این حرف دیگر درست نیست! این کتاب با این هدف نوشته شده که این کمبود را رفع کند.
من این کتاب را بر محور تمام موضوعات مربوط به «انسانها در محیط کار» سامان دادهام: استخدام، انگیزش، رهبری، ارتباطات، تشکیل تیم، مدیریت تعارض، طراحی شغل، ارزیابی عملکرد، و تطبیق با تغییر.
این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟ مدیران و کسانی که علاقمند هستند روزی در موقعیت یک مدیر قرار گیرند از مدیران ارشد تا کسانی که قرار است در آینده سرپرست شوند.
خوبی این کتاب در این است که مجبور نیستید تا به صورت پیوسته و منظم به خواندن آن بپردازید. این کتاب برای مطالعهی کوتاه و مختصر تهیه و تنظیم شده است. چند فصل را بخوانید، کتاب را زمین بگذارید و بعداً در فرصت دیگری، به خواندن بقیه ی فصول بپردازید. در این کتاب، روند داستانی پیوسته ای وجود ندارد که مجبور به حفظ و رعایت آن باشید.
فهرست خلاصه کتاب ۵۳ اصل مدیریت انسانها
.:. اصل ۱: خصوصیات فردی را فراموش کنید، به رفتار توجه کنید.