توضیحاتی در مورد ساختار سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – سری دوم
به منظور ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان به نظر میرسد بهتر است که سبک یاددهییادگیری در دانشگاههای کشور از خواندنیحفظی به سمت مفهومیتحلیلی سوق پیدا کند.
جهت تسهیل این مسیر، اساتید گرامی میتوانند از همان ابتدای ترم از روش مفهومیتحلیلی بهرهی بیشتری برند تا به تدریج عاملی برای ارتقای سطح یادگیری دانشجویان طبق طبقهبندی بلوم از به خاطر آوردن به فهم، کاربرد و در نهایت تجزیه و تحلیل باشند.
بدین منظور اساتید میتوانند برای نمونه به گزارشهای جلسات این درس که در انتهای این پست آورده شده، رجوع نمایند.
در نهایت برای اینکه هم اساتید به اثربخشی روش خود پی برند و هم دانشجویان خود را در این مسیر جدید محک بزند، لازم است آزمون، سنجش، ارزیابی و ارزشیابی آنها نیز به این سبک نزدیک شود.
با توجه به اهمیت قضیهی فوق و کمیابی سوالات امتحانی مفهومیتحلیلی در وبسایتهای فارسی بر آن شدیم تا تعدادی از نمونه سوالاتی را که طراح با ابتکار حاصل از تجربه، خلاقیت و اخذ ایده از کتب و مقالات معتبر تدوین و طراحی کرده و در سنوات گذشته در برخی از دانشگاهها مورد استفاده قرار گرفته است را در این سایت قرار دهیم.
در پایان از اساتیدی که چنین سوالاتی را تا به حال طرح کردهاند درخواست میکنیم که سوالاتشان را برای ما ارسال کنند تا با هم سهمی هر چند اندک در تغییر فرهنگ آموزشی کشور داشته باشیم.
توضیحاتی در مورد نحوهٔ پاسخ به سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – سری دوم
قبل از پاسخگویی به سوالات حتماً موارد ذیل مطالعه گردد:
- پاسخها را در برگه سوال و فقط و فقط در مکان مشخصشده یادداشت نمایید. از نوشتن جملاتی شبیه «پاسخ در پشت برگه» و «ادامه پاسخ» جداً خودداری کنید. در صورتی که پاسخ شما در جایی غیر از محل مشخصشده باشد، نادیده گرفته خواهد شد.
- پاسخهای تشریحی، بایستی مختصر، مفید و کامل باشد. به پاسخ های ناقص و بیهوده طولانی هیچ امتیازی تعلق نخواهد گرفت.
- در سوالهای مفهومی آن چه بیشتر از پاسخ اهمیت دارد، نحوه تجزیهوتحلیل شما و در واقع چگونگی رسیدن شما به پاسخ است. بدیهی است این قضیه در مورد سوالات دیگر صدق نمی کند.
- در صورتی که دست خط پاسخ دانشجو آن قدر ناخوانا باشد که مدرس نتواند مفهوم آن را متوجه شود، مسئولیت هر گونه عدمتعلق امتیاز برای آن سوال بر عهده خود دانشجو خواهد بود.
با آرزوی موفقیت بیش از پیش و سلامتی روزافزون
علی ملاباقر
مشخصات سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – سری دوم
تعداد سؤالات: ۱۴
قیمت: متفاوت بسته به فرمت انتخابی
طراح: علی ملاباقر
منتشر کننده: سایت سبک زندگی ارزش آفرینانه
این مجموعه سوالات، مناسب چه کسانی است؟
👨🏫 مدرسان دلسوزی که میخواهند با استفاده از این سوالات ارزش جدیدی هم برای خود و هم برای دانشجویانشان خلق کنند تا آنها بتوانند هر چه بیشتر و بهتر مفاهیم این درس را در زندگی شخصی و حرفهایشان به کار برند.
👨🎓 دانشجویان مشتاقی که میخواهند با یادگیری عمقی مفاهیم این درس، توانایی و مهارت خود را در زندگی شخصی و کاریشان افزایش داده و زمینههای رشد هرچه بیشتر خود را فراهم نمایند.
نوع سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – سری دوم
- ۴ سوال مطالعه موردی
- ۶ سوال مفهومیتحلیلی
- ۲ سوال جدولی
- ۲ سوال نقد و بررسی
یکی از سوالات
آقای حمیدی و مهدوینژاد در شرکت «دورکاران نوین بهره ور ایرانیان» (دنبا) کار میکنند. کار اصلی این شرکت مشاوره، طراحی و پیادهسازی دورکاری در سازمانها و شرکتها است. آقای حمیدی فردا ساعت ۱۰ صبح جلسهای با شرکتی با سابقهٔ ۱۰ ساله دارد که در حوزه ارائهٔ خدمات حسابداری و حسابرسی به سازمانها فعالیت میکند و به علت اینکه توانسته است در این زمینه در بازار پیشرو باشد، در حالت گسترش و استخدام نیرو است. وی قرار است در این جلسه، آقای افشار – مدیرعامل شرکت – را متقاعد کند که با اجرای دورکاری شرکت آنها بهرهورتر میگردد. آقای افشار فردی سنتی است که ترجیح میدهد همهٔ کارها را به روال سابق خود انجام دهد. آقای مهدوینژاد دیروز بعدظهر در جمع مدیران ارشد سازمانی بزرگ بود که قرار بود شرکت دنبا پروژهٔ دورکاری را در سازمانشان اجرا کند. در آن جلسه چند ایراد به اجرای این پروژه توسط مدیران ارشد آن سازمان وارد گردید:
۱- یکی از مدیران ادعا میکرد که دور کاری برای سازمانهایی است که ارباب رجوع ندارند نه سازمان ما که تعداد اربابرجوعهایش کم نیست.
۲- یکی دیگر از مدیران که احساس مسئولیت زیادی هم میکرد اظهار داشت که همین الان که برخی از کارکنان در سازمان حضور دارند کارهایشان را انجام نمیدهند، اگر آنها را به دورکاری بفرستیم که همهٔ کارها روی هوا میماند!
۳- نماینده کارمندان آن سازمان هم اعتقاد داشت که دورکاری شیوهای است برای تعدیل نیروی انسانی
با توجه به متن، مباحث مطرحشده در کلاس و گفتوگوهای انجامشده پیرامون این موضوع و هم چنین با عنایت به قدرت تجزیهوتحلیل خود، به سوالات ذیل در محل مشخصشده آنها پاسخ دهید:
الف– اگر قرار باشد آقای حمیدی برای متقاعدسازی آقای افشار ۱۰ اسلاید با کیفیت خوب و با رعایت نکات طراحی حرفهای پاورپوینت آماده کرده باشد، به نظر شما تیتر هر کدام از اسلایدها به ترتیب چه بوده است؟(۲.۵ نمره)
اسلاید اول: …………………………………………………………….
اسلاید دوم: ………………………………………………………………..
اسلاید سوم: …………………………………………………………..
اسلاید چهارم: …………………………………………………………….
اسلاید پنجم: ………………………………………………………….
اسلاید ششم: ……………………………………………………………..
اسلاید هفتم: …………………………………………………………..
اسلاید هشتم: ……………………………………………………………..
اسلاید نهم: …………………………………………………………….
اسلاید دهم: ………………………………………………………………..
ب- به نظر شما آقای حمیدی کدامیک از حالتهای زیر را جهت کاهش فضای اداری به آقای افشار پیشنهاد میکند؟ چرا؟ (۰.۵نمره)
- میز مشارکتی (Desk Sharing)
- میز داغ (Hot Desk)
- هتلینگ (Hoteling)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
پ- اگر آقای حمیدی توانست مدیرعامل را قانع کند، برای جلسهٔ بعد وی بایستی یک نمونه تفاهمنامهٔ دورکاری بین سازمان و متقاضی دورکاری آماده سازد. در این تفاهمنامه چه مواردی بایستی ذکر شود؟ (۲ نمره)
……………………………………………………………………………………………………………………………….
ت– به نظر شما آقای مهدوینژاد در جلسه دیروز در پاسخ به هر یک از ایرادات وارد چه گفته است؟ (۱.۵ نمره)
پاسخ به ایراد اول:………………………………………………………………………………………………………..
پاسخ به ایراد دوم: …………………………………………………………………………………………………..
پاسخ به ایراد سوم: …………………………………………………………………………………………………
دانلود سوالات
جهت دانلود این سوالات، بسته به نیاز خود یکی از سه حالت زیر را انتخاب کنید:⇣ .:. دربارهٔ کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر بدانید .:. ⇣
طرح درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را ببینید
بیشتر در جریان کلاس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بگیرید
اسلایدهای مربوط به درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را دانلود کنید
نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را ببینید
پاورپوینتهای دانشجویان را مشاهده کنید
ریز نمرات دانشجویان ترمهای گذشته را ببینید