دنیای کارآفرینی (۱۸) – شناسایی فرصت

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما خواننده ی عزیز 😊

مدتیه که داریم راجع به تکنیک های خلاقیت با هم صحبت می کنیم. تکنیک های خلاقیت زیادی وجود داره که ما فقط راجع به سه مورد اونا بحث کردیم. فعلاً مبحث تکنیک های خلاقیت رو در همین جا متوقف می کنیم و می ریم سراغ یکی از مباحث بسیار مهم کارآفرینی که در برخی از متون آکادمیک کارآفرینی، اون رو قلب کارآفرینی می دونن: “شناسایی فرصت”

⚡️به دنیای کارآفرینی خوش آمدی!⚡️

💎 شناسایی فرصت 💎

آرین پدرش رو تابستون سال گذشته در یک حادثه رانندگی از دست داده بود و از اون زمان زندگی شون دچار تغییرات زیادی شده بود؛ مسئولیت های مادرش تغییر کرده بود؛ هم مجبور بود سر کار بره و هم مسئولیت خونه رو بر عهده بگیره.

دیگه کمتر می تونست وقتش رو با بچه ها بگذرونه و روی کاراشون نظارت کنه. آرین فرزند اول خانواده بود و یه برادر کوچیکتر از خودش داشت و از مدرسه که می اومد، علاوه بر درسای خودش باید به درسای برادرش هم می رسید.

توی درسای برادرش، کارای دستی و عملی و آزمایشای زیادی بود که آرین با دقت و حوصله زیاد اونا رو براش انجام می داد. کارای عملی آرین تو کلاس خیلی جلب توجه می کرد چون با دقت و تمیزی خاصی انجام شده بود.

هر روز تعدادی از بچه های مدرسه ازش می خواستن که توی انجام کارای دستی و عملی به اونا کمک کنه. بنابراین آرین تصمیم گرفت بعدازظهرها در پارکینگ خونه شون کلاسی برای بچه های مدرسه بذاره و به دوستای برادرش هم در ساخت کارای دستی و عملی آموزش بده.

🔅 شناسایی فرصت اولین مرحله کارآفرینیه. کارآفرین با نگاه دقیق خودش، محیط اطرافش رو بررسی می کنه و از میون نیازا و مشکلات اطرافیان برای خودش فرصت آفرینی می کنه و با ارائه ی راه حل جدید و بکر، سعی می کنه اون نیاز رو رفع کنه.

🔔 اما خیلی وقتا با پرسش از مردم، نمی شه نیازاشون رو تشخیص داد چون یه سری نیازهای پنهان وجود داره که خودشونم حتی ازش بی خبرن. مثلاً موبایل که از وسایل ضروری زندگی امروزه و بسیاری از کارای ما با اون انجام می شه، سالای پیش وجود نداشت و اگه از مردم می پرسیدن که به چه چیزی نیاز دارن، هرگز نمی گفتن به چیزی مثل موبایل نیاز دارن ولی همیشه مردم نیاز داشتن که با دیگران ارتباط برقرار کنن.

🔺 یا زمانی که هنری فورد اولین ماشین دنیا رو اختراع کرد، گفت اگه از مردم نیازشون رو می پرسیدم اونا قطعاً می گفتند: “ما یه اسب سریع تر می خوایم!” 😐

✨ بنابراین شناسایی فرصت در گام اول و ارائه راه حل در گام دوم قرار می گیره. شناسایی فرصت بر اساس معیارای متفاوتی صورت می گیره اما به طور کلی فرمول خاصی براش وجود نداره.

🔹 از منابع شناسایی فرصت می شه به منابع طبیعی هر منطقه (جنگل، دریا، شرایط آب و هوایی، حاصلخیزی زمین و …)، ارائه خدمات در مکان هایی مثل مدرسه، محل زندگی (تایپ، کارای گرافیکی، آشپزی، تعمیر لوازم و …) و رفع مشکلات اطرافیان (پر کردن اوقات فراغت بچه ها، تدریس خصوصی به بچه ای از فامیل و …) اشاره کرد.

ان شاءالله در جلسه بعد راجع به ایده یابی و جرأت بیان ایده صحبت می کنیم.

فعلاً یا حق!

قسمت های دیگر مطالب دنیای کارآفرینی

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

مثال های دانش آموزان از تکنیک اسکمپر - تطبیق دادن (Adapt)

مثال های دانش آموزان از تکنیک اسکمپر – تطبیق دادن یا Adapt

در این پست به سراغ مثال های دانش آموزان در رابطه با تکنیک تطبیق دادن یا سازگاری میریم که سومین بخش از تکنیک اسکمپر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *