توضیحاتی در مورد ساختار نمونه سوالات درس مشتری مداری – سری دوم
به منظور ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان به نظر میرسد بهتر است که سبک یاددهییادگیری در دانشگاههای کشور از خواندنیحفظی به سمت مفهومیتحلیلی سوق پیدا کند.
جهت تسهیل این مسیر، اساتید گرامی میتوانند از همان ابتدای ترم از روش مفهومیتحلیلی بهرهی بیشتری برند تا به تدریج عاملی برای ارتقای سطح یادگیری دانشجویان طبق طبقهبندی بلوم از به خاطر آوردن به فهم، کاربرد و در نهایت تجزیه و تحلیل باشند.
بدین منظور اساتید میتوانند برای نمونه به گزارشهای جلسات این درس که در انتهای این پست آورده شده، رجوع نمایند.
در نهایت برای اینکه هم اساتید به اثربخشی روش خود پی برند و هم دانشجویان خود را در این مسیر جدید محک بزند، لازم است آزمون، سنجش، ارزیابی و ارزشیابی آنها نیز به این سبک نزدیک شود.
با توجه به اهمیت قضیهی فوق و کمیابی سوالات امتحانی مفهومیتحلیلی در وبسایتهای فارسی بر آن شدیم تا تعدادی از نمونه سوالاتی را که طراح با ابتکار حاصل از تجربه، خلاقیت و اخذ ایده از کتب و مقالات معتبر تدوین و طراحی کرده و در سنوات گذشته در برخی از دانشگاهها مورد استفاده قرار گرفته است را در این سایت قرار دهیم.
در پایان از اساتیدی که چنین سوالاتی را تا به حال طرح کردهاند درخواست میکنیم که سوالاتشان را برای ما ارسال کنند تا با هم سهمی هر چند اندک در تغییر فرهنگ آموزشی کشور داشته باشیم.
توضیحاتی در مورد نحوهٔ پاسخ به سوالات درس مشتری مداری- سری دوم
قبل از پاسخگویی به سوالات حتماً موارد ذیل مطالعه گردد:
- پاسخها را در برگه سوال و فقط و فقط در مکان مشخصشده یادداشت نمایید. از نوشتن جملاتی شبیه «پاسخ در پشت برگه» و «ادامه پاسخ» جداً خودداری کنید. در صورتی که پاسخ شما در جایی غیر از محل مشخصشده باشد، نادیده گرفته خواهد شد.
- پاسخهای تشریحی، بایستی مختصر، مفید و کامل باشد. به پاسخهای ناقص و بیهوده طولانی هیچ امتیازی تعلق نخواهد گرفت.
- در سوالات چند گزینهای، نمره شما با توجه به میزان تشخیصتان و نزدیکی به پاسخ صحیح یا صحیحتر سنجیده میشود؛ به عبارت دیگر درصدی از نمره برای شما با توجه به پاسختان لحاظ خواهدگشت. توصیه میشود در پاسخ به این سوالات نهایت دقت را بفرمایید.
- در سوالهای مفهومی آن چه بیشتر از پاسخ اهمیت دارد، نحوه تجزیهوتحلیل شما و در واقع چگونگی رسیدن شما به پاسخ است؛ بدیهی است این موضوع در مورد سوالاتی که پاسخ آنها یک یا چند کلمه است، صدق نمیکند.
- در صورتی که دستخط پاسخ دانشجو آنقدر ناخوانا باشد که مدرس نتواند مفهوم آن را متوجه شود، مسئولیت هرگونه عدمتعلق امتیاز برای آن سوال برعهدۀ خود دانشجو خواهدبود.
با آرزوی موفقیت بیش از پیش و سلامتی روزافزون
علی ملاباقر
مشخصات نمونه سوالات درس مشتری مداری – سری دوم
تعداد سؤالات: ۸
قیمت: متفاوت بسته به فرمت انتخابی
طراح: علی ملاباقر
منتشر کننده: سایت سبک زندگی ارزش آفرینانه
نوع سوالات درس مشتری مداری – سری دوم
- ۳ سوال مطالعه موردی
- ۱ سوال چهار گزینهای مفهومی تحلیلی با ذکر چرایی انتخاب گزینه
- ۱ سوال پنج گزینهای مفهومی تحلیلی
- ۱ سوال تصویری انطباقی
- ۲ سوال تشریحی مفهومی تحلیلی
یکی از سوالات
آقایان بیوک و حسین محمدی در کتاب «الگوهای موفق مدیریت ایرانی» صفحه ۱۱۹ آوردهاند:
«آقای م.م مدیر و صاحب یک شرکت و کارخانه بزرگ است. وقتی با او درباره داشتن ارتباط با مشتری صحبت میکردیم، گفت: من هر روز نیم ساعت وقت میگذارم و با مشتریان قدیمی تلفنی صحبت میکنم و از آنها احوالی میپرسم. حتی اگر آن شخص دیگر سمتی نداشته باشد تا از من خرید کند. مثلاً رئیس ادارههای که از ما خریدهای کلان میکرد، حالا سمت خود را ازدست داده است، و در سمت فعلی نمیتواند خرید بکند اما من به خاطر احترامی که برای او قائلم و ارتباطی که با او داشتم گاهی به او زنگ میزنم و احوالپرسی میکنم. من این کار را نه از روی طمع فروش احتمالی در آینده، بلکه به خاطر حرمتی که به ایشان قائلم میکنم.»
قضیه فوق به کدامیک از اصولی که در کلاس راجع به آن بحث کردیم، اشاره دارد؟ علت رعایت این اصل در مشتریمداری چیست؟ چه راههای دیگری برای رعایت این اصل وجود دارد؟ (۳ نمره)
این مجموعه سوالات، مناسب چه کسانی است؟
👨🏫 مدرسان دلسوزی که میخواهند با استفاده از این سوالات ارزش جدیدی هم برای خود و هم برای دانشجویانشان خلق کنند تا آنها بتوانند هر چه بیشتر و بهتر مفاهیم این درس را در زندگی شخصی و حرفهایشان به کار برند.
👨🎓 دانشجویان مشتاقی که میخواهند با یادگیری عمقی مفاهیم این درس، توانایی و مهارت خود را در زندگی شخصی و کاریشان افزایش داده و زمینههای رشد هرچه بیشتر خود را فراهم نمایند.