چک لیست ارزیابی ایده

لیست ارزیابی ایده به ما کمک می‌کند تا درباره ایده خود تمام جوانب را سنجیده و تمام زوایای مختلف پیدا و پنهان ایده خود را ارزیابی کنیم.

رده اصلی رده فرعیعنوانسوال  گزینه‌ها  
الف (بهترین گزینه) بجده (بدترین گزینه‌ها)
فرصت پتانسیل تقاضاپتانسیل بازار پتانسیل این بازار برای این ایده خیلی بزرگ

بازار داخلی بزرگ و امکان بازار خارجی
بزرگ
بازار داخلی نسبتا بزرگ
متوسط کوچک
(بازار منطقه‌ای)
خیلی کوچک
(بازار خاص)
روند تقاضای بازار برای این ایده صعودی سریع صعودی کم ثابت نزولی کم نزولی زیاد
پایداری در روند نوسانات تقاضا بسیار، پایدار .بدون تغییر در روند تقاضا پایدار، دارای تغیرات اما قابل پیش‌بینی قابل پیش‌گویی ناپایدار بسیار ناپایدار
چرخه عمر چرخه عمر محصول خیلی طولانی
بیش از ۸ سال
طولانی

۶ تا ۸ سال
متوسط

۴ یا ۵ سال
کوتاه

۲ یا ۳ سال
خیلی کوتاه

کمتر از ۲ سال
پتانسیل محصولات جانبیپتانسیل برای محصولات جانبی مرتبط خیلی زیاد
پایه‌ای برای یک صنعت جدید
زیاد
نیاز به شرکت‌های زایشی مهم
متوسط
وجود پتانسیل برای چند نوع بازار یا چند کاربرد
محدود
تغییر پذیری کم
خیلی محدود
تنها همان یک محصول
پذیرش بازار سازگاری سازگاری با نگرش‌ها و روش‌های به کارگیری موجود خیلی
زیاد پذیرش بسیار بالا
زیاد
نیازمند مقداری تلاش‌های بازار یابی
متوسط
بدون اثر منفی
کم
نیاز به بحث
زمان‌بر بودن پذیرش توسط بازار
خیلی کم
امکان عدم پذیرش بازار
نیاز به آموزش آموزش مورد نیاز برای استفاده صحیح خیلی کم
بدون نیاز به دستور العمل
کم
دستور العمل کوتاه
متوسط
کفایت دستور العمل معمولی برای اغلب کاربران
بالا
دستور العمل با شرح جزئیات و آموزش
خیلی بالا
آموزش زمان بد و گران
سطح نیاز میزان پوشش سطح نیاز با ایجاد مطلوبیت خیلی بالا
پوشش نیاز های روانی و فیزیکی ضروری
بالا
پوشش نیاز روانی و یا فیزیکی ضروری
متوسط
پوشش نیاز روانی و یا فیزیکی غیر‌ضروری
پایین
پوشش کم نیاز روانی و یا فیزیکی غیر‌ضروری
خیلی پایین
اسبابی نه چندان ضروری
قابل ادراک مزایا خصوصیات و مشخصه های ایده برای خریداران بالقوه کاملا آشکار
بدیهی وجود آشکار
آشکار
قابل فهم بسیار آسان
متوسط
نیاز به کمی توضیح
پایین
نیاز به توضیحات اساسی
خیلی پایین
اسبابی نه چندان ضروری
نحوه توزیع کانال‌های توزیع بسیار ساده و ارزان تقریبا ساده و ارزان کمی پیچیده و هزینه‌بر نسبتا پیچیده و هزینه‌بر بسیار پیچیده و هزینه‌بر
تمایزدر مقایسه با محصولات مشابه خیلی ممتاز و بالا دست ممتازهم سطح پایین‌تر بسیار پایین‌تر
ارزش ارزش ایده در مقایسه با محصولات معادل بسیار بالاتر بالاتر تقریبا یکسان پایین‌تر خیلی پایین‌تر
مشتریان آسیب پذیری در برابر چانه‌زنی مشتریان بسیار کم
کنترل کامل بازار
کم
کنترل قوی بازار
متوسط
کنترل معقول بازارا
زیاد
کنترل کم بازار
خیلی زیاد
عدم توانایی کنترل بازار
تأمین کنندگان آسیب پذیری در برابر چانه‌زنی تأمین کنندگان بسیار کم
کنترل کامل ورودی‌ها
کم
کنترل قوی بازار
متوسط
کنترل معقول بازار
بالا
کنترل کم ورودی‌ها
خیلی بالا
بدون کنترل
رقابت پذیری آسیب پذیری در برابر رقبا موجود یا بالقوه خیلی کم
ورودی آسان به بازار و ارزان
کم
ورود نسبتا آسان و ارزان
متوسط
ورود نیازمند تلاش و هزینه
زیاد
ورود نیازمند تلاش و هزینه زیاد
خیلی زیاد
ورود بسیار مشکل و گران
قوانین میزان سازگاری ایده با قوانین، مقررات و استانداردها بسیار زیاد
کاملا مطابق قوانین و استاندارها
زیاد
نیاز به کمی تغییر برای ایجاد سازگاری
متوسط
نیاز به بازنگری
کم
نیاز به بازنگری اساسی
بسیار پایین
بدون تطابق با قوانین
فناورانهمبنای فناورانه ایده کاملا پایدار در برابر همه شرایط پایدار برای آینده قابل پیش بینی پایدار به شرط کمی تغییر و توسعه پایدار به شرط تغییرات مهم تعویض بسیار زود یا فناوری‌های جدید
مخاطره مخاطرات بیرونیزیست محیطی اثر بر روی محیط زیست کاملا مثبت بدون اثر بدون اثر در صورتی که به درستی استفاده شود اثر منفی جزئی خطرناک برای محیط زیست
اقتصادی اجتماعی اثر نیروهای اقتصادی اجتماعی بر تجاری سازی ایده بدون اثر بسیار کم کم زیاد خیلی زیاد
وابستگی میزان وابستگی فروش یا به کارگیری این محصولبسیار کم
بازار کاملا تحت کنترل
کم
بازار قوی تحت کنترل
متوسط
بازار نسبتا تحت کنترل
زیاد
کنترل کم بازار
خیلی زیاد
بدون کنترل بر بازار

اگر می‌خواید درباره ایده یابی بدونید مطالب زیر رو از دست ندید 🙂

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن 297x165 - خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن

خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن

نوشته ای مختصر جهت اصلاح سبک زندگی با رویکردی به روش هایی برای چگونه خواندن، چگونه نوشتن، چگونه سخن گفتن و چگونه گوش دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *