مقاله می‌دهم پس هستم!

مقاله

مبانی مقاله سازی کتره ای در مجلات علوم انسانی ایران

نویسنده: محمد(میلاد) ملاعبدالوهاب

دانشجوی دوره پست دکترای  علوم اجتماعی در دانشگاه وست تگزاس اینتر مدی‌ایت

واژگان کلیدی:

استاد راهنما، استاد مشاور، استاد مقاله باز، پایان نامه، تأویل کیلویی، تحلیل کتره ای، جفت گیری، جفنگیات، جنس ماده، جنس نر، صدر اسلام، لاطائلات علمی، مقاله ISI

.:. مقدمه .:.

انتونیو گرامشی (Antonio Gramsci) فیلسوف مارکسیست ایتالیایی گفته است: «همه فیلسوفیم» (تد بنتون و یانکرایب: ص ۱۷) اگرچه برخلاف وی؛ برخی هنوز امید دارند یک روز خوب خدا بیاید که هر فرد سیاسی بی سواد یا باسواد سیاست زده ای تحلیل های خودش درباره یک مسئله خرد یا کلان را با عنوان «جامعه شناسی فلان» یا به سبک دکتر فیاض الف.ف(۱۵- ۲۰۰۰ Fayyaz) با عنوان «مردم شناسی بیسار» منتشر نکند و روح جامعه شناسان کلاسیک را در دوزخ و تن جامعه شناسان مدرن را در برزخ نلرزاند. (Mollaabdolvahab 2013)

البته این بدان معنا نیست که بر خلاف جامعه شناسان، روانشناسان و فلاسفه در بهشت  هستند، بلکه آنها اصلاً به روح اعتقاد ندارند. (Hegel& Fayyaz:2013)

اما بر همگان واضح و مبرهن است که به طور کلی می توان درباره هر مسئله اجتماعی یک تحلیل سیاسی و یا درباره هر مسئله سیاسی یک تحلیل اجتماعی ارائه داد، به نحوی که فرضیه ها و نتایج عیناً تکرار شوند. (Ikkyu-san:1998) بدین معنا که هرمسئله X یا Y مثل همه موضوعات مطروحه در کشور، مسئله ای سیاسی تلقی شود که باید برای آن یک مقصر سیاسی پیدا کرد. (Rafsanjani:2017) فلذا طبق معمول سه فرضیه بیشتر نداریم:

الف: دشمنان خارجی و در رأس آن آمریکا مقصر است (که شامل عوامل لیبرال آنان در جناح اصلاح طلب  هم می شود)،

ب: مسئولان مقصر هستند (که شامل تک تک افراد جناح محافظه کار موسوم به اصولگرا هم می شود)،

ج: مردم مقصرند، چون ما فرهنگ نداریم و بین سنت و مدرنیته گیر کرده ایم (این فرضیه از آن دسته از ر,شنفکران است که به مانند اصولگریان ملت را آگاه، با بصیرت و همیشه در صحنه نمی دانند، نیز به تأسی اصلاح طلبان، برای مردم شأن آگاهی و تعیین کنندگی در جمهوری و دموکراسی قائل نیستند). (Khatami:2015)

اما از آنجا که دانشگاه صاحب ندارد (My father:1384) و کسی به کسی نیست (Ibid:1388)، ما هم فیلسوفیم (Hasan Abbassi: 1395) بر منکرش لعنت (Fazlinejad: 1394) بیش باد و کم مباد (۲۰۱۲ Raefipour). فلذا بیایید تا دست در دست هم دهیم به مهر (عباس یمینی شریف:۱۳۴۱) و هر مسئله بزرگ و کوچکی را تحلیل کتره ای و تأویل کیلویی کنیم (My teacher and I:2016) و از آن مقاله علمی پژوهشی ISI دربیاوریم، تا همه بدانند که می شود و می توانیم. (Ahmadinejad: 1384)

.:. نقد دیدگاه .:.

اما برخی در انتقاد از این دیدگاه های خوش بینانه، معتقدند تلاش مذبوحانه اساتید مقاله باز برای بُر زدن دانشجویان ارشد و دکترا جهت گذراندن پایان نامه و تز، صحنه های جالبی را می آفریند که شباهت قریب و بلکه غریبی به مبارزه خون بار جنس نر جهت به دست آوردن جنس ماده در مستندهای حیات وحش دارد. (BBC One: Planet Earth, 2007 )

یکی از این تکنیک ها آن است که آنها ابتدا دانشجویان را مجبور به دادن مقاله علمی- پژوهشی برای دروس نظری می کنند و سپس پیشنهاد می دهند همان را تبدیل به پایان نامه خود کند. (Mein Professor, 2015) مواردی دیده شده که استاد گفته است: همین را پرسشنامه کن بده دانشجویان دانشکده پر کنند و به اسم «سنجش دیدگاه دانشجویان…» دفاع کن. (ebenda) وی در پاسخ به دانشجویی که علاقه ای به تحقیقات کمّی نداشته، افزوده است: «من تجربه اش رو زیاد داشتم» (Deine Professorin, 2013) مورد داشتیم که استاد محترم/ محترمه تنها با دیدن سکوت دانشجو که سرش را پایین انداخته و دارد از خجالت آب می شود، کوتاه آمده ولی در نمره پایان ترم دانشجویانی که با وی پایان نامه برنداشته اند جبران کرده است. (ebenda) به ویژه آنکه نمرات دروس ارشد را می توانند یک ترم دیرتر رد کنند.(ebenda)

این رفتار هم شبیه مبارزه جنس نر برای تعیین قلمرو و بیرون راندن جنس نر مزاحم است. (BBC One,2007)

به همین جهت برخی معتقدند اشتیاق اساتید برای تولید فله ای مقالات، ناشی از عقده های فروخورده و از جمله امیال سرکوب شده جنسی است.در واقع آنها به عنوان استاد مقاله سازی می کنند، چون نتوانسته اند به عنوان دانشجو دختربازی (Girl Games) کنند. (VOA:2013) برخی نیز رفتار آنها بر مبنای تولید حداکثر مقاله ممکن ولو مهمل را با رفتار تروریست های بنیادگرا همچون داعش(ISIS) و بوکو حرام (Boko Haram) مقایسه می کنند که بر مبنای کشتن حداکثر انسان مخالف موجود ولو مسلمان استوار است. ( ManoTo TV:2016) بدین معنا که دانشجو برای جلب رضایت استاد خود باید آن قدر مقاله تولید کند و به نام استادش منتشر نماید که مقاله‌دانش پاره شود.

(Ahmadinejad:2008)

آزمون نظریه کتره ای بودن مقالات در مجلات علوم انسانی ایران

برای آزمون این نظریه ابتدا به بررسی پیشینه تحقیق پرداختیم. چندی پیش یکی از استادن دانشگاه آزاد همدان، در کلاس درسی خود دانشجویان را به فرستادن مقاله برای سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری دعوت کرد. چند نفر از دانشجویان او ضمن پذیرش این دعوت استاد و ارسال چکیده مقاله برای کنفرانس، چکیده خود را برای استاد هم ارسال می کند. اما به گفته ی او: «پیش از اینکه چکیده ها را بخوانم و بتوانم برای برخی از آنها بنویسم که اصول علمی چکیده نویسی در آن رعایت نشده است، دانشجویان به من خبر دادندکه چکیده شان در همایش پذیرفته شده است!» این استاد دانشگاه آزاد همدان پس از این شک می کند و چون پیش از آن با نام اصلی خود مقاله ای به کنفرانس ارسال کرده بود، با نام مستعار و ایمیل دیگری، یک چکیده طنز برای این همایش ارسال می کند:

مقایسۀ تأثیر همنوایی گروهی بر تصمیم گیری دانشجویان (دکتر اصلان جلیل خانی، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبا یی)

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر همنوایی گروهی بر تصمیم گیری دانشجویان بود. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به صورت در دسترس ۱۰۰ دانشجو انتخاب و بر اساس وضعیت اقتصادی و میانگین در دو گروه ۵۰ نفری همتا شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس همنوایی منوچهر و محمود و همچنین پرسشنامه چند وجهی سنجش تصمیم گیری مش مراد و همسرش می باشند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که قهر بودن مش مراد با برادر بزرگترش می تواند به صورت معناداری کاهش محصول ذرت را به دنبال داشته باشد. براساس یافته های این پژوهش می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که چنانچه این مقاله پذیرش بگیرد، نشان دهنده این است که شما هدفی جز کلاه گذاشتن بر سر دانشجویان بخت برگشته ندارید. همچنین نشان دهنده به ثمر نشستن زحمات چندین ساله وزارت علوم می باشد. باید گریست به حال این وضعیت که چنگیز و تیمور هم به این عمق زخمی بر پیکره این مرز و بوم نزدند.

اما با وجود داشتن این مهملات، مقاله وی در این همایش اکسپت می شود.

 برای آزمون راست گویی این استاد دانشگاه، مقاله ای به شرح زیر به یک مجله علمی پژوهشی داخلی در حوزه علوم انسانی ارسال گردید:

مردم شناسی شله مشهد

بررسی اصالت شله با تأکید بر مقایسه ساختاری با آش گندم و سنجش ذائقه عمومی مردم (دکتر میلاد ملاعبدالوهاب (استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد جزیره آبسکون)

 

«شله»(Shole) از غذاهای محبوب مردم مشهد است که برای آن سر و دست می شکنند (Yaareh:1998) این غذا که خصلت مذهبی هم دارد (Shame dozd:2001) در ایام محرم و ماه رمضان بیشتر طبخ می شود (Ibid).

در این تحقیق بر این بودیم که اصالت «شله» را در نسبت با «آش گندم» (Wheat soup) و «کاچی» (Kaachi) بسنجیم. برای این منظور، ضمن بررسی مواد به کار رفته در ساختار (Structure) شله و نحوه ساخت (Construct) آن، از روش پیمایش نیز بهره بردیم و دست به سنجش دیدگاه جمعی از زائران غیربومی مشهد زدیم. جامعه آماری ما مرکب از سه کاروان زوار از اصفهان، آذربایجان و یزد بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای (Cluster sampling) تعداد چهل نفر از ایشان را انتخاب و مورد نظرسنجی قرار دادیم. نتایج این تحقیق نشان داد برخلاف تصور مردم مشهد، شله به هیچ وجه اصالت ندارد.

واژگان کلیدی:

آستان قدس خیلی پول دِرِه، آش گندم، امام رضا قربونش بُرُم، پدیده شاندیز، شکم، شله، قیمه، کاچی، مشهد، یره هیچی شله نِمِره.

این تحقیق هم در ژورنال مذکور اکسپت گردید تا روح پنج تن علوم اجتماعی؛ اوگوست کنت (Auguste Comte) ، امیل دورکهایم (Emile Durkheim) ، کارل مارکس (Karl Marx)، ماکس وبر (Max Weber) و گئورگ زیمل (Georg Simmel) در گور بندری برقصد. در این فهرست، نام هربرت اسپنسر (Herbert Spencer) را ذکر نکرده ایم، چون دل‌مان نمی خواهد و ما مواضع خودمان را داریم. (Ahmadinejad: 2008)

نتیجه گیری

بدین ترتیب ضربه ای که اساتید در بهترین دانشکده های علوم انسانی کشور به «علم» و«انسان» وارد می کنند، به مراتب وحشتناک تر از جنایات صنف محترم پایان نامه فروش میدان انقلاب است. (Mohsen Namjou, 2013) جنایتی سازمان یافته که از صدر اسلام تا کنون سابقه نداشته است (Panahian:2010) اما این بار بر منطق «مقاله می دهم پس هستم» (Iranian Descartes:2020) استوار شده است.

به همین جهت برخی معتقدند مدرک فوق لیسانس و دکترا در ایران اگرچه دردسر دارد، اما فایده و ارزشی هم ندارد. با این حال اگر هم نداشته باشی آدم حسابت نمی کنند.( Mollaabdolvahab:2013) به تعبیر دیگر: آش کشک عمه است؛ بخوری دهانت می سوزد، نخوری جای دیگرت. (ebenda)

منبع: ملاعبدالوهاب، میلاد(۱۳۹۵)، نظریه پشت مدرنیسم: مجموعه مقالات طنز در و بر علوم اجتماعی، تهران: کتاب قاف. صص ۲۳-۳۳.

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه 310x165 - تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه

تکنیک تسلط بر اندیشه سنجشگرانه و خلاقانه: منشأ بسیاری از انگاره‌ها یا مفهوم‌های ما زبانی است که آن را یاد گرفته‌ایم و در قالب آن می‌اندیشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *