مصاحبه تلفنی رادیو اقتصاد با آقای علی ملاباقر درباره کار تیمی

TeamWorking-Radio-Eqtesad (Mollabagher.com)

:: بسم الله الرحمن الرحیم ::

.:. مصاحبه تلفنی رادیو اقتصاد با آقای علی ملاباقر درباره کار تیمی .:.

.:. تفاوت دسته، گروه و تیم:

:: دسته: مجموعه ای از افراد که به ناچار دور همدیگر جمع شده اند و اهداف مختلفی دارند؛ مانند دانشجویان یک کلاس.

:: گروه: مجموعه ای از افراد که برای رسیدن به یک هدف یا اهداف مشترک دور همدیگر جمع شده اند ولی مهارت های مکمل همدیگر را ندارند. مثلاً همه ی آن ها مهارت بازاریابی دارند.

:: تیم: مجموعه ای از افراد که برای رسیدن به یک هدف یا اهداف مشترک دور همدیگر جمع شده اند و مهارت های مکمل همدیگر را نیز دارند. مثلاً مهارت بازاریابی، فروش و …

.:. برای شروع کردن یک کار بهتر است منتظر تشکیل یک تیم نباشیم زیرا اگر منتظر آن باشیم، ممکن است که کار ما جلو نرود. این بدان معنا نیست که حتی در ذهن خود، به تشکیل تیم فکر نکنیم، منظور این است که شروع و استارت زدن کار را به خاطر تشکیل نشدن تیم به عقب نیاندازیم، کار را به صورت انفرادی شروع کنیم و زمانی که دیدیم کار در حال گسترش است، در جستجوی افراد برای تشکیل تیم جهت به اشتراک گذاشتن امکانات و زمان و مهارت ها برای یکدیگر باشیم.

.:. شرایط تشکیل تیم:

:: افرادی مناسب کارهای تیمی هستند که به دنبال یادگیری و ارتقاء خود و دیگران می باشند. افرادی که صرفاً خواستار تمام شدن پروژه و کار می باشند، به درد کار تیمی نمی خورند.

:: افراد باید در تیم، احساس امنیت و آرامش کنند؛ به همین علت نباید در تیم، افراد حسود وجود داشته باشند تا کارهای بعضی از افراد تیم را خراب کنند و در نتیجه به کل تیم ضربه بزنند.

:: در کارهای تیمی در سازمان ها، افراد نباید نگران از دست دادن شغلشان باشند.

:: در کار تیمی حتماً باید افراد خلّاق وجود داشته باشند زیرا غالباً کار تیمی زمانی به درد می خورد که ما می خواهیم کار خلّاقانه ای انجام دهیم.

:: افرادی که در تیم هستند، باید خدمت کردن را دوست داشته باشند.

:: افرادی که با دیگران می جوشند، مناسب کار تیمی هستند.

:: افراد مسئولیت پذیر و متعهد باید برای کارهای تیمی انتخاب شوند؛ زیرا که متعهد بودن بسیار مهم تر از استعداد و توانایی در کار تیمی است.

:: معمولاً افراد برون گرا در کار تیمی موفق تر از افراد درون گرا هستند.

:: از ویژگی های قابل توجه افراد در تیم، قابل اعتماد بودن، صادق بودن و حق پذیری آن ها است.

:: افرادی که در کار تیمی ساکتند و حرف نمی زنند، بسیار خطرناکند. به قول معروف «از آن مترس که های و هوی دارد! از آن بترس که سر به توی دارد»!

:: افرادی که در کارهای خود با استدلال بحث می کنند، افراد مناسبی برای کار تیمی هستند.

:: انسان های غرغرو به درد کار تیمی نمی خورند. یک تیم، هم نیاز به افراد خوش بین دارد و هم نیاز به افراد بدبین؛ ولی اگر انسانی بیش از حد بدبین یا بیش از حد خوش بین باشد، مناسب کار تیمی نمی باشد.

:: افراد در تیم، حتماً باید ازخودگذشتگی داشته باشند؛ افراد خودخواه و خودشیفته، نمی توانند در کار تیمی چندان موفق باشند؛ زیرا فقط حرف خودشان را قبول دارند و خود را بالاتر از بقیه می دانند.

.:. چگونه افراد مناسب برای تشکیل یک تیم را پیدا کنیم؟

:: با استفاده از تست های خودشناسی و تعیین شخصیت افراد در مصاحبه های چهره به چهره، می توانیم این افراد را پیدا کنیم.

.:. نکته بسیار مهم در کار تیمی این است که اگر مثلاً به ۵ نفر نیرو برای تشکیل یک تیم نیاز داریم، نباید سریع از دوستان خود این افراد را انتخاب کنیم، صرفاً به این خاطر که با همدیگر دوست هستیم! بلکه باید افرادی را انتخاب کنیم که مهارت های مکمل همدیگر را داشته باشند تا بتوانیم در کار تیمی موفق تر باشیم.

 دانلود رایگان

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

cropped تفاوت بین پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری 310x165 - تفاوت پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری در رشته مدیریت

تفاوت پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری در رشته مدیریت

در این یادداشت سعی شده است به تفاوت‌ پروژه کارشناسی، پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری رشته مدیریت و هم‌چنین تفاوت رساله PhD و پروژه دوره DBA پرداخته شود

۴ نظر

  1. سلام
    مصاحبه خیلی عالی بود و از همه جالب ترش برایه شخص دسته بندیه کار گزوهی و کاره تیمی و کار هیئتی بود

    اون قسمت از صحبتتون هم برام جالب بود افراد ساکت میتونن خطر ناک باشن

    با تشکر_فرشاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *