توضیحاتی در مورد ساختار سوالات درس مهارت حل مسئله و تصمیم گیری – سری دوم
به منظور ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان به نظر میرسد بهتر است که سبک یاددهییادگیری در دانشگاههای کشور از خواندنیحفظی به سمت مفهومیتحلیلی سوق پیدا کند.
جهت تسهیل این مسیر، اساتید گرامی میتوانند از همان ابتدای ترم از روش مفهومیتحلیلی بهرهی بیشتری برند تا به تدریج عاملی برای ارتقای سطح یادگیری دانشجویان طبق طبقهبندی بلوم از به خاطر آوردن به فهم، کاربرد و در نهایت تجزیه و تحلیل باشند.
بدین منظور اساتید میتوانند برای نمونه به گزارشهای جلسات این درس که در انتهای این پست آورده شده، رجوع نمایند.
در نهایت برای اینکه هم اساتید به اثربخشی روش خود پی برند و هم دانشجویان خود را در این مسیر جدید محک بزند، لازم است آزمون، سنجش، ارزیابی و ارزشیابی آنها نیز به این سبک نزدیک شود.
با توجه به اهمیت قضیهی فوق و کمیابی سوالات امتحانی مفهومیتحلیلی در وبسایتهای فارسی بر آن شدیم تا تعدادی از نمونه سوالاتی را که طراح با ابتکار حاصل از تجربه، خلاقیت و اخذ ایده از کتب و مقالات معتبر تدوین و طراحی کرده و در سنوات گذشته در برخی از دانشگاهها مورد استفاده قرار گرفته است را در این سایت قرار دهیم.
در پایان از اساتیدی که چنین سوالاتی را تا به حال طرح کردهاند درخواست میکنیم که سوالاتشان را برای ما ارسال کنند تا با هم سهمی هر چند اندک در تغییر فرهنگ آموزشی کشور داشته باشیم.
توضیحاتی در مورد نحوهٔ پاسخ به سوالات درس مهارت حل مسئله و تصمیم گیری – سری دوم
نکات مهم زیر را قبل از پاسخگویی به سؤالات حتماً با #دقت تمام بخوانید!
- استفاده از هرگونه جزوه، کتاب و یادداشت به شرط نوشتن نام و نام خانوادگیتان در تمامی صفحات آنها (به جز کتاب که فقط نوشتن در صفحه اول کفایت میکند) مجاز است ولی به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی تبادل موارد فوق جایز نیست؛ حتی پس از اینکه یکی از همکلاسیهایتان برگه خود را تحویل داد، نمیتواند هیچ گونه مکتوباتی تحویل همکلاسی دیگر دهد.
- امتیازی که شما از هر سؤال میگیرید، وابسته به فرایند تجزیه و تحلیل علمی و کاربردیتان با عنایت به تمامی مباحث مطروحه و اشارهشده در کلاس به هر صورت و با توجه به شرایط واقعی ایران است و نه صِرف کپی مطالب مکتوباتِ همراهتان بر روی برگه و یا صِرف تحلیلهای بدون پشتوانه علمی و در نهایت رسیدن به نتیجهای واحد بین همه شما در همه سؤالات!
- پس از مطالعه هر سؤال و قبل از نوشتن سریع پاسخ، ابتدا تصمیم بگیرید بهتر است از کدام مفهوم، تئوری، ابزار، تکنیک و … علمی برای حل آن سؤالِ بهخصوص، استفاده کنید. هنر و مهارت یک دانشجوی رشته مدیریت، پیادهسازی آموختههای خود در جای متناسب با آن است!
- در آخر همین صفحه، سه برگه شانس برای شما در نظر گرفته شده است. در صورت حضور استاد در جلسه امتحان، شما میتوانید با امضای هر کدام، فقط و فقط یک سوال از استاد بپرسید. بدیهی است سؤالی که میپرسید باید در راستای راهنمایی به شما برای برطرف کردن ابهامات احتمالی در صورتِ سوال جهت رسیدن به پاسخ مطلوب باشد و نه شنیدن پاسخ نهایی منحصر به فرد یا تایید نظر خودتان! در واقع استاد در اینجا بیشتر در نقش کوچ[۱] عمل میکند تا مربی[۲]! به ازای عدم مصرف هر برگه شانس، ۰.۵ نمره به نمره برگه شما اضافه خواهد شد. این شما هستید که تشخیص میدهید شانسهای خود را به چه میزان و کجاها استفاده کنید!
- بارم تمامی سؤالات یکسان است و این شما هستید که با توجه به تجربه، دانش، حوصله و زمانی که در امتحان در اختیار دارید، تصمیم میگیرید تمرکز خود را بیشتر بر کدام سؤالات بگذارید!
- پاسخها را به ترتیب نوشته و در هر صفحه از برگه پاسخنامه، یک یا نهایتاً دو سؤال را پاسخ دهید و در صورتی که پاسخ سوالی را اصلاً نمیدانید، شماره آن را نوشته و یک نیمصفحه برای آن خالی بگذارید. در صورتی که فکر میکنید پاسخ ممکن است بعداً به ذهنتان برسد، یک صفحه برای آن خالی بگذارید. پاسخها را فقط و فقط در برگهی پاسخنامه و با خط خوانا بنویسید. پس از اتمام امتحان، برگه سؤالات را همراه با درج نامتان در آن، حتماً با برگه پاسخنامه تحویل مراقب امتحان دهید.
#مسئولیت عدم رعایت موارد فوق، بر عهده دانشجو خواهد بود و هیچگونه عذری بابت آن پذیرفته نخواهد نشد.
برگه شانس ۱
امضا: |
برگه شانس ۲
امضا:
| برگه شانس ۳
امضا: |
[۱] Coach
[۲] Mentor
مشخصات سوالات درس مهارت حل مسئله و تصمیم گیری – سری دوم
تعداد سؤالات: ۱۰
قیمت: متفاوت بسته به فرمت انتخابی
طراح: علی ملاباقر
منتشر کننده: سایت سبک زندگی ارزش آفرینانه
نوع سوالات درس مهارت حل مسئله و تصمیم گیری – سری دوم
پس از مطرح کردن یک مطالعه موردی مفصل، ۱۰ سوال راجع به آن مطالعه موردی پرسیده شده است. قسمتی از مطالعه موردی از این قرار است:
شرکت خصوصی رایحه، تولیدکننده مواد آرایشی و بهداشتی در کیلومتر ۲۰ جاده قدیم کرج قرار دارد. خانم حسامی، کارشناس مدیریت بازرگانی از دو سال پیش بازاریاب این شرکت است. محصولات این شرکت از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار بوده و دارای سهم بازار باثباتی است … (ادامه دارد)
یکی از سوالات مطالعه موردی
آیا مسئله اصلی این موردکاوی قابل تشخیص است؟ اگر بله آن را بیان کنید و استدلال کنید چرا فکر میکنید مسئله اصلی این است. اگر خیر بنویسید چرا مسئلهٔ اصلی قابل تشخیص نیست.
این مجموعه سوالات، مناسب چه کسانی است؟
👨🏫 مدرسان دلسوزی که میخواهند با استفاده از این سوالات ارزش جدیدی هم برای خود و هم برای دانشجویانشان خلق کنند تا آنها بتوانند هر چه بیشتر و بهتر مفاهیم این درس را در زندگی شخصی و حرفهایشان به کار برند.
👨🎓 دانشجویان مشتاقی که میخواهند با یادگیری عمقی مفاهیم این درس، توانایی و مهارت خود را در زندگی شخصی و کاریشان افزایش داده و زمینههای رشد هرچه بیشتر خود را فراهم نمایند.