رابطه اندیشه سنجشگرانه [نقادانه] و خلّاقانه

به باور ما، وارسی دقیق افراد خلّاقی که در طول تاریخ وجود داشته‌اند پشتوانۀ این مدّعای محوری ماست که اندیشه سنجشگرانه [نقادانه] و خلّاقانه پیوند نزدیکی با هم دارند.

هیچ یک از آنها بدون دیگری فایدۀ چندانی ندارد. جنبۀ خلاقانه بدون جنبۀ سنجشگرانه [نقادانه] صرفا آوردن چیزی تازه است. جنبۀ نقّادانه بدون جنبۀ خلّاقانه نیز صرفا نوعی نگاه سلبی است.

اگر پرورش و حمایت محیطی نباشد، استعداد فطری رشد پیدا نمی‌کند. برای مثال، اگر آینشتاین در جنوب صحرای افریقا به دنیا می‌آمد و در فقر مطلق زندگی می‌کرد، هرگز نمی‌توانست به یکی از بزرگ ترین دانشمندان جهان تبدیل شود. هم قدرت تمیز و هم اصالت و نوآوری باید از طریق پرورش و پشتیبانی مورد تشویق و ترغیب قرار گیرد؛ و ناگفته پیداست که پشتکار و شهامت فکری نیز این توانایی را به اشخاص صاحب زادمایه می‌دهد که طی چندین سال در مسیر مطالعه و پیشرفت به کار فکری پرچالش بپردازند.

.:. منبع: ریچارد، پل؛ الدر، لیندا (۲۰۰۴)، ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه، مترجم مهدی خسروانی، تهران: نشر نو، ۱۳۹۷، ص ۵۳ .:.

.:. صحت و سقم محتوای این نوشته بر عهده راوی آن است .:.

.:. سایت سبک زندگی ارزش آفرینانه سایتی علمی‌ – اجتماعی است و این‌‌ نوشته‌ لزوماً مورد‌ تأیید‌ یا‌ ر‌د‌ ما نیست .:. درباره ما .:.

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه 310x165 - تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه: منشأ بسیاری از انگاره‌ها یا مفهوم‌های ما زبانی است که آن را یاد گرفته‌ایم و در قالب آن می‌اندیشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *