مشخصات گزارش
نام درس: مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی
شماره جلسه: ۱
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۱/۲۵
درجه کیفی: +B
تهیه کننده: س.س
توجه
گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.
شروع کلاس با خوش آمد گویی آقای ملاباقر به دانشجویان درس مدیریت استراتژیک،با انرژی مضاعف، همراه شد. ایشان گوشزد نمودند که حضور با تاخیر، سبب عدم درک عمیق و کافی مباحث (به دلیل توالی مباحث) می شود. همچنین متذکر شدند، درس”مدیریت استراتژیک تجارت الکترونیک” که سیلابس های آن توسط دانشگاه علمی-کاربردی تهیه و تنظیم شده است، دارای یک کتاب پیشنهادی مشخص نمی باشد. لذا وی با بهره جویی از محتواهای مورد دسترس غنی و به-روز،می کوشد تا فایل هایی با فرمت های پاورپوینت یا پی .دی. اف را {که قابل دریافت از محیط وب یا از طریق درخواست از ایشان(که در صورت صلاح دید) قابل دسترس می باشد}.را معرفی کنند و سعی در رفع این نقص نموده اند.
همچنین آخرین نسخه از کتاب مرجع مدیریت استراتژی عبارتند از:
Strategic Management: Concepts (13th Edition) Paperback – February 5, 2010
Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts & Cases -15th Edition
از نمونه های این پاورپوینت می توان به فایل های ،آقایا ن “محمد خطیبی” و” آقای قنادان” اشاره کرد.
طبق نظر آقای ملاباقر، اگر قریب به ۷۰% سرفصل ها و سیلابس های مشخص شده پوشش داده شود، کفایت می کند. یا همان کارت های امتیازی متوازن Balanced Score cards و نیز مباحثی همانند را نیز به طور جداگانه ای بررسی می نمایند. وی همچنان راهنمایی کردند که دانشجویان به گوش باشید، مباحثی که اسانید دانشگاه علمی-کاربردی مشغول به تدریس آ نها هستند، مطابق سرفصل ها ی دانشگاه جامع بوده و محتوای آن به-روز باشد.
سرآغاز زیر عناوین درس:
سرفصل مطالبی که ایشان جهت تدریس در این دوره قید کردند بصورت ذیل است:
Key Points
The 5 Ps of Strategy were created by Henry Mintzberg in 1987. Each of the 5 Ps stands for a different approach to strategy:
Plan.
Ploy.
Pattern.
Position.
Perspective.
Mission
Mission Statement
Vision
Vision Statement
Strategy as a Value added
Competitive Advantage
S.W.O.T
Paradigm Shift
در ادامه ایشان به همراه من، به نقد وبررسی سرفصل های دانشگاه پرداختیم.
ولی ۲ کتاب زبان اصلی (انگلیسی) معرفی کرده است.
E business Strategy for virtual organization
Strategy for ecommerce (published year: 2002)
استاد توصیه کردند که انتشارات”دفتر پژوهش های فرهنگی” کتب خوب و قابل قبولی دارد.
عناوین مطرح شده در پاورپوینت های انتخابی ایشان:
مدیریت استراتژیک پیست؟
اصطلاحات کلیدی
الزامات
تعریف
مراحل
مفهوم استراتژی به زبان ساده، در تعاریف زیر خلاصه شده:
استراتژی :
- چگونگی رسیدن به هدف است
- How to achieve the goal?
- تاکید استراتژی بر چیستی و چگونگی بافت فعالیتها
- هم راستا ، با ماموریت و چشم اندازباشد. یا (align) استراتژی باید
به عنوان مثال:
اگر هدف در یک سازمان:
کاهش ۱۰% از هزینه های تولید باشد.
استراتژهای متناسب با آن عبارتند از:
- کاهش ضایعات
- تعدیل نیروی انسانی
- SCM (Supply Chain Management) توسعه زنجیره تامین قطعات تولید
برنامه :
خرید ماشین آلات مدرن
پرداخت سه ماه(فصلی) حقوق کارکنان
مجموعه ای قواعد تصمیم گیری برای جهت دادن به رفتار سازمانی…..
به اینجا ی مطلب که رسیدیم….
اکنون ایشان سوال جدیدی از دانش پژوهان پرسیدند. هیچ شخصی، پاسخ قابل قبول نداد.
ملاباقر: دوستان، “رفتار” چیست؟
هیچ شخصی، پاسخ موجهی نداد.سوال عمیقتر مطرح کرد و از دانشجویان پرسید:
تفاوت بین آموزش و یادگیری چیست؟
ماجرا تکرار شد! و هیچ شخصی، پاسخ قابل قبول نداد.
وی،مثال آموزش رانندگی در روز های نخست (آموزش) و تسلط به رانندگی(یادگیری) را مطرح نمودند.
در خقیقت،ممکن است آموزش برای فردی گذارده شود، وحتی وی آموزش دیده باشد، اما این آموزش دروی نهادینه نشود(ملکه ذهن و جان نباشد و مسلط نباشد)
یادگیری: تغییر نسبتا پایدار در رفتار، که منبعث ازرشد نباشد.
آموزش :یک وسیله و ابزار است برای رسیدن به هدف(که همان یادگیری باشد)
رفتار ، در حقیقت مجموعه کنش هایی است که نمود بیرونی دارد.(و قابل اندازه گیری و قابل مشاهده است).
تاکید استراتژی بر چیستی و چگونگی بافت فعالیتها
هم راستا ، با ماموریت و چشم اندازباشد. یا (align) استراتژی باید
تعریفات و ماهیت مدیریت استراتژی:
هنر و علم تدوین،اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه که سازمان را قادر می سازد،به هدف های بلند مدت خود دست یابد.
تصمیم وظیفه ای= تصمیماتی است که در ساختارهای وظیفه ای توسط یک شخص خاص(جایگاه خاص) گرفته می شود.
در حقیقا قابل انجام توسط یک شخص است.
تمامی این استراتژی ها در این سه سطح می بایست هم راستا باشند.
جلسه در پایان ساعت ۱۹:۴۵ در هاله ای از رضایت و تعجب و ابهام دانشجویان پایان یافت. وی که همچنان مملو از انرژی مثبت بود ، کلاس را به اتمام رسانید.
گزارشات جلسات دیگر درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی واحد طبرسی