عوامل اضافه وزن در شغل

کدام شغل ها باعث چاقی می شوند

🔺 نتیجه یک آزمایش در بررسی رابطه شغل با چاقی ( این پژوهش با حضور ۳۷۰۰ کارمند انجام شده):

▫️ مدیر یا رئیس < مهندس یا معلم

▫️ محققان یا کارگران ساختمان < دیگران

▫️ 55% از کارکنان فکر می کنند اضافه وزن دارند

▫️ 41% به دلیل شغل فعلی دچار اضافه وزن شده اند

▫️ 59% بیش از ۴.۵ کیلوگرم چاق شده اند

اما 🔺 همه افراد شاغل محکوم به چاق شدن نیستند.” 🔻

۱۶% از کل شرکت کنندگان در این پژوهش گفته اند که حین کار فعلی شان وزن کم کرده اند ❗️ 😳

⭕️ علت چیست؟ 😯

در نتیجه این آزمایش مشخص شد که علت چاق شدن کارکنان آن است که:

🔸 در معرض سطح بالایی از استرس قرار دارند.
🔸 ساعت های زیادی را پشت میز می نشیندد و بی تحرک هستند.
🔸 در دسترس بودن غذا و هله هوله باعث تغییر عادات غذایی افراد شده.
🔸 کارکنان وقتی سرکار هستند برایشان سخت است که مراقب مقدار غذایی که می خورند باشند.
🔸 بیش از نیمی از کارکنان شرکت کننده در این مطالعه هفته ای یکبار و بیش از یک چهارم شان هفته ای سه بار در هفته مهمان رستوران ها می شوند.
🔸70% به ریزه خواری عادت دارند.
🔸 نیمی از شرکت کنندگان احساس می کنند چاق هستند اما کمتر از نیمی از آن ها هفته ای سه بار به باشگاه ورزشی می روند.
🔸 حدود ۳۰% ورزش می کنند اما نه به طور مرتب و ۱۱% هم کلا ورزش نمی کنند.

⭕️ نتیجه علت چاقی از نظر خود شرکت کنندگان:

۵۶% بیشتر روز را روی صندلی نشستن
۳۵% غذا خوردن در مواقع استرس
۲۶% رستوران روی مرتب
۱۷% دستگاه خودکار خوراکی حاضر در اداره
۱۷% حذف وعده های اصلی به دلیل کمبود وقت

⭕️ ما (گزارش) علت چاقی در تعدادی از مشاغل را بر همین معیار بررسی کرده ایم:

🔸 دادستان: ساعات طولانی کارکردن در یک محیط پر تنش ممکن است سبب پرخوری و یا مصرف مواد غذایی ناسالم شود.

🔸 منشی: برای کمک همواره آماده باش اند. از استرس چند وظیفه ای رنج می برند. بخش زیادی از روز را درگیر انجام وظایف خود هستند. معمولا نشسته غذا می خورند و همواره پشت میز و کامپیوتر هستند.

🔸 مدد کار اجتماعی: پشت میز نشینی- فعالیت فیزیکی کم- فکر کردن به مشکلات بیماران- در این حرفه غذا خوردن پشت میز کار رایج است.

🔸 کارمند آژانس های هواپیمایی: تحت فشار های روانی مسافرانشان هستند؛ برنامه ریزی و سازماندهی به برنامه سفر یکی از کارهای سخت و استرس زا است. این افراد در مقابل جنبه های مالی که دریافت می کنند زمان زیادی تحت فشار روانی هستند. بیشتر کارمندان آژانس های هواپیمایی پشت میز غذا می خورند.

🔸 بازاریابی و روابط عمومی: استرس زا و پر مشغله بودن- بیشتر از دیگران در حوادث و … حضور داشته و معمولا سر وقت غذا نمی خورند؛ بهم خوردن نظم ساعت صرف غذا از علل شایع و مهم چاقی است.

راه کارهای موثر پیشنهادی:

🔹 به جای آسانسور از پله بروید.
🔹 به جای ارسال ایمیل به کسی که در ساختمان محل کار شماست نامه را به صورت دستی برایش ببرید.
🔹 فست فود را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
🔹 بیشتر آب بنوشید.
🔹 به جای استفاده از نوشابه های انرژی زا و قهوه، نوشیدنی های سالم مانند چای سبز بنوشید.
🔹 در صورتی که شغلتان پر استرس است به صورت منظم به اصواتی که بهتون آرامش می دهد، گوش دهید مثل صدای طبیعت.
🔹 قبل از خواب حمام کنید و با آرامش بخوابید.
🔹 ورزش کردن را فراموش نکنید مخصوصا سعی کنید یوگا کار کنید.

پیش به سوی 💎 .:. آرامش، رشد و تعالی انسان در کار و کسب .:. 💎

🖇 پی نوشت ها:

🔺 دور بودن از نور طبیعی روز ☀️ و البته بهم خوردن نظم خواب 💤 و دیر به خواب رفتن هم از عوامل مهم اضافه وزن است که در بالا به آن اشاره نشد.

🔺 به یاد داشته باشید که کیفیت سلامتی جسم و روان شما تنها به خودتان بستگی دارد؛ این شما هستید که می توانید از یک شغل پر تنش یک حرفه آرام و مساعد بسازید. 😊

📚 منابع:

متن زیر حاصل اختصار مطالب سایت های زیر می باشد:

 https://goo.gl/ApHCKd

 https://goo.gl/iA2Skb

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

cropped تفاوت بین پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری 310x165 - تفاوت پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری در رشته مدیریت

تفاوت پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری در رشته مدیریت

در این یادداشت سعی شده است به تفاوت‌ پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری رشته مدیریت و هم‌چنین تفاوت رساله PhD و پروژه دوره DBA پرداخته شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *