هر صفتی که خدا در انسان قرار داده است، بر اساس مصلحت است!

… اگر در مواقعى که با اساسِ شخصیّت انسان- از نظر شخصیّت الهى، نه از نظر شخصیّت نفسى- مبارزه مى‏کنند، مثلًا یک شخص متکبّرى در مقابل انسان تکبّر مى‏کند و مَنیّت به خرج مى‏دهد، انسان نباید بگوید: آقا این مَنیّت تو درست است، و به تواضع بیفتد، و به خاک بیفتد و او را سجده کند!

🔸اینجا باید بگوید که: نه، من از تو بالاترم، تو که هستى؟!

🔸در میدان جنگ که دو نفر در مقابل همدیگر قرار مى‏گیرند، و این مى‏خواهد او را از بین ببرد و هستىِ او را ساقط کند، یعنى با کبریائیّت خودش پیش مى‏آید؛ آن هم همین‏طور با کبریائیّت خود پیش مى‏آید در مقابل این. اینها هر دو در مقابل همدیگر اعظم‏ المتجبّرین هستند. او مى‏گوید: شخصیّت من، مقام من، ارزش من.

🔸خب روشن است که این مواضع، مواضع مختلف است دیگر! اگر اظهار کبریائیّت و شخصیّت مطلقاً مذموم بود، که خدا در انسان قرار نمى‏ داد. شخصیّت و آقایى و آقامنشى و خودمحورى و استقلال، مثل بعضى از صفات دیگر غریزه‏اى است از غرائز انسان. صفت شهوت، صفت غضب، اینها غریزه است و بسیار خوب است؛ و کسى که غضب نداشته باشد انسان نیست، کسى که شهوت نداشته باشد انسان نیست، اگر انسان شهوت غذا نداشته باشد از گرسنگى مى‏میرد، اگر انسان شهوت جنسى نداشته باشد نسل در دنیا از بین مى‏رود، اگر انسان غضب نداشته باشد از ناموس نمى‏تواند دفاع بکند.

📌منبع: شرح فقراتى از دعاى افتتاح / علامه حسینی طهرانی / ص ۴۹ / لزوم تکبر و کبریائیت داشتن در مقابل انسان متکبر

📚 جهت دریافت کتاب به اینجا مراجعه نمایید.

 

تکمیلی مطلب فوق:

بردباری و صبر

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه 310x165 - تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه: منشأ بسیاری از انگاره‌ها یا مفهوم‌های ما زبانی است که آن را یاد گرفته‌ایم و در قالب آن می‌اندیشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *