گزارش جلسه دهم درس خدمات الکترونیک – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: خدمات الکترونیک
شماره جلسه: ۱۰
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۲/۱۳
درجه کیفی: A
تهیه کننده: منیره سلیمی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

چند دقیقه ی اول کلاس با پروژه خانم سلیمی و امیری گذشت که از کتاب تجارت الکترونیکی بود.

ابتدای کتاب را خانم سلیمی از تعریف تجارت شروع کردند. تجارت الکترونیکی به چهار دلیل میتواند متنوع باشد:

  • دلیل اول: متنوع بودن شغل
  • دلیل دوم: جهت گرایی حرفه ای
  • دلیل سوم: متفاوت بودن کالا
  • دلیل چهارم: تفاوت در نوع تکنولوژی

انواع تجارت الکترونیکی 

  • تجارت بنگاه با بنگاه
  • تجارت بنگاه با اداره
  • شخص با شخص
  • بنگاه با دولت
  • مصرف کننده با مصرف کننده
  • و …

مزایای تجارت الکترونیک

  • جهانی کردن تجارت و از بین بردن محدودیت های زمانی و مکانی
  • افزایش درصد فروش
  • ارزان بودن تکنولوژی و…

محدودیت های تجارت الکترونیکی را می توان به دو بخش تقسیم کرد : فنی و غیرفنی

امنیت : نه تنها باید ساخته شود، بلکه باید برای کاربرد های تجاری طراحی گردد.

دو نوع بازار داریم : بازارهای عمودی و افقی و بازارهای باز و بسته.

دراخر هم خانم امیری از اواسط کتاب شروع به توضیح دادن کردند که سه نمونه از فناوری های امنیتی را نام بردند.

     ۱ . دیوار اتش                                ۲ . شبکه های اختصاصی مجازی                             ۳ . سیستم های ردیاب نفوذگرا

سه نمونه از مشکلات و موانع تکنولوژیکی برسر راه تجارت موبایلی :                                                

  • کوچکی صفحه نمایش موبایل عامل مهمی در گسترش آن است.
  •  ضغیف بودن حافظه موبایل.
  • عدم امکان نمایش کاتولیگ های بزرگ از اینترنت یا هر ابزار الکترونیکی در موبایل.

روند پیشرفت اموزش الکترونیکی در جهان چیست؟ 

اموزش غیرحضوری در دهه اول سال ۱۷۰۰ میلادی اغاز شد و هنوز هم در نقاط مختلف دنیا از این شیوه برای تحصیل استفاده می کنند. بهره گیری از فناوری در امر آموزش از اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی و آموزش مجازی از سال ۱۹۹۵ شروع شد.

سه نمونه از مدل های کسب و کار الکترونیکی           

  • مدل اول : فقط حمایت بازاریابی                                
  • مدل دوم و سوم : توزیع انلاین محصولات سنتی و اینترنتی

سه مشکل اصلی برای کارکرد فروش آنلاین روی وب سایت بیمه گر وجود دارد:                                        

  • ورودی داده های بسیار زیاد
  • کنترل نه در حد کافی
  • دقت پیشنهاد قیمتی و اختلاف قیمت              

آینده واسطه گری در بازارهای الکترونیکی                

  • الف) سناریوی بدون واسطه
  • ب) سناریوی واسطه گری مجدد 
  • ج) سناریوی واسطه های سایبر

دومین پروژه را خانم دبیری داشتند که راجع به موضوع تعویض شناسنامه بود.

مدارک مورد نیاز جهت تعویض شناسنامه

  • دو قطعه عکس زمینه سفید تمام رخ ۳ در ۴ یا ۶ در ۴ جدید
  • اصل وکپی مدرک شناسایی عکس دار از قبیل ( کارت ملی و گذرنامه یا گواهی نامه و … )
  • کد ملی همسروفرزندان و اگر فرد مجرد بود کد ملی پدرومادر به همراه کد پستی                                     

 مدارک مورد نیاز جهت صدور شناسنامه المثنی         

  • دو قطعه عکس زمینه سفید تمام رخ                            
  • کپی شناسنامه قبلی                                                
  • اصل و کپی مدرک شناسایی عکس دار از قبیل ( کارت ملی و گواهی نامه و پایان خدمت)
  • کپی عقدنامه                                                     
  • کپی شناسنامه همسر و فرزندان                                
  • کد ملی همسر و فرزندان وپدر و مادر به همراه کد پستی

زیر ۳۰ سال تعویض شناسنامه انجام نمی گیرد.

هر ۱۵ سال یکبار تعویض شناسنامه انجام می شود؛ مگر انکه خراب یا از بین رفته باشد.

عکسی که بابتش می دهیم باید با کارت ملی فرق داشته باشد و برای سال جاری باشد.

هزینه ی آن ۳۴۰۰۰ و مدت تحویل ۱ ماه تا ۴۰ روز میباشد.

افراد زیر ۱۸ سال باید با پدر یا مادر و  یا وکیل قانونی مراجعه کند و شناسنامه المثنی زیر ۱۸ سال فقط با حضور پدرانجام می پذیرد.

برای درخواست شناسنامه المثنی ۶ ماه فرصت دارید تا درخواست خود را باطل کنید.

اگر زوج یا زوجه تغییر نام خانوادگی داشته باشد، باید اول دفترخانه ازدواج تایید کند، بعد مراجعه کنند. عقدنامه صفحه ای دارد به نام ملاحظات که تغییر مشخصات سجلی زوج یا زوجه در ان باید توسط سردفتر تایید بشود.

در هنگام تحویل شناسنامه به دقت آن را بررسی کنید، زیرا در صورت هر نوع مشکل فقط یک ماه فرصت دارید؛ در غیر این صورت صدور مجدد شامل هزینه خواهد شد.

بعد از ارائه خانم دبیری استاد درس دادن را شروع کردن.

مزایای بانکداری الکترونیکی: هر زمان و مکانی به آن دسترسی داریم.

بانکداری الکترونیکی چه ضرری می تواند داشته باشد؟      

  • خطر امنیتی: مثلاً قبلا میخواستند از بانک از بانکی پولی بدزدند به داخل آن شعبه میرفتند، اما الان خیلی احتمال دزدی از حساب ما بیشتر شده با دستگاه های پز وکارت ها اما قبلا باید دفترچه و شماره حساب و… میبردند که دردسرش بیشتر بود.                                                                
  • کسی با اینترنت آشنا نباشد و نتواند کار کند: در بانکداری الکترونیکی دچار مشکل می شود. مثلاً اسلایدهایی که گذاشتند برای دانلود اگر کسی ایمیل نداشته باشد یا اشنا نباشد نمیتواند دانلود کند.                                                       
  • نبودن آموزش های عمومی: بعضی خدمات قابل انجام نیستند مثلا چک را نمیشود صادر کرد اما یه خوبی دارد که در بانکداری الکترونیک میتوانید مبلغ چک را بزنید که اگر فردی چک را تغییر داد، بعدا دچار مشکل نشوید.            
  • مشکل اینترنت: بالا بودن هزینه و سرعتش است.

در ادامه ایشان فرق بین بانکداری الکترونیک و بانکداری اینترنتی را تشریح کردند.

کیوسک های بانکی را میتوان به چند دسته تقسیم کرد :      

  1. کیوسک های اصلاع رسانی داریم که مشخص میشود مثلا وام فلان درصد میدهند یا برندگان قرعه کشی را مشخص میکند یا خدمات مشاوره ای میدهند.                  
  2. کیوسک های نظرسنجی است که یا با گوشی نظرسنجی می کنیم یا با دکمه ی اینترنتی برای انتقاد و پیشنهاد.
  3. کیوسک های دسترسی اینترنت است مثلا میخواهیم ایمیل بفرستیم این ها دسترسی به اینترنت دارند.                   
  4. خدمات ویژه دارند فقط نمی توانند پول بگیرند یا بدهند، اما میتوانند انتقال وجه کنند و میتوانند گردش حساب بگیرند یا پیرینت صورت حساب بگیرند.

به عنوان نمونه وب کیوسک های بانک ملی چند مدل خدمات می دهد :      

۱ . خدمات مبتنی بر کارت که اعلام موجودی می کند که رمز اول کارت می خواهد نه دوم.ا نتقال کارت به کارت فقط ملی. تغییر رمز میتوان داد و پرداخت قصد وام انجام می شودو…

۲. خدمات مبتنی بر اینترنت از سیستم بانکداری الکترونیکی صبا بانک ملی استفاده می شود. می توان اعلام موجود اینترنتی کنیم اما با رمز دوم کارت و شماره کارت ارائه صورت حساب اینترنتی است. پرداخت اینترنتی قبوض با رمز دوم ، خرید شارژ، دریافت شناسه بانکی همان دریافت شبا است.                                                    

۳. محاسبه درصد سود سپرده هارو انجام میدهد ، اعلام نرخ روزانه سکه ، اطلاع رسانی نوین بانکی ، واریز آنی حساب سازمان ها ، خدمات صورت کارت مثلا کارت هدیه چه طرحی داشته باشد.

انواع بانکداری الکترونیکی : تلفن بانک ، تلفن همراه ، اینترنت بانک ، دستگاه خودپرداز، دستگاه خودپرداز ، شعب الکترونیکی از طریق دستگاه است.

انواع پرداخت های الکترونیکی : ۴ مدل کارت داریم.

  • کارت اعتباری
  • کارت بدهی
  • کارت هوشمند
  • کیف پول الکترونیکی

کارت بانک هایی که ما داریم کارت اعتباری نیست؛ زیرا داخل آن پول است نه اعتبار؛ بنابرین لفظ کارت بدهی را به کار میبریم.

چگونه کارت اعتباری میگیریم ؟

به میزان ۱۲۰% سپرده مسدود میشه ، به میزان ۱۲۰۰۰۰۰۰ سپرده بلند مدت باز میکنیم، به میزان ۱۰۰۰۰۰۰۰ کارت اعتباری میدهند ولی اون سپرده مسدود می شود و حق برداشتش را نداریم، در عوض سودش قابل برداشت است.

کارت هوشمند: روی آن تراشه ای است مثل کارت سوخت که وقتی میر وید پمپ بنزین می توانید چند مدل آن را پرداخت کنید یا نقدی یا شارژی که درون کارت است استفاده کنید.

کیف پول الکترونیکی

موبایل راشارژ می کنید و مثلا وقتی خواستید پول تاکسی یا نانوایی را بدهید، موبایل را نزدیک دستگاه می کنید و از آن پرداخت می شود. خوبیش آن است که وقتی پولی نداریم، مثلا ً هنگام خرید از آن استفاده می کنیم و امنیتش هم از کارت خیلی بیشتر است. بانک مرکزی هم در حال راه اندازی آن است و احتمالا تا تابستان مورد استفاده همگان قرار می گیرد.

امنیت بالا= فاصله کم

مثلا بلوتوث تا شعاع ۱۰ متر بود اما این نوع کارت ها در فاصله ی ۱۵ سانتی متر است (استفاده از تکنولوژی NFC)

شتاب

شبکه تبادلات اطلاعات بین بانکی.سال ۱۳۸۱ افتتاح شد.

شاپرک

شبکه الکترونیک پرداخت کارتی

شبا

شناسه بانکی یا شناسه حساب بانکی می گویند.

ساتنا 

۲ هدف اصلی دارد ، انتقال وجه فوری بین حساب بانکی و تسویه مبادلات بانکی.سال ۱۳۸۵ افتتاح شد و سال ۱۳۸۷ معرفی برای هواداران بانکی و بدون کارمزد است.

نماد الکترونیکی

سایت هایی که نماد الکترونیکی دارند و می روید اطمینان بیشتری دارید برای خرید.

گزارشات جلسات دیگر درس خدمات الکترونیک واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *