امروز، دنیای تجارت و صنعت و توام و خدمات، به فراخور پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به تبع آن بالا رفتن هوش انسانها، اگر هماهنگ با مدلهای تعریف شده و نتیجهبخش کسب و کار عمل بکند، محکوم به شکسته خواهد بود.
در دنیایی که پر از تجربههای ارزنده در عرصه مدیریت و تولید صنایع گوناگون میباشد، برای یک سازمان بازرگ، خصوصاً اگر به مانند شرکتهای بیمه توسعه آن بر مبنای توانگری مالیاش باشد، قطعاً شناخت جایگاه و موقعیت سازمان و طراحی و خلق مدل کسب و کار یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
بیمه ایران، به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر جهانی و بازرگانی کشور با سابقه بسیار طولانی که نشان از استواری و تجربه و اقتدار آن است، اکنون پس از پشت سر گذاردن ۸ دهه از تلاش بیوقفه خود، در دنیایی که سرعت علم و تکنولوژی در همه عرصههای آن از سرعت باد هم بیشتر است، برای توسعه و رشد و بالندگی و حفظ ریشههای تنومند خود نیاز به نگاهی نو در مدلهای کسب و کار و تطبیق خود با جهان روز دارد.
خوشبختانه به لطف خدا حرکت بسیار خوبی در این عرصه آغاز شده که یکی از نتایج آن انتشار این شماره مجله پیام بیمه ایران با موضوع «اصول بنگاهداری و خلق مدل کسب و کار در صنعت بیمه» بوده است.
امید که نظرات ارزشمند صاحبنظران عرصه کسب و کار در صنعت بیمه، راهگشای تمام فعالان صنعت بیمه، خصوصاً همکاران و کارشناسان عزیز بیمه ایران باشد.
محمد رضا ثابتی
مدیر مسئول و سردبیر وقت نشریه علمی فرهنگی آموزشی بیمه ایران
فهرست موضوعات ویژهنامه خلق مدل کسب و کار در صنعت بیمه
- گزارش میزگرد تخصصی پیام بیمه ایران با موضوع «خلق مدل کسب و کار در صنعت بیمه»
- مهندسی ارزش استراتژیک در بازارهای رقابتی (صنعت بیمه)
- خلق مدل کسب و کار، ضرورت تحول در صنعت بیمه
- توصیف و نوآوری مدلهای کسب و کار بیمه
- طراحی بیمه زندگی «مان» در چارچوب مدل کسب و کار
- مدل کسب و کار بیمه عمر در ایران
- فرایند کسب و کار و توسعه بازار بیمه
- هوشمندی کسب و کار
- نقش آموزش در بهبود محیط کسب و کار ایران و چند کشور منتخب
- اصول بنگاهداری و کسب و کار در صنعت بیمه
- استفاده از هوش استراتژیک به عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک در صنعت بیمه
- مفهوم توانگری مالی در شرکتهای بیمه
- نکاتی چند در مورد چالشهای موجود در شبکه (نمایندگیهای حقیقی و حقوقی)
- مدلهای کسب و کار برنده برای شرکتهای بیمه جهانی