سلام علیکم و رحمه الله و برکاته ☺️
صبح بهاری تون بخیر و شادی باشه ان شاءالله تعالی 🌷
اگه یادتون باشه جلسه پیش در مورد این صحبت کردیم که برای ایده یابی نیاز به جمع آوری اطلاعات داریم و راه های مختلفی هم برای به این کار وجود داره؛ مثل مطالعه، جستجو در اینترنت و مشورت با دیگران. این جلسه یه مثال از به دست آوردن اطلاعات می زنیم و بعد می ریم سراغ اینکه قبل از ورود به بازار باید چه کار کنیم.
⚡️به دنیای کارآفرینی خوش آمدی!⚡️
💎ایده و ارزیابی آن💎
🖊 امیر حسین رو که یادتون میاد از جلسه پیش! 😉 از بچگی علاقه زیادی به طراحی داشته و هر چیزی رو که گیر می آورده، طراحی می کرده. حالا می خوایم راجع به این صحبت کنیم که برای جمع آوری اطلاعاتش برای ایده یابی چه کار کرد.
امیر حسین برای آشنایی با اصول اولیه ی دکوراسیون داخلی، کتاب 📚 های مبانی رو که از نمایشگاه کتاب خریده بود، مطالعه کرد و در این زمینه در گوگل هم با کلیدواژه های مختلف مثل “دکوراسیون”، “دکوراسیون داخلی”، “دکور”، “طراحی دکور منزل”، هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی جستجو کرد و با نرم افزارهای 💻 این حوزه مثل ۳D Max و Home Design و Auto CAD شروع کرد به کار کردن.
او هر روز با طرح های جدید سرگرم بود و ایده هایش رو در فضاهای مختلف تا جایی که امکانش رو داشت، پیاده می کرد. هم چنین با یکی از دوستای پدرش که یه شرکت طراحی دکوراسیون داشت و با عموش که مغازه ی کابینت سازی داشت تو این زمینه مشورت کرد تا از نظرات اونام استفاده کنه.
علاوه بر این برای پیدا کردن ایده های جدید، مجله ها و ژورنال های تخصصی حوزه خودش مثل مجله طراحی و دکوراسیون داخلی IKEA Hearst Home، Home & Decor، AllDecor، Dwell Best Home رو هم به خصوص اونایی که می تونست از طریق اینترنت بهش دسترسی پیدا کنه رو هم بررسی کرد.
✳️ ارزیابی ایده ✳️
🔍 آزمون و خطا 🔎
برای ارزیابی ایده مون قبل از ورود به بازار، بهتره اونی که تو ذهن داریم رو بیاریم رو کاغذ.
اگه ایده مون یه کالا است، نمونه ای از اونو با چیزایی که داریم بسازیم و ایراداشو در بیاریم و هِی تغییرش بدیم و حالتای مختلفشو ارزیابی کنیم. به دور و وری های خودمون 👥 نشون بدیم و نظرشون رو بپرسیم. به اونایی که احتمال می دیم جزء مشتریانمون باشن نشون بدیم و ببینیم آیا محصول ما نظرشون رو جلب می کنه و مهم تر از اون حاضرن بابتش پول بدن؟
حواسمون باشه از انتقاد و بد و بی راه گفتن دیگران 🗣زود دلخور نشیم و اتفاقاً خیلی هم ازشون تشکر کنیم که قبل از روانه کردن محصول به بازار ایرادامون رو بهمون متذکر شدن.
اگه ایده مون یه خدمته، قاعدتاً امکان ساخت نمونه اولیه اش به صورت فیزیکی و قابل لمس وجود نداره، بنابراین باید موقعیت رو که خدمت در اون عرضه می شه شبیه سازی کنیم و نوع خدمت رو برای دیگران شرح بدیم و ازشون بازخورد بگیریم و بخوایم هر سوالی که به ذهن شون می رسه یا هر ابهامی رو که دارن ازمون بپرسن. این سوالا باعث می شه تا اونا به ما کمک کنن تا خدمت خودمون رو بهتر ارائه بدیم.
اون قدر باید روی کالا و خدمت مون کار کنیم و اونو تغییر بدیم و نظر دیگران رو بپرسیم تا به یه رضایت نسبی برسیم.
البته یه نکته مهمی به خصوص در مورد استارت آپ ها مطرحه که آقای اریک ریز در کتاب “نوپای ناب” (Lean Start up) اش بهش خیلی تاکید داره و اونم اینکه: دیگه بیش از حدم وقت نذارید برای تکمیل محصول تون!
بهتره اونو به پذیرندگان آغازین (early adopters) عرضه کنید تا ایراداش در بازار واقعی گرفته بشه و بعد دوباره هِی اصلاحش کنید. در واقع این چرخه اصلاح تمومی نداره. خیلی وقتا نه تنها شما نمی دونید مشتری چی می خواد بلکه خود مشتری هم نمی دونه دقیقاً دنبال چیه! جالبه نه؟! توی این حوزه یه کتاب خوب هست که اگه علاقه مند بودید می تونید تهیه اش کنید. اسم کتاب هست: “تست مامان”
🖊 و اما امیر حسین قصه ما!
امیر حسین می خواد لوازم چوبی منزل طوری طراحی 📐 بشه که چندکاره باشه؛ مثلاً میز ناهارخوری به عنوان میز پینگ پونگ یا کتابخانه هم استفاده بشه. او ایده هاشو روی کاغذ کشید و اون در نرم افزارهای Auto CAD و ۳D MAX در حالت های مختلف بررسی کرد. نظرات اطرافیانش رو پرسید و کاراش رو تغییر داد.
بعد به کارگاهی که عموش آدرس داده بود رفت تا با مدیر کارگاه صحبت کنه و چند تا از بهترین ایده هاشو داد تا براش با لوازم ارزان قیمت در ابعاد کوچیک بسازند.
بعد از آماده شدن کارا اونا رو تحویل گرفت و به خانواده و دوست پدرش و چند تا از دوستای خودش که می دونست ممکنه مشتری احتمالیش باشند، نشون داد تا نظر اونا هم بدونه.
بعد از شنیدن نظرات اونا، ایده های قبلی اش رو تغییر داد و مراحل قبل رو تکرار کرد. اصلاً از اینکه دیگران ازش ایراد بگیرند، نه تنها ناراحت نمی شد بلکه با شور و اشتیاق بیشتری هم به کارش ادامه می داد.😊😊