اخیراً رایج شده که دانشجویان همان طور که با دوستان خود صحبت میکنند یا با آنها در شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند، به همان سبک هم به استادشان پیام میدهند که این امر نه تنها میتواند در رابطهی استاد – دانشجویی مشکلاتی را ایجاد کند بلکه در آیندهی شغلی آنها نیز میتواند مسائلی را به وجود آورد.
بهانهی نوشتن این پست دریافت پیامی از یکی از دانشجویانم در سامانهی رکیتا پس از انتشار اطلاعیهای بود که در آن این نکته هم ذکر شده بود که هنگام مکاتبه یا گفتگو با استاد، نکاتی را رعایت کنند.
ایشان گویا قبل از انتشار این اطلاعیه، فایل تمرین خود را ارسال کرده بودند که پس از مشاهدهی آن، پیام زیر را – عیناً – در سامانه برای بنده فرستادند.
متن پیام دانشجو
سلام استاد , من سوالارو پاسخ دادم و فرستادم اما بعدش متنی که فرستادید رو خوندم , متاسفانه من خیلی عامیانه جوابارو نوشتم , امیدوارم ناراحت نشید و در ضمن این اطمینان رو داشته باشید که در آینده جمله بندی ها قطع به یقین بهتر و بهتر خواهد شد , با تشکر
به خاطر صداقت و ادبی که این دانشجو به خرج داد، تصمیم گرفتم وقت گذاشته و فایل ارسالی ایشان را صرفاً از نقطه نظر نگارش حرفهای در ارتباطات استاد – دانشجویی تحلیل کنم و آن را در اینجا بیاورم به این امید که برای دانشجویان و حتی اساتید دیگر هم مفید واقع شود تا همه یک قدم رو به جلو حرکت کرده باشیم.
در صورتی که شما نیز نکتهی دیگری به نظرتان میرسد، میتوانید در پایان این پست، نظر دهید.
سلامت باشید
ملاباقر
متن پاسخ بنده به دانشجو
سلام علیکم
ضمن تشکر از توضیحی که دادید، توجه شما را به موارد ذیل جلب میکنم:
۱- نام فایل را اشتباه گذاشتید. بین موارد – باید باشد و نه _
۲- از فرد دیگری در فایل خود نام نبرید و فقط به کار خود بپردازید؛ چه به عنوان تحسین چه بعنوان تقبیح. هر کاری خانم […] میکند به خود ایشان مربوط است چه درست چه نادرست. مگر اینکه در مواردی از شما خواسته شود فردی را جهت تحسین برگزینید.
۳- همیشه موقع نگارش این احتمال را در نظر بگیرید که تمامی مواردی که مینویسید ممکن است منتشر شود یا به افراد دیگری داده شود لذا طوری بنویسید که بعداً بتوانید از نوشتهی خود دفاع کنید. البته بنده اگر بخواهم این کار را بکنم بدون ذکر نام این کار را خواهم کرد و فقط جنبهی آموزشی خواهد داشت ولی این نکتهای که گفتم را کلی عرض کردم.
۴- ایرادهای ویرایشی و نگارشی و املایی زیادی دارید. به عنوان مثال “توجیه” صحیح است نه “توجیح”! در فارسی “،” صحیح است نه “,”.
۵- استفاده از عباراتی هم چون “پروژه پایان ترم به نظرت چی شد؟” وقتی مخاطب شما استاد است، اصلاً شایسته نیست!
۶- اگرچه بهتر است نوشتهی شما نیمهرسمی باشد ولی ذات عامیانه نوشتن تا وقتی ادب و رفتار حرفه ای حفظ شود، مانعی ندارد زیرا اولاً رسمی نوشتن شاید حق مطلب را ادا نکند و ثانیاً نیمهرسمی نوشتن شاید کمی برای برخی سخت باشد لذا میتوان عامیانه نوشت ولی عامیانه مودبانه. مثلاً برخی از واژه هایی که استفاده کردید مانعی ندارد ولی بهتر است در برخی از آنها شده یک تجدید نظر بکنید:
- برخی از واژههایی که در نوشتار عامیانه مورد استفاده قرار میگیرد و مانعی ندارد: نمیخوام – یه – یه جوری – داداش – نیس
- برخی از واژه ها یا عباراتی که بهتر است در نوشتن آن کمی تجدید نظر شود: مزخرف – آب دوغ خیاری – ردیف می کردم آخه
۷- نوشتار با گفتار تفاوت دارد. ” بذار ببیننمممم مثلاااا …” برای گفتار و یک سری داستانهای کوتاه و نوشتارهای وبلاگی و حتی پستهای خودمونی وب سایتی مناسب است ولی برای پاسخ به یک تمرین چندان جالب نیست؛ اگرچه میتواند نشان دهندهی صداقت شما باشد و یا جذابیت یک نوشته برای خوانندهی آن.
۸- برای تاکید بر روی یک کلمه یا عبارت میتوانید آن را در ورد ضخیم کنید. بنابراین به عنوان مثال به جای “بااااااید” از “باید” استفاده کنید
۹- وقتی پیامی در ایمیل یا رکیتا میفرستید، موضوع آن را به درستی انتخاب کنید. موضوع این پیام میتوانست چیزی شبیه “عذرخواهی” یا “توضیح بابت …” باشد و نه “اسم شما به همراه دانشگاه تان”
۱۰- هر موضوع را در ایمیل یا رکیتا تا جایی ادامه دهید که آن موضوع تمام شود و برای موضوع جدید، ایمیل یا پیامی جدید ارسال کنید و موضوع قبلی را در ایمیل یا پیامی جدید مطرح نکنید. این مورد را شما انجام ندادید. به خاطر پیشگیری عرض کردم. توصیه میکنم مطلب زیر را مطالعه فرمایید:
.:. بیست نکته مهم در مورد چگونگی کار با ایمیل .:.
در نهایت اینکه به این دلیل بنده برای بررسی نوشتهی شما انقدر زمان گذاشتم زیرا احساس کردم که دارید تلاش خود را می کنید و قصد بی احترامی هم نداشتید فقط روش آن را به درستی نمیدانستید.
موارد گفته شده را اصلاح کرده و تمرین خود را مجدد ارسال کنید.