مطالعه ی طاقت فرسا و بی توجهی به رغبت ها و نداهای درونی و پاگذاشتن روی عواطف و احساسات شخصی، رهنمودی است که اکثر دانش آموزان از همان اوایل ورود به مدرسه فرامیگیرند و بسیاری از والدین نیز به آن دامن می زنند.
باید دانست هرجا که نظریه ی کار سخت و طاقت فرسا مطرح شود، به طور قطع غلط است. شکی نیست که یادگیری در مواقعی دشوار است ولی دوست داشتنی نیز هست. احتمالاً این ذهنیت سخت کوشی از سنّت های اجداد ما نشأت گرفته است. فرضیه ی من این است که برخی بزرگترها که دوران پرمشقتی را در کودکی خود گذرانده اند، از انتقال تجربه ی گذشته ی خود به نسل بعد لذت می برند یا این حقیقت ساده را نمی دانند که چگونه می توان روش دیگری را جایگزین یادگیری های ملالت زا و خسته کننده نمود.
منبع:
قربانی، جعفر (۱۳۸۸)، مهارت های زندگی تحصیلی، تهران: فراانگیزش. ص ۲۶.