مطالب جلسه اول درس کارآفرینی

مطالب مطروحه در جلسه اول به صورت تیتروار
  • نقدی کوتاه بر عنوان درس
  • آغاز تدریس ویراست هفتم (مهر ۹۴) درآمدی بر ارزش آفرینی و شکل دهی مسیر شغلی با نگاهی بر سبک زندگی ارزش آفرینانه
  • بیان هدف اصلی درس
  • ارائه ابزارهای لازم برای رسیدن به هدف (هرم یادگیری)
  • سخنی در باب رشد
  • سخنی در باب نبوغ
  • هشدار و خط قرمز
  • بیان و بحث مفروض ۱: حقیقت و واقعیت
  • بیان و بحث مفروض ۲: ابعاد خرد و کلان
  • بیان و بحث مفروض ۳: یادگیری
  • بیان و بحث مفروض ۴: یادگیری در قرن ۲۱
  • بیان و بحث مفروض ۵: یادگیری فردی
  • بیان و بحث مفروض ۶: نوع نگاه به مسائل
  • بیان و بحث مفروض ۷: نظر و عمل
  • معرفی تعدادی از کتب کارآفرینی در بازار ایران
  • بحث پیرامون یک تصویر
  • خوانش یک شعر و توضیح آن
  • بحث در مورد زمان های مصرفی هر انسان به طور میانگین
  • تفاوت جوانی، میانسالی و پیری از نظر سه شاخص
مطالب تکمیلی
مطلب تکمیلی منتخب: چرا به دانسته هایمان عمل نمی کنیم؟

یکى از مشکلات بیشتر انسان‏ ها این است که کمتر موفق می ‏شوند به دانسته‏ هاى خود عمل کنند. چرا که علم داشتن مستلزم عمل کردن نیست، و الّا ابلیس به این روز نمی افتاد. ایمان لازم است؛ یعنی یقین قلبی لازم است. یقین عقلی، شرط لازم برای ایمان درست داشتن است، امّا شرط کافی برای ایمان درست داشتن نیست. لذا علم را باید داشت، امّا با علم خالی کسی اهل عمل نمی شود؛ بلکه باید بعد از کسب علم، کسب ایمان کرد. ایمان است که آدمی را در تنور سوزان می برد… در حقیقت عامل نبودن به علم یک بیماری نیست، بلکه یک غفلت است که برای درمان آن باید ایمان کسب نمود.

امّا ایمان را از کجا کسب کنیم؟
ایمان با دو پلّه پدید می آید. پلّه ی نخست تفکّر است و پلّه ی دوم تلقین. کسی با استدلال مؤمن نمی شود، با تلقین صرف نیز ایمان درست کمتر حاصل می شود. لذا ابتدا شخص باید مطلب حقّ را با تفّکر و استدلال عقلی بیابد؛ آنگاه با تلقین مداوم، که تکرار، یکی از شروط آن است، این مطلب عقلی به حیطه ی قلب راه یابد.
باید توجّه داشت که علم (یقین عقلی) و ایمان (یقین قلبی) دو مقوله ی جدا از هم هستند؛ امّا بین آنها نوعی رابطه وجود دارد.
ایمان، به معنی دانستن نیست؛ بلکه به معنی تسلیم شدن به دانسته ی خود است. لذا، چه بسا کسی به چیزی علم داشته باشد ولی ایمان نداشته باشد.

اکثر انسان ها یقین دارند که مرده بی خطر است؛ و کاری از دستش بر نمی آید؛ امّا اکثر مردم از مرده می ترسند و حاضر نمی شوند یک شب در کنار مرده بخوابند. چرا؟ چون فقط علم دارند که مرده بی خطر است؛ امّا ایمان به این معنا ندارند. امّا مرده شورها، نه تنها به این معنا علم دارند، بلکه ایمان هم دارند؛ لذا بی هیچ مشکلی می توانند شب را در میان صدها جنازه هم بخوابند.

ما وقتی روی زمین راه می رویم، در سطحی به پهنای تقریباً سی سانتی متر قدم بر می داریم؛ و اگر بخواهیم می توانیم بر روی زمین، در پهنای کمتر از ۱۵ سانتی متر هم به راحتی قدم بزنیم. پس یقین داریم که انسان می تواند در سطحی به پهنای ۱۵ سانتی متر راه برود، بی آنکه زمین بخورد. حال فرض کنید که دیواری است به ارتفاع یک ساختمان ۲۰ طبقه؛ و ضخامت آن دیوار، ۱۵ سانتی متر است. آیا حاضرید روی چنین دیواری راه بروید؟! اکثر مردم، حاضر به چنین کاری نمی شوند. حتّی اگر عرض دیوار، نیم متر هم باشد، باز حاضر نمی شوند. چرا؟ چون علم دارند که نمی افتند؛ ولی ایمان ندارند که نمی افتند. امّا کسی که سالها تمرین بند بازی (راه رفتن روی طناب) کرده، روی چنین دیواری حتّی می تواند بدود؛ یا با چشم بسته راه برود. چرا؟ چون قلب او به این که نمی افتد، ایمان دارد؛ بر خلاف دیگران که، قلبشان در اضطراب است.

پیدا کردن علم یقینی چندان دشوار نیست؛ و با چند استدلال عقلی می توان به راحتی کسب یقین عقلی کرد. امّا ایمان پیدا نمودن به همان قضیّه ی یقینی، به این آسانی ها نیست. چون یقین قلبی یا همان ایمان، فقط با دانستن حاصل نمی شود؛ بلکه با تلقین مدام حاصل می شود؛ و لازمه ی تلقین، تکرار زبانی و قلبی و عملی است؛ پس بعد از طیّ مرحله ی تفکّر و رسیدن به یقین عقلی، نوبت به این می رسد که ما یقین عقلی خویش را به مرحله ی قلب برسانیم ؛ و این مهمّ حاصل نمی شود مگر با ابزار تلقین و تمرین.

عوامل گوناگونى در مغایرت گفتار و رفتار انسان نقش دارد که یکی از آن ها این است که بسیارى از دانسته ‏ها، به باور و اعتقاد تبدیل نشده است؛ باید این دانسته‏ ها را تبدیل به باور کنیم. در این صورت جزء وجود ما می ‏شود و با شخصیت ما عجین می ‏گردد؛ آن گاه می ‏توانیم به آن ها عمل کنیم.

برگفته از: ایمان عامل عمل به دانسته ها

مطلب ویژه این هفته
مطالب برای مطالعه بیشتر
سرفصل درس و نحوه ارزشیابی

جهت مشاهده طرح درس کارآفرینی (سرفصل درس، نحوه ارزشیابی و …)، اینجا را کلیک نمایید.

برای مشاهده طرح درس کارآفرینی به اینجا مراجعه فرمایید.
این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *