از امروز می خوایم به امید خدا راجع به فروش و تبلیغات صحبت کنیم.
⚡به دنیای کارآفرینی خوش آمدی!⚡
ویژگی های محصول
برای شروع کار و جا انداختن محصولمون تو بازار باید حواسمون به این موارد باشه:
۱- به اجزای محصول مون توجه بیشتری کنیم:
🔹 محصول مون مناسب و متناسب با جامعه هدف مون باشه (یه جلسه کامل راجع به این صحبت کردیم که چطور با تحقیقات بازار متوجه بشیم که مشتری هامون دقیقاً چی می خوان. اگه یادتون رفته پیشنهاد می کنم یه سری به پست کارآفرینی (۲۲) بزنید )
🔹نام محصول مون گیرا و جذاب باشه (یه جلسه کامل هم به بحث برند اختصاص دادیم. برای یادآوری یه سر بزنید به پست کارآفرینی (۲۳))
🔹در عرصه محصول تنوع ایجاد کنیم و به سلیقه های مختلف پاسخ بدیم (البته توصیه اینه که اول کارمون رو با یک جامعه هدف خاص و با یک محصول خاص شروع کنیم و بعد گسترش بدیم یعنی ابتدا نیایم برای همه، همه چیز تولید کنیم بلکه برای یه گروه مشخص، یه محصول مشخص ارائه کنیم و به تدریج محصولات و گروه های مشتری هامون رو طبق استراتژی معینی افزایش بدیم. ان شاءالله در مورد این قضیه مهم جلسه بعد بیشتر صحبت می کنیم.)
۲- منحنی عمر محصول خودمون رو بشناسیم:
همه محصولات منحنی عمر مشابهی دارن یعنی اول محصولی به بازار عرضه می شه (معرفی) بعد رشد می کنه، بعد به بلوغ می رسه، بعدش بازار رو اشباع می کنه و در نهایتم کهنه و قدیمی شده و از رده خارج می شه.
منحنی عمر بعضی از محصولات طولانی تر از محصولات دیگه ست. مثلاً طول عمر یه وسیله برقی ۱۰ ساله ولی طول عمر یه اپلیکیشن موبایل کمتر از یک سال. دقت کنید که در اینجا منظور از طول عمر، مدت زمانیه که اون محصول به طور مرسوم تو بازار باقی می مونه و ازش استفاده می شه.
بعد از شناخت منحنی عمر محصولمون، برای استمرار فعالیت مون باید دایم اون رو به روز کنیم تا مانع کاهش فروش بشیم (البته خود این قضیه هم نیازمند استراتژی مشخصیه)
توی هر کدوم از این مراحل، سیاست ها و اهداف بازاریابی مون فرق می کنه: قیمت، تبلیغ و ترفیع، توزیع و … همه در هر کدوم از این مراحل متفاوته. مهم اینه که همیشه بدونیم توی کدوم مرحله از منحنی عمر محصول هستیم تا با توجه به اون اهداف و سیاست هامون رو انتخاب کنیم. البته خیلی از این شرایط با توجه به بازار به ما تحمیل می شه یعنی مثلاً مرحله ای که محصول توش قرار داره، قیمتش رو مشخص می کنه.
۳- محصولمون باید در بازار نسبت به رقبا مزیت رقابتی داشته باشه:
مزیت رقابتی یعنی برتری و وجه تمایز محصول ما نسبت به رقبا.
برای تولید محصول باید این سوال خیلی خیلی مهم رو از خودمون بپرسیم که:
مشتریا برای چی باید به جای رقبا از ما خرید کنن؟
اگه تونستیم جواب این سوال رو پیدا کنیم، موفق می شیم! اگه هم جوابی برای این سوال پیدا نکردیم، یه مدت تمرکزمون رو بذاریم روی این موضوع و یه برتری برای خودمون بسازیم.
مثلاً کیفیت یا امکانات بیشتری برای محصول مون در نظر بگیریم یا با قیمت مناسب تری محصول رو به بازار عرضه کنیم یا در زمان خیلی کمی محصول رو به دست مشتری برسونیم.
⚠ باید حواسمون باشه قول و قرارایی که با مشتری می ذاریم رو حتماً عملی کنیم تا مشتری بهمون اعتماد کنه وگرنه کلاهمون پس معرکه است! ⚠
منظورم اینه که الکی لاف نزنیم! یه وعده معمولی که اجراش کنیم خیلی بهتر از وعده ایه که خیلی مشتری با شنیدنش مشعوف می شه ولی خودمون هم می دونیم حداقل در بلندمدت از عهده اش بر نمیایم و این جوری اعتماد اون رو خدشه دار می کنیم. اعتماد اگه خدشه دار شد، به این راحتی ها نمی شه برش گردوند!
حالا بریم سر وقت داستان امیر حسین خودمون:
.:. همان طور که می دونید امیر حسین نام بهینک رو برای تولید و عرضه لوازم چوبی چندکاره کمجا انتخاب کرد و مخاطبانش (مشتری هاش) کسانی هستن که مشکل فضا در خونه یا محل کارشون دارن.
الان محصولش در مرحله معرفی در منحنی عمر محصول قرار داره. البته اون قصد داره با توجه به بازخورد مستمری که از مشتریانش می گیره، محصولات متنوعی رو با نام های منحصر به فرد وارد بازار کنه.
هم چنین بهینک قصد داره محصولاتش رو با قیمت مناسب و در حداقل زمان به دست مشتری برسونه.
ان شاءالله جلسه بعد راجع به بازار با هم صحبت می کنیم.