متوقف کردن باید اندیشی!

هروقت احساس و عمل مخربی داشتید، حدس بزنید که بایدهای مطلق هشیار و ناهشیارتان مولد آن‌ها بوده‌اند. به احتمال زیاد اصرار دارید که برخی از تمایلات و گرایشات شدیدتان که خوب و شایسته‌اند حتماً باید ارضا شوند. به بیان دقیق تر، احتمالاً یک یا چند مورد از این بایدها را دارید:

(۱)«من باید کارها و طرح‌های مهم را خوب انجام بدهم و اجرا کنم!»

(۲)«دیگران باید ملاحظه‌ام را بکنند و با من عادلانه و گاهی عاشقانه رفتار کنند!»

(۳)«شرایط و گرفتاری‌هایی که از آن‌ها بیزارم نباید این قدر بد باشند!»

هریک از این سه توقع زیاده­ خواهانه برای شما مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند؛ و وقتی هر سه مورد کنار هم جمع شوند، شما را از لحاظ هیجانی تباه می‌کنند!

منبع:

الیس، آلبرت (۱۳۹۱)، احساس بهتر بهتر شدن بهتر ماندن، مترجم مهرداد فیروزبخت، تهران: خدمات فرهنگی رسا. صص ۳۰۲-۳۰۳.

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

چرا به شدت مضطرب و نگران هستم؟

اغلب بدون هیچ دلیل واضحی، مضطرب هستم. گویی دائماً در حال تشویش و نگرانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *