..:.. چندی پیش در گروه تلگرام انجمن مدیریت ایران، سؤالی مطرح شد که به نظر بنده می تواند سؤال خیلی از دوستان در حوزه مدیریت منابع انسانی باشد. دوست عزیزی در این گروه پاسخ خوبی به این سؤال داده اند. لذا تصمیم گرفتم سؤال و پاسخ ایشان را با شما به اشتراک بذارم ..:..
:: جالب این است که اسم هر دوی این دوستان، هادی بوده و هیچ کدام نام خانوادگی شان را در تلگرام اعلام نکرده اند ::
.:. با سلام خدمت اساتید و مدیران و پیشکسوتان عرصه مدیریت
سؤال: نحوه برخورد یک مدیر جوان و با سواد و تحصیل کرده (مالی و اداری) در یک شرکت بزرگ با بیش از ۵٠ نفر پرسنل پیرتر و میانسال چگونه باید باشد تا بتواند به اهداف شرکت، دستیابی پیدا کند بدون هرگونه چالش و مسائلی که شما بزرگواران بیشتر در جریان آن قرار دارید؟ لطفاً یک پاسخ کاربردی و علمی ارائه فرمائید. با تشکر فراوان.
———- ———- ———- ———- ———- ———- ———- ———- ———
.:. با سلام
من از اساتید نیستم ولی در مورد سؤالتون چند پیشنهاد دارم: ( البته با اجازه از حضور اساتید انجمن و بزرگان مدیریت)
۱. در ورود به سازمان جدید، رییس بازی نباید دربیارید یا حداقل نمایش رییس بودن نداشته باشید. شما وارد سیستمی قراره بشید که هم هدف اصلی رسیدن به اهداف سازمانی مورد انتظارتونه و از طرفی همراهی پرسنلی رو نیاز دارید که به شرایطی خوب یا بد عادت کردند، اینجا صبر و تحمل نیازه. باید یادمون باشه تغییر یک عادت کوچک هم زمانبره چه برسه به تغییرات عادات و فرهنگ پرسنل قدیمی.
۲. بی اعتنایی به این نفرات، قطعاً باعث شکست میشه. بهتره هر روز در یک محیط دوستانه نشون بدید ازشون چیزی یاد میگیرید و در کنارش چیزهایی که مد نظرتونه بهشون یاد بدید.
۳. مجدّد میگم خیلی مهمه هم نشون بدید تجربیاتشون براتون مهمه و البته سعی کنید عملاً استفاده هم بکنید.
۴. در ابتدا با نوع زندگی سازمانی، رفتارشون و حتی رفت و آمدشون برخورد خصمانه نکنید. یواش یواش. بازم تأکید میکنم تغییرات نیاز به تدبیر و زمان داره.
۵. خیلی مهمه بهشون اعتبار بدید و در تصمیمات، نظرشون رو بخواید و مشارکت رو بالا ببرید حتی در کوچکترین تصمیمات.
۶. ببینید سیستم های پاداش و خلاصه روش های افزایش انگیزش سازمانی چی بوده و پرسنل قدیمی خودشون با چی انگیزه پیدا میکنن تا راه مناسب بهبود انگیزه رو دستتون بیاد و بتونید تصمیمی درست برای ارتقاء انگیزه اونها پیدا کنید.
۷. ازشون نترسید و اگر هر زمان تصمیمی گرفتید که میدونید درسته پاش بایستید. اینطوری احترامت هم بالا میره. تعویض تصمیم به خاطر افراد قدیمی وقتی نهایی شده، تیشه به ریشه مدیریتتون در اون سازمانه که نیروهای قدیمی و مسن تر از شما داره.
۸. گروه مشاوران سازمان از این افراد تشکیل بدید. اینطوری ساختار بهشون میدید و انگیزه و البته به آرامی تحت نظارتتون در میان.
۹. مرتب باهاشون مراوده کلامی داشته باشید. این فرض اشتباهه چون قدیمین به همه چیز مسلطن.
یادت باشه اکثر مدیران وطنی و حتی سایر ممالک هیچ برنامه و دید علمی در مورد نحوه هماهنگ شدن با نیروهای قدیمی سازمان بخصوص اگر مسن تر باشند ندارند. جای تقدیره جنابعالی این سؤال رو مطرح کردید.
موفق باشید.