طرح درس کارآفرینی ترم ۹۴۱

طرح درس کارآفرینی ترم 941
طرح درس کارآفرینی ترم ۹۴۱

  • هدف
  • روشها و ابزارها
  • سرفصل آموزشی
  • ارزشیابی
  • منبع اصلی
  • منابع تکمیلی
هدف اصلی: تغییر نگرش دانشجو نسبت به کار و زندگی و ترغیب وی به انتخاب سبک زندگی ارزش آفرینانه و اعمال آن در رفتار خویش

هدف فرعی: دانشجو فرصت های ایجاد کار را شناسایی و چگونگی شروع کسب و کار را بداند

  • سخنرانی مدرس
  • بحث گروهی
  • پخش و تحلیل فیلم
  • بررسی مطالعه موردی
  • ارائه دانشجو
  • پروژه عملی
  • مطالعه کتب،‌ نوشته ها و مقالات
  • سیر تحول جوامع
  • نگاهی بر برنامه ریزی توسعه فردی
  • زندگی شغلی و طرح ریزی آن
  • انواع کارآفرینی و کارآفرینان
  • درآمدی بر سبک زندگی ارزش آفرینانه
  • دیدگاه های کارآفرینی
  • آسیب شناسی کارآفرینی
  • انواع نگرش ها به کسب و کار
  • خلاقیت و نوآوری
  • پرورش و پالایش ایده کسب و کار
  • مروری اجمالی بر انواع و مدل های کسب و کار
  • نگاهی بر دانش مالی و اصول حسابداری
  • نگاهی بر دانش حقوقی و قوانین کسب و کار
  • درآمدی بر طرح تجاری

دانلود ریز سر فصل دانشگاه به طور کامل

  • الف- امتحان کتبی پایان ترم: ۲۰ نمره
  • سبک امتحان به صورت کاربردی و مفهومی خواهد بود.
  • برخی از سوالات امتحان ممکن است به صورت صحیح-غلط و ۶ یا ۷ گزینه ای و مابقی به صورت تشریحی  یا پاسخ کوتاه تحلیلی خواهد بود. برای آشنا شدن دانشجویان با سبک سوالات، هنگام تدریس سوالاتی مطرح می شود. بدیهی است سوالات مطرح شده در امتحان نخواهند آمد.
  • تفاوت سوالات مفهومی و کاربردی ۶ یا ۷ گزینه ای با سوالات ۴ گزینه ای در این است که در سوالات ۴ گزینه ای، شما فقط در صورتی نمره خواهید گرفت که گزینه درست را علامت بزنید؛ در حالی که می دانیم در این گونه سوالات معمولاً یک یا دو گزینه با جواب فاصله زیادی دارند و یک گزینه نزدیک جواب است و یک گزینه پاسخ صحیح است. اما در سوالات ۶ / ۷ گزینه ای، بسته به نزدیکی پاسخ شما به پاسخ اصلی، نمره ای به شما تعلق خواهد گرفت. مثلاً اگر سوالی ۶ گزینه ای، ۳ نمره داشته باشد، دو گزینه آن معمولاً ربط چندانی به پاسخ ندارند و در صورت انتخاب آن ها نمره ای به شما تعلق نخواهد گرفت. از ۴ گزینه دیگر یکی پاسخ صحیح است که ۳ نمره دارد. از ۳ مورد دیگر یکی به پاسخ صحیح بسیار نزدیک است که مثلاً در صورت پاسخ به آن ۲ نمره خواهید گرفت و درصورت اینکه دو گزینه دیگر را علامت بزنید چون کمی به پاسخ نزدیک هستند، ۱ نمره به شما تعلق می گیرد.
  • ب- فعالیت کلاسی: ۴۰ نمره
    • حضور فعال در کلاس و مشارکت موثر در بحث ها: ۱۰ نمره. توجه شود که صرف حضور فیزیکی دانشجو باعث تعلق نمره به وی نمی شود؛ حتی اگر تمامی جلسات در کلاس حضور داشته باشد! ملاک، حضور موثر دانشجو در کلاس است.
    • مطالعه مطالب تکمیلی هر جلسه در همین سایت و توانایی  پاسخ به سوالات مطرح شده از آن ها: ۱۰ نمره
    • شرکت در دوره های رایگان زیر و ارائه گواهینامه اتمام دوره با موفقیت تا آذر ماه ۹۴ :۱۰ نمره

      پس از دریافت گواهینامه، عکس آن را از ایمیل خود دانلود یا ذخیره کرده و بدون هیچ تغییری از اینجا ارسال فرمایید.

    • ارائه خلاصه ای از یک کتاب یا موضوعی در حوزه کارآفرینی که در مورد آن در کلاس بحث نمی شود به صورت جذاب و کاربردی در دقیقاً ۵ دقیقه با هماهنگی با مدرس مربوطه: ۵ نمره
    • پروژه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و طرح ایده های جدید ایرانی: ۵ نمره
  • ج- نمرات بالای بیست (۲۰+) : با هماهنگی با مدرس مربوطه می تواند شامل هرنوع فعالیتی داخل یا خارج از کلاس گردد که باعث می شود دانشجو توانایی های خود را بروز دهد. موارد ذیل می توانند نمونه ای از این فعالیت ها باشند:
    • ارائه تجربه کاری به گونه ای که نتوان چنین تجربه ای را به جز کار در آن شرکت یا سازمان و یا از طریق مطالعه دریافت کرد.
    • تهیه اسلاید از کتابی توافق شده مطابق با اصول حرفه ای ساخت پاورپوینت (محتوایی، بصری، نگارشی، ویرایشی و …)
    • تولید صوت مطابق با اصول حرفه ای سخنوری، میکس صدا و …
    • ارائه در کلاس راجع به موضوعی در حوزه فناوری اطلاعات با رعایت اصول حرفه ای ارائه و سخنرانی
    • تهیه خلاصه ای از یک کتاب طبق اصول خلاصه نویسی به میزان ۱۰% حجم کتاب
    • ترکیب یک یا چند اسلاید، مطلب و … و تبدیل آن به یک فایل مسنجم تر و کامل تر
    • هماهنگی بابت بازدید از مکان هایی که باعث فهم بهتر دانشجو از درس می شود.
    • ترکیب هر کدام از موارد بالا با یکدیگر مثلاً کتابی را از مدرس به امانت گرفته، ضمن خلاصه نویسی، پاورپوینت آن را نیز تهیه کرده و همان را در موعد مقرر در کلاس ارائه می دهد.
  • {۳/(الف+ب)}+ج = نمره نهایی دانشجو

مدرس پس از بررسی کتاب های موجود در بازار به این نتیجه رسید که عمده آن ها صرفاً از دیدگاه اقتصادی به کارآفرینی نگاه کرده اند و بیشتر به مطالب نظری آن هم بعضاً به صورت فرمول وار پرداخته اند.

لذا مدرس سعی کرده است که با بررسی و مطالعه  کتب مختلف، مطالبی را که در راستای هدف اصلی درس است،‌ استخراج نموده و اسلایدهایی از دید خود نسبتاً جامع برای این گروه خاص از دانشجویان با توجه به دیدگاه هایشان تدوین نماید تا هم به گونه ای سرفصل مصوب دانشگاه را پوشش دهد و هم برای آن ها در زندگی شان مفید و کاربردی باشد. علاوه بر این مدرس به این اسلایدها و مباحث مطرح شده در کلاس اکتفا نکرده و منابع تکمیلی هر جلسه در سایت معرفی می کند که دانشجو موظف به مطالعه آن ها است.

ارزشیابی نهایی این درس نیز با توجه به تمامی مباحث مطروحه در کلاس و قرار داده شده در سایت و هم چنین موارد دیگر است که به طور جامع در قسمت ارزشیابی به آن ها اشاره شده است. بدیهی است با عنایت به هدف اصلی درس، صرف حفظ کردن آن ها، کمکی به دانشجو چه در امتحان و چه در زندگی نخواهد نمود! در واقع اسلایدها خطوط اصلی را به ما نشان خواهد داد و غنی کردن آن در کلاس از طریق بحث کلاسی و در منزل یا محل کار از طریق مطالعه و تجربه به دست خواهد آمد.

منابع معرفی شده توسط دانشگاه

  1. منابع کارآفرینی، محمود احمدپور داریانی و سید محمد مقیمی، دانشگاه تهران.
  2. اصول و مبانی کارآفرینی، مهدی سعیدی کیا، انتشارات کیا، ۱۳۹۱.
  3. کارآفرینی، هیستریچ، رابرت دی، مایکل پی، پیترز، مترجم سید علیرضا فیض بخش بازرگان و حمیدرضا تقی یاری، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۳.
  4. نگرش معاصر بر کارآفرینی، کوراتکو، دونالد و ریچارد ام، هاجتس مترجمان ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۳.
  5. طرح تجاری یک صفحه ای، هوران، مترجم: مرکز کارآفرینی شریف، زیر نظر سید علیرضا فیض بخش، باران.
  6. کارآفرینی، احمدپور داریانی، محمود، عزیزی، محمد، ناشر: محراب قلم.
  7. ویژگی های شخصیت کارآفرینان، قیدر، زهرا، فراستی، وحید، ناشر: بازتاب.
  8. راهنمای تهیه طرح کسب وکار، شفیعی، مسعود، ناشر: رسا.
  9. کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار موفق، هاشمی، حمید، شریعت، رضا، ناشر: دیباگران تهران.
  10. مبانی کارآفرینی، احمدپور داریانی، محمود، مقیمی، سید محمد، ناشر: فرااندیش.
  11. فکر نو، یادگاری، رضا، ناشر: کارآفرین برتر.
  12. نوآوری و کارآفرینی، شاه حسینی، علی، کاوسی، اسمعیل، ناشر: آییژ.
  13. کارآفرینی، شاه حسینی، علی، ناشر: آییژ.

برخی از منابع استفاده شده در اسلایدها

  1. ——– (۱۳۹۰)، مجموعه خدمات مشاوره ای مشاغل، تهران: موسسه کار و تامین اجتماعی.
  2. احمدپور داریانی، محمود و محمود عزیزی (۱۳۸۳)، کارآفرینی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
  3. احمدپور داریانی، محمود و سید محمد مقیمی (۱۳۹۰) مبانی کارآفرینی، تهران: نشر فراندیش.
  4. احمدپور داریانی، محمود، بهروز جمالی، و احسان قاسمی (۱۳۹۱)، کتاب جامع کارآفرینی، تهران: کتابخانه فرهنگ.
  5. اُلسون، متیو اچ و بی آر هرگنهان (۱۳۹۲)، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، ‌ترجمه علی اکبر صیف،‌ تهران: نشر دوران.
  6. ابراهیمی، علی (۱۳۸۹)، از بنگاه‌های زود بازده تا مشاغل خانگی. کار و جامعه، شماره ۱۱۸ و ۱۱۹.
  7. تقی فام، فریدون (۱۳۹۳)،‌کارآفرینان: ثروتمندان درستکار، تهران: نور علم.
  8. ثنائی، باقر (۱۳۹۰) روان درمانی و مشاوره گروهی، تهران: انتشارات چهر.
  9. حسن زاده، محمد صادق و عباس شهرانی (۱۳۸۴)، برنامه ریزی توسعه فردی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۳، صص ۲۶-۲۱.
  10. دانشگر، احمد (۱۳۸۹)، «چون حکایت می کند (داستان های دفتر چهارم تا ششم مثنوی نظم و نثر)»، تهران: انتشارات حافظه نوین.
  11. راهداری،‌حسین (۱۳۹۴)، چگونه با آمار دروغ بگوییم، تهران: دنیای اقتصاد
  12. شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۹۰) راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، تهران: انتشارات رشد.
  13. فرانکلین، ساموئل اس. (۱۳۹۲)، روان شناسی شادی، ترجمه علیرضا سهرابی و فرامرز سهرابی، تهران: پندار تابان.
  14. قاضی مرادی، حسن (۱۳۸۶)، کار و فراغت ایرانیان، تهران: نشر اختران.
  15. قدیری ابیانه، محمد حسن (۱۳۹۲)، توهم نفتی و اقتصاد استراحتی، تهران: بنیاد بعثت.
  16. قیدر، زهرا و وحید فراستی (۱۳۸۹)، ویژگی های شخصیتی کارآفرینان، تهران: انتشارات بازتاب.
  17. کیا، محمد (۱۳۸۶) کارآفرینی گام به گام، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی؛ سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان.
  18. هاشمی، حمید و رضا شریعت (۱۳۹۱)، کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار موفق، تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران.

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • جالب 
  • عالی 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

۶ نظر

  1. سلام استاد.
    لطقا نام کتاب و منابع درس را ایمیل بفرمایید.(چون نوشته بودید نام آن بنابر درخواست انتشارات حذف شده است)
    با تشکر

  2. سلام
    ضمن عرض خسته نباشی د
    دانشجوی ترم ۱ ۹۴ هستم داخل کلاس گفتید مطالبی رو بخونید کدوم قسمت باید برم

  3. سلام
    کدوم مطالبو برا جلسه بعد باید خوند ترم ۱ ۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *