گزارش جلسه دهم درس کارآفرینی – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۱۰
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۲/۱۳
درجه کیفی: +B
تهیه کننده: فرشاد حقیقی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

با سلام

در این جلسه استاد ملاباقر با تاخیر حدودا نیم ساعته سر کلاس حاضر شد و به محض ورود از دانشجویان خواست که به کلاس بغلی نقل مکان کنند.

پس از جا به جا شدن دوستان و سلام و احوال پرسی با دانشجویان،استاد نوت بوک خود را روشن کرد و مثل همیشه بدون معطلی شروع به درس دادن کرد.

البته قبل از شروع درس باز هم من با دیگر دانشجویان در بحث بودم تا بتوانم گزارش امروز کلاس را بنویسم و موفق شدم گزارش را سهم خود کنم.

اما با این تفاوت که استاد از خانم دستورانی هم خواست که علاوه بر من گزارش بنویسد. (چراشم نگفت)

به هر حال

————————————————————————————————————-

شروع کلاس

استاد درس را با نشان دادن یک عکس که درآن تفاوت آدم های موفق و آدمهای ناموفق (به لاتین) نوشته شده بود را نشان ما داد و چون عکس فرد موفق عکس یک خانم و عکس فرد ناموفق عکس یک آقا بود، استاد گفت این نشان دهنده این است که جامعه آمریکا به سمت فمنیسم می رود. (البته فکر کنم این نظر شخصیه خودش بود)

————————————————————————————————————-

سپس استاد تعداد از تفاوت ها را به فارسی ترجمه کرد:

خصوصیات افراد موفق

  • از دیگران تعریف می کنند.
  • دیگران را می بخشند.
  • از موفقیت دیگران خوشحال می شوند.
  • مسئولیت شکست خود را می پذیرند.
  • همیشه خوشحال هستند.
  • از تغییرات استقبال می کنند.
  • درباره ایده ها حرف می زنند.
  • هر روز مطالعه می کنند.
  • و…

خصوصیات افراد ناموفق

  • انتقاد می کنند.
  • کینه بدل می گیرند.
  • از موفقیت دیگران ناراحت می شوند.
  • دیگران را مسئول شکست خود می دانند.
  • از تغییرات می ترسند.
  • فکر می کنند همه چیز را می دانند.
  • درباره دیگران نظر می دهند.

————————————————————————————————————-

سپس یک بیت از یکی از شعرهای مولانا را که قبلا در کلاس نشانمان داده بود را نشان داد و گفت با این شعر به این نتیجه میرسیم که هر کسی برای کاری ساخته شده است و می تواند در یک کار به اوج کامل برسد:

هر کسی را بهر کاری ساختند               میل آن را در دلش انداختند

بعد از این استاد نمودار زیر را نشان دانشجویان داد و از آن ها خواست در هر قسمت دو  مورد را بنویسند:

علاقه و مهارت
علاقه و مهارت

به این صورت که:

سمت راست قسمت بالا

اموری که هم مهارتمان در آنها زیاد است و هم علاقه مان

سمت راست قسمت پایین

اموری به آن علاقه داریم اما مهارت نداریم

سمت چپ قسمت بالا

اموری که درآن مهارت داریم اما علاقه نداریم

سمت چپ قسمت پایین

اموری که نه درآن علاقه داریم و نه مهارت

در این قسمت باز هم من نسبت به این حرف استاد واکنش نشان دادم و گفتم: استاد من علاقه ای به حسابداری ندارم و جامعه شناسی را دوست دارم، اما چون بازار کار ندارد، حسابداری می خوانم تا پس از کسب درآمد به دنبال علایقم بروم.

و جواب نسبتا منطقی استاد این بود که در این بحث پول ملاک نیست؛ بلکه موفقیت ۱۰۰% ملاک است.

————————————————————————————————————-

بعد از گذر از این موضوع کتاب هایی برای مطالعه آزاد به بچه ها معرفی شد با عناوین:

  • شغل مناسب شما
  • شکل دهی مسیر شغلی
  • چگونه شاغل شویم
  • سه گام آسان برای شغلتان

————————————————————————————————————-

مبحث بعدی درس در رابطه با نوآوری ها بود که یک کارآفرین می تواند در پنج حوزه فعالیت کند:

  1. نوآوری در محصول

بوجود آوردن یک محصول جدید که تا آن زمان وجود نداشته باشد.

استاد از دانشجویان خواست مثال بزنند هر کس چیزی گفت:

مانند کفش پرنده، دستگاهی که در لحظه موی انسان را کوتاه کند.

هر کس چیزی میگفت تا اینکه به حالت شوخی وار یکی از خانم ها گفت: پیدا کردن خواستگار هم یک نوآوری حساب می شود!!

بعد از کمی خنده و خوش و بش حوزه دوم نوآوری از طرف استاد اعلام شد.

  1. نوآوری در منابع

یعنی ساختن کالایی که قبلا بوده است، اما فرد کارآفرین منبع تولید را تغییر داده است.

مانند: مدادی که به جای چوب درختان از روزنامه باطله درست می شود.

  1. نوآوری در بازار

ایجاد یک بازار جدید برای فروش کالا

مثلا فرض بر این که تا به امروز برنج فقط در شهرهای شمالی فروخته می شد و حالا فرد کارآفرین تصمیم میگیرد برنج را برای فروش به تهران بیاورد.

  1. نوآوری در روش فرآیند

یعنی فرآیند تولید یک کالا را تغییر دهیم.

مثلا به جای اینکه از شیر گاو ماست درست کنیم، کاری کنیم خروجی خود گاو ماست باشد. (این مثال خود استاد بود،یعنی تو حلقم)

  1. نوآوری در سازمان و مدیریت

به کار گیری یک روش مدیریت جدید و کارآمد.

————————————————————————————————————-

{کم کم جلو میرفتیم که هر از چند گاهی استاد و دوست مهربان (حسین قلی) میزدن تو برجکم که تو که نمیتونی چرا گزارش مینویسی؟

منم وجدانی کم نمیاواردم}

————————————————————————————————————-

مبحث بعدی این بود که چهار نوع کارآفرین داریم:

کارآفرینی مستقل

کسی که خودش برای خودش شرکت بزند

کارآفرینی سازمانی

در شرکتی که هست کارآفرینی کند

کارآفرینی اجتماعی

به فکر پول درآوردن نباشد و برای کمک به جامعه کارآفرینی کند.

مانند موسسه خیریه محک

سازمان کارآفرین

سازمانی که دائما در آن ایده های جدید می آید

مانند شرکت گوگل – اپل

————————————————————————————————————-

استاد باز هم در بین صحبت هایش کتاب آقای بهروز فروتن و سعیده قدس را برای مطالعه آزاد معرفی کرد.

————————————————————————————————————-

و کم کم از نظر من به جذاب ترین بخش کلاس یعنی آشنایی با آقای علی اصغر جهانگیری، یکی از برترین کارآفرینان ایران رسیدیم.

استاد بعد از معرفی ایشان یک فایل صوتی از ایشان پخش کرد که حدودا ۱۰ دقیقه طول کشید و بعد از ما خواست در حین شنیدن صحبت های ایشان نت برداری کنیم و آنچه از ایشان فهمیدیم در یک جمله بیان کنیم.

و همچنین گفت هر کس بهتر بتواند نکات مهمی از صحبت های آقای جهانگیری بیرون بکشد، از نیم تا دو نمره بالای بیست دارد.

نظراتی که من توانستم از گفته دانشجویان بنویسم به شرح زیر است:

  • پشتکار،حتی از سن بسیار پایین
  • ایستادگی در برابر مخالفت های بی مورد خانواده
  • کارآفرین معمولا پولدار نم یشود،چون هدف اصلی یک کار آفرین پول جمع کردن نیست.
  • کار آفرینی تا حدود زیادی زاتی و موروثی است
  • و…

بعد از اینکه استاد نظر تمام همکلاسی ها را شنید،گفت ما نمیدانیم این آدم تا چه حد همه چیز را راست میگوید و پیشنهاد داد تا آخر ترم با ایشان ارتباط برقرار کنیم و از ایشان نظر خواهی کنیم و نظر ایشان را سر کلاس بیان کنیم تا استاد با نمرات بالای بیست خوشحالمان کند. (یعنی وجدانن ایجاد انگیزه رو ببین،حال کن)

————————————————————————————————————-

و در آخر هم چون تایم کلاس به پایان رسید استاد ارائه کتاب های این جلسه را به جلسه بعد محول کرد.

(در آخر تشکر میکنم از آقای حسین قلی که با تلاش های بسیار خبیثانش میخواست من رو از سیر سعودیه گزارش نویسی به سیر نزولی ضایع شدن هدایت کنه، اما خب دیگه ما اینیم!)

 

گزارشات جلسات دیگر درس کارآفرینی واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *