سلام بر شما بندگان خوب خدا
نماز و روزه هاتون قبول درگاه احدیّت باشه ان شاءالله
دو جلسه گذشته (کارآفرینی ۲۷ و ۲۸) راجع به بازار صحبت کردیم و گفتیم باید محصولمون رو بر اساس نیاز مشتری هامون عرضه کنیم تا بتونیم بفروشیمش.
در واقع گفتیم که مشکل اکثر کسب و کارهای امروزی در ایران تولید نیست، فروشه؛ پس به جای اینکه دنبال این باشیم که توی خونه یه محصول خیلی خوب بسازیم، باید راه بیفتیم تو بازار و مشتری هامون رو شناسایی کنیم و بر اساس نیاز و سلایق اونا محصول مون رو تولید یا عرضه کنیم. به قول کتابای استارت آپی: “از ساختمان بزنید بیرون!”
در بحث شناسایی بازار و مشتریان احتمالی راجع به چهار دسته عامل هم صحبت کردیم که با استفاده از اونا می تونیم مشتری هامون رو دسته بندی کنیم و با توجه به محدودیت منابع در ابتدا به یک دسته محدود مطابق با نیازهاشون محصولمون رو عرضه کنیم و اگر موفق شدیم، بازارمون رو گسترش بدیم.
این چهار دسته عامل عبارت بودند از: عوامل جغرافیایی، عوامل جمعیت شناختی (مثل سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت تاهل و …)، عوامل روان شناختی (مثل کلاس اجتماعی، سبک زندگی، شخصیت و …) و عوامل رفتاری.
خب این هم یک جمع بندی کامل از بحث مهم بازار
امروز می خوایم بریم سراغ بازاریابی و تبلیغ محصولمون
⚡به دنیای کارآفرینی خوش آمدی!⚡
بازاریابی و تبلیغات
بعد از اینکه بازار و مشتریان احتمالی مون رو شناختیم، باید شروع کنیم به فعالیت های بازاریابی (Marketing) که یکی از مهم ترین این فعالیت ها، تبلیغاته.
فرض کنیم بهترین محصول رو تو خونه یا توی یه کارگاه ساختیم؛ کاملاً هم منطبق با نیاز مشتری های احتمالی مون بود (Need) و با تحقیقاتی که تو بازار انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مشتری حاضره بابت محصول ما پول هم بده (Demand). خب به نظرتون دیگه تمومه؟!
نه آقا! مشتری مگه علم غیب داره که بدونه چنین محصولی وجود داره؟! اینجاست که بحث تبلیغات (Advertisement) مطرح می شه.
روش های مختلف و زیادی برای تبلیغات وجود داره. روش های سنتی تبلیغات رو تقریباً همه ما باهاش آشنا هستیم:
🔸آگهی در روزنامه
🔸پخش پوستر و تراکت
🔸نصب بنر
🔸ساخت تیزرهای رادیویی و تلویزیونی
🔸گذاشتن استند در نمایشگاه ها و فروشگاه ها
این روش ها اگرچه هنوز هم برای بعضی از کسب و کارها کاربرد دارند، ولی برای یه کارآفرین نوپا که تازه در اول راهه، بعضی از اونا خیلی هزینه بره. مثلاً یه کارآفرین تازه کار نه چند میلیون پول داره که خرج یه تیزر تبلیغاتی چند ثانیه ای توی تلویزیون کنه و نه اصلاً لازمه این کار رو بکنه!
تازه چقدر الان تبلیغ با استفاده از این روش ها برای ما جواب می ده؟ آیا مخاطب ما اهل روزنامه خوندن هست؟ چقدر احتمال می دیم تراکت رو که بهش می دیم یه نگاه نکنه بندازه سطل آشغال (تازه اگه با فرهنگ باشه و جلوی ما رو زمین نندازه )
این همه بنر تو سطح شهره، آیا بنر ما دیده می شه؟ اون قدر دیده می شه که هزینه کردیم؟ مشتری احتمالی من اصلاً تلویزیون می بینه یا بیشتر رفته سراغ چیزای دیگه؟! رادیو گوش می ده یا همش آهنگ تو گوششه؟
پس بحث هزینه بالا یه طرف، بحث مناسب بودن اون روش برای کار ما هم یه طرف دیگه!
اینجاست که “اینترنت” به دادمون می رسه! علاوه بر روش های سنتی تبلیغات که راجع بهش صحبت کردیم، روش های جدیدی هم با ظهور اینترنت به تدریج به کانال های تبلیغاتی اضافه شدن.
ولی قبل از اینکه اون روش ها رو بگیم، یه چیزی یادمون نره:
ما باید ببینیم کدوم روش برای ما بیشتر جواب می ده و صرفاً نگیم روش های جدید چون جدیدن بهتر از روش های سنتی اند!
این که چه روشی رو استفاده کنیم به عوامل مختلفی بستگی داره که اگه فرصت شد راجع بهش با هم گپ می زنیم.
خب بریم سراغ روش های جدید تبلیغاتی:
🔹تبلیغ محصول از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی
🔹تبلیغات کلیکی در وب سایت ها
🔹ارسال ایمیل به مشتریان احتمالی
🔹ارسال پیامک های گروهی
🔹داشتن یک وبلاگ یا وب سایت
🔹ثبت آگهی در سایت ها
به طور کلی این روش ها هزینه ی کمتری نسبت به روش های سنتی دارن فقط باید استفاده صحیح از اونا رو یاد بگیریم که خود این دنیاییه که بهش می گن بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing).
الان افرادی هستن به نام بازاریاب دیجیتال (Digital Marketer) که تخصص شون همین بازاریابی در دنیای مجازیه ولی برای مایی که تازه کسب و کارمون رو راه انداختیم نمی صرفه در ابتدای کارمون بریم سراغ این افراد.
به خاطر همین به امید خدا جلسه آینده، درباره یه سری نکات و اصولی که باید برای تبلیغ در این فضا استفاده کنیم تا اثری که می خوایم رو روی مشتری احتمالی مون بذاریم، صحبت می کنیم. ️️
تا اون موقع، علی یار و یاورتون