مطالب مطروحه در جلسه اول به صورت تیتروار
- نقدی کوتاه بر عنوان درس
- آغاز تدریس ویراست هفتم (مهر ۹۴) درآمدی بر ارزش آفرینی و شکل دهی مسیر شغلی با نگاهی بر سبک زندگی ارزش آفرینانه
- بیان هدف اصلی درس
- ارائه ابزارهای لازم برای رسیدن به هدف (هرم یادگیری)
- سخنی در باب رشد
- سخنی در باب نبوغ
- هشدار و خط قرمز
- بیان و بحث مفروض ۱: حقیقت و واقعیت
- بیان و بحث مفروض ۲: ابعاد خرد و کلان
- بیان و بحث مفروض ۳: یادگیری
- بیان و بحث مفروض ۴: یادگیری در قرن ۲۱
- بیان و بحث مفروض ۵: یادگیری فردی
- بیان و بحث مفروض ۶: نوع نگاه به مسائل
- بیان و بحث مفروض ۷: نظر و عمل
- معرفی تعدادی از کتب کارآفرینی در بازار ایران
- بحث پیرامون یک تصویر
- خوانش یک شعر و توضیح آن
- بحث در مورد زمان های مصرفی هر انسان به طور میانگین
- تفاوت جوانی، میانسالی و پیری از نظر سه شاخص
مطالب تکمیلی
[بازنگری: فروردین ۱۴۰۲
جهت استفاده بهتر شما، لینکهای مطالب تکمیلی بعد از حدود ۸ سال بازنگری شد و مواردی که در دسترس نبودند، حذف شدند. لذا تعداد لینکها اغلب به طور محسوسی کاهش یافته است.]
مطلب تکمیلی منتخب: چرا به دانسته هایمان عمل نمی کنیم؟
یکی از مشکلات بیشتر انسان ها این است که کمتر موفق می شوند به دانسته های خود عمل کنند. چرا که علم داشتن مستلزم عمل کردن نیست، و الّا ابلیس به این روز نمی افتاد. ایمان لازم است؛ یعنی یقین قلبی لازم است. یقین عقلی، شرط لازم برای ایمان درست داشتن است، امّا شرط کافی برای ایمان درست داشتن نیست. لذا علم را باید داشت، امّا با علم خالی کسی اهل عمل نمی شود؛ بلکه باید بعد از کسب علم، کسب ایمان کرد. ایمان است که آدمی را در تنور سوزان می برد… در حقیقت عامل نبودن به علم یک بیماری نیست، بلکه یک غفلت است که برای درمان آن باید ایمان کسب نمود.
امّا ایمان را از کجا کسب کنیم؟
ایمان با دو پلّه پدید می آید. پلّه ی نخست تفکّر است و پلّه ی دوم تلقین. کسی با استدلال مؤمن نمی شود، با تلقین صرف نیز ایمان درست کمتر حاصل می شود. لذا ابتدا شخص باید مطلب حقّ را با تفّکر و استدلال عقلی بیابد؛ آنگاه با تلقین مداوم، که تکرار، یکی از شروط آن است، این مطلب عقلی به حیطه ی قلب راه یابد.
باید توجّه داشت که علم (یقین عقلی) و ایمان (یقین قلبی) دو مقوله ی جدا از هم هستند؛ امّا بین آنها نوعی رابطه وجود دارد.
ایمان، به معنی دانستن نیست؛ بلکه به معنی تسلیم شدن به دانسته ی خود است. لذا، چه بسا کسی به چیزی علم داشته باشد ولی ایمان نداشته باشد.
اکثر انسان ها یقین دارند که مرده بی خطر است؛ و کاری از دستش بر نمی آید؛ امّا اکثر مردم از مرده می ترسند و حاضر نمی شوند یک شب در کنار مرده بخوابند. چرا؟ چون فقط علم دارند که مرده بی خطر است؛ امّا ایمان به این معنا ندارند. امّا مرده شورها، نه تنها به این معنا علم دارند، بلکه ایمان هم دارند؛ لذا بی هیچ مشکلی می توانند شب را در میان صدها جنازه هم بخوابند.
ما وقتی روی زمین راه می رویم، در سطحی به پهنای تقریباً سی سانتی متر قدم بر می داریم؛ و اگر بخواهیم می توانیم بر روی زمین، در پهنای کمتر از ۱۵ سانتی متر هم به راحتی قدم بزنیم. پس یقین داریم که انسان می تواند در سطحی به پهنای ۱۵ سانتی متر راه برود، بی آنکه زمین بخورد. حال فرض کنید که دیواری است به ارتفاع یک ساختمان ۲۰ طبقه؛ و ضخامت آن دیوار، ۱۵ سانتی متر است. آیا حاضرید روی چنین دیواری راه بروید؟! اکثر مردم، حاضر به چنین کاری نمی شوند. حتّی اگر عرض دیوار، نیم متر هم باشد، باز حاضر نمی شوند. چرا؟ چون علم دارند که نمی افتند؛ ولی ایمان ندارند که نمی افتند. امّا کسی که سالها تمرین بند بازی (راه رفتن روی طناب) کرده، روی چنین دیواری حتّی می تواند بدود؛ یا با چشم بسته راه برود. چرا؟ چون قلب او به این که نمی افتد، ایمان دارد؛ بر خلاف دیگران که، قلبشان در اضطراب است.
پیدا کردن علم یقینی چندان دشوار نیست؛ و با چند استدلال عقلی می توان به راحتی کسب یقین عقلی کرد. امّا ایمان پیدا نمودن به همان قضیّه ی یقینی، به این آسانی ها نیست. چون یقین قلبی یا همان ایمان، فقط با دانستن حاصل نمی شود؛ بلکه با تلقین مدام حاصل می شود؛ و لازمه ی تلقین، تکرار زبانی و قلبی و عملی است؛ پس بعد از طیّ مرحله ی تفکّر و رسیدن به یقین عقلی، نوبت به این می رسد که ما یقین عقلی خویش را به مرحله ی قلب برسانیم ؛ و این مهمّ حاصل نمی شود مگر با ابزار تلقین و تمرین.
عوامل گوناگونی در مغایرت گفتار و رفتار انسان نقش دارد که یکی از آن ها این است که بسیاری از دانسته ها، به باور و اعتقاد تبدیل نشده است؛ باید این دانسته ها را تبدیل به باور کنیم. در این صورت جزء وجود ما می شود و با شخصیت ما عجین می گردد؛ آن گاه می توانیم به آن ها عمل کنیم.
برگفته از: ایمان عامل عمل به دانسته ها
مطالب برای مطالعه بیشتر
سرفصل درس و نحوه ارزشیابی
جهت مشاهده طرح درس کارآفرینی (سرفصل درس، نحوه ارزشیابی و …)، اینجا را کلیک نمایید.
مطالب جلسات دیگر درس کارآفرینی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه دوم درس کارآفرینی در مورد سیر تحول جوامع از سنتی تا کارآفرینانه به همراه چرایی زندگی تحصیلی و شغلی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه سوم درس کارآفرینی در مورد ماموریت، چشمانداز، استراتژی و برنامهریزی به همراه معرفی پنج عامل برنامهریزی توسعه فرذی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه چهارم درس کارآفرینی در مورد استعدادیابی، مهارتهای شغلی، تست MBTI، اناگرام، تفاوت کار و شغل و برند شخصی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه پنجم درس کارآفرینی در مورد نقد سلسله مراتب مازلو، عزت نفس و اعتماد به نفس، شغل آزاد و کارمندی و مشاغل خانگی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه ششم درس کارآفرینی در مورد سبک زندگی کارآفرینانه، مزایا، چالشها و مشکلات کارآفرینی و کسبوکار اینترنتی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه هفتم و هشتم درس کارآفرینی در مورد تعاریف، مفاهیم و دیدگاههای مختلف کارآفرینی به همراه انواع مکاتب اقتصادی کارآفرینی
ارائه مطالب تکمیلی جلسه نهم تا دوازدهم درس کارآفرینی در مورد انواع کارآفرینی، موانع کسبوکار، آسیبشناسی کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینی