گزارش جلسه دوم درس خدمات الکترونیک – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: خدمات الکترونیک
شماره جلسه: ۲
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۰۳
درجه کیفی: A
تهیه کننده: فاطمه سمرقندی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

باسمه تعالی

در ابتدا استاد زمان ارائه تحقیقات و پروژه های دانشجویان را معین و در ادامه سرفصل های درس را در ترم جاری معین نمودند .

سرفصل های درس عبارتند از :

  • فن آوری اطلاعات و اینترنت
  • تعریف و ضرورت خدمات الکترونیک
  • دولت الکترونیک
  • شهر الکترونیک
  • بانکداری الکترونیک
  • تجارت الکترونیک
  • آموزش الکترونیک

فصل اول – فن آوری اطلاعات و اینترنت :

امروزه شاهد تغییر و تحولات پرشتاب بسیاری در فن آوری اطلاعات هستیم . بصورتی که همه کشورها و سازمانها و افراد در تلاش هستند که خود را با این تحولات وفق داده و سهم بیشتری از آن خود کنند .

نقد جمله :

امروزه در عصر اطلاعات یا دنیای دیجیتال قرار داریم که با توجه به سرعت چشمگیر تحولات  IT، لازم است که سازمانها برای بقا و رسیدن به هدف ، خودشان را با این تغییرات وفق داده و به روز نمایند. بخصوص سازمانهای خصوصی نباید از این عصر عقب بمانند .

در ابتدای بوجود آمدن این عصر مشکلاتی وجود داشت اعم از عدم اعتماد مشتری . به عنوان مثال در زمان خرید ، فروشنده ،محل خرید و خریدار مشخص بود اما در تجارت الکترونیک این امر میسر نیست . به تدریج مردم به خریدهای اینترنتی روی آورده و به این سبک از خرید اعتماد نمودند .

بنابراین فن آوری اطلاعات باعث ایجاد دگرگونی و تحول در چهار حوزه زندگی، آموزش، کار و بازی شد.

  • در حوزه زندگی ، فن آوری اطلاعات ، سبک زندگی ما را تغییر داد . ::. مثال .:: با وجود نرم افزار  وایبر ، صحبت های گروهی و نیز تعداد دوستی ها افزایش یافت و بدین ترتیب کمیت ارتباط زیاد و کیفیت و عمق ارتباط کم شده است .
  • در حوزه آموزش، فناوری های نوین مانند تخته هوشمند و دیتا پرژکتور را وارد آموزش کرد.
  • در حوزه کار ، با تبلیغات و اطلاع رسانی سریع موجب کاهش و یا افزایش فروش یک کالا شد . ::. مثال .:: در تبلیغی از مضرات آب معدنی های گفته شد که بدلیل تابش نور خورشید برای سلامتی انسان مضر بود و این موضوع باعث کاهش خرید آن در یک بازه زمانی شد .
  • در حوزه بازی مدل بازی تغییر یافت اما ذات آن حذف نشد . ::. مثال .::  قبلاً بچه ها توی کوچه بازی میکردند اما الان تحرک در بازی کم شده است .

فن آوری اطلاعات یک قضیه خنثی است که همه جا وجود داره و دید افراد متعصب معمولاً نسبت به فن آوری اطلاعات یا مثبت است و یا منفی . ::. مثال .:: نرم افزار های لاین ، وایبر و ماهواره که هم می توانیم از آنها استفاده بهینه داشته باشیم و یا استفاده غلط و فقط مهم است که بدانیم چگونه باید از آن مراقبت نماییم .

*-. سوال . –*

چرا فن آوری اطلاعات وسیله ای برای رشد اقتصاد است ؟

*-. پاسخ . –*

  1. اگر درآمد را ثابت فرض نماییم، هزینه های تولید  کاهش یافته و در نتیجه سود فروش بیشتر می شود و اقتصاد یعنی تولید ناخالص ملی رشد می نماید .
  2. امکاناتی بوجود می آید که در گذشته نبوده است . ::. مثال .:: یک نفر در آلمان ، می تواند محصولاتش را از طریق اینترنت در انگلستان بفروش برساند در صورتی که در گذشته به این سبک نمی توانستیم مشتری بالقوه پیدا کنیم .

*-. سوال . –*

فرق بین رشد و توسعه چیست ؟ چرا می گویند کشورهای توسعه نیافته چرا نمی گویند کشورهای رشد نیافته ؟

*-. پاسخ . –* رشد بیشتر دید کمی دارد و توسعه دید کیفی .  بنابراین رشد منحصر به یک حوزه است اما توسعه همه جانبه است .

فن آوری اطلاعات باعث میشه جذاب تر شدن محل کار می شود . یعنی امکان انتخاب نرم افزار در بهبود بخشیدن به خدمات و بالارفتن راندمان کار وجود دارد .

::. مثال .:: در گذشته با مراجعه حضوری به بانک می توانستیم کارها را انجام دهیم اما اگر سیستم قطع می شد امکان انجام هیچ کاری نبود و به نوعی کار ما کاملاً وابسته به سیستم بود .

مسئولیت پذیر ساختن دولت در استفاده از فن آوری اطلاعات بی فایده بوده و فن آوری می بایست بصورت بهینه استفاده شود. ::. مثال .:: هنگامی که دولت یک سایت برای اطلاع رسانی داشته باشد بدیهی است مسئولیت او بیشتر می شود زیرا می بایست اطلاعات را  در سایت وارد نموده و مکرراً بروز رسانی نماید در صورتی که اگر سایت نباشد بالاجبار با محدودیتهای موجود می بایست در رسانه ها و مطبوعات مصاحبه نماید .

سوال- فن آوری اطلاعات چیست ؟

تعریف فن آوری :

گردآوری ، سازماندهی ، ذخیره سازی و نشر اطلاعات اعم از صوت ،تصویر و متن می باشد که با استفاده از ابزارهای رایانه ای و مخابرات صورت می پذیرد .

نقد جمله :

گردآوری به معنای جمع آوری اطلاعات و سازماندهی یعنی اطلاعات جمع شده را مرتب و ذخیره نماییم و در نهایت این اطلاعات را که بصورت صوت، متن و یا تصویر است را نشر دهیم و مهمترین دستاورد فن آوری ، دسترسی سریع به اطلاعات می باشد .

فن آوری اطلاعات در الکترونیک شامل سیستم های عامل مانند: ویندوز ، مکین تاش ، اندروید  و …

اطلاعات مبتنی بر وب و کاربردهای آن : تلفن و سایر محصولات ارتباطی ، تجهیزات ویدیویی و محصولات مولتی مدیا (به معنای رسانه چندگانه بوده که هم شامل صوت بوده و هم تصویر که معادل فارسی آن نماآهنگ می باشد .)

مدیا (یعنی رسانه که شامل صوت و فیلم می باشد .)

نرم افزار ، سخت افزار و موارد فوق رابط بین  ITو الکترونیک می باشد .

تعریف دیگر از فن آوری اطلاعات :

مطالعه ، طراحی ، توسعه ، بکارگیری ، پشتیبانی و یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر مخصوصاً نرم افزار ها و سخت افزارهای کاربردی .

نرم افزارهای کاربردی اپلیکیشن هایی مانند مایکروسافت آفیس می باشند . یک نوع نرم افزار سیستمی  داریم مانند ویندوز که کار آن برقراری ارتباط بین انسان و سخت افزار می باشد . اول باید یک نرم افزار سیستمی نصب شود و بعد از آن نرم افزار کاربردی . مثال موبایل شما تا سیستم عامل اندروید نداشته باشد هیچ اپلیکیشنی نمی توانیم روی آن نصب کنیم .

در خاتمه درس استاد به بیان آمار و نمودارهایی از میزان استفاده اینترنت در بین کاربران پرداختند .

جهت مطالعه :

آرپانت (ARPANET)

در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی و در اوج جنگ سرد، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته (آرپا) در وزارت دفاع آمریکا به فکر ایجاد یک شبکه فرماندهی و کنترل افتاد که بتواند حتی در مقابل حملات هسته ای دوام بیاورد. در آن زمان تمامی مخابرات نظامی به شبکه تلفن عمومی متکی بود، که مستعد آسیب تشخیص داده شده بود.

ساختار شبکه تلفن
ساختار شبکه تلفن
طرح بارن
طرح بارن

در سال ۱۹۶۷ میلادی توجه مدیران آرپا هرچه بیش از پیش به شبکه جلب گردید. و پس از انجام مشاوره های زیاد با متخصصین امر بر سر ایجاد یک زیر شبکه سوئیچینگ بسته ی دیجیتالی به توافق رسیدند!

ابتدایی ترین زیر شبکه که بعدها به آرپانت شهرت یافت تعدادی مینی کامپیوتر بنام IMP (Interface Message Processor) را با خطوط انتقال ۵۶ kbps به هم متصل میکرد. برای رسیدن به قابلیت اعتماد بالا، هر IMP به حداقل دو IMP دیگر متصل میشد.

با وجود مشکلات بسیار بالاخره آرپا توانست در دسامبر ۱۹۶۹ یک شبکه آزمایشی متشکل از چهار گره (node) بین ۴ دانشگاه مختلف را راه اندازی کند.

پس از آزمایشات مختلف معلوم گردید پروتکلهای موجود در آرپا برای کار روی شبکه های مختلف مناسب نیستند که این تحقیقات منجر به اختراع TCP/IP گردید.

در دهه ۸۰ میلادی و پس از ظهور TCP/IP، بسیاری از شبکه ها به آرپانت ملحق شدند که افزایش تعداد کامپیوتر ها موجب بروز مشکل یافتن یک کامپیوتر از بین خیل عظیمی از دیگر کامپیوتر ها شد که با پیدایش DNS این مشکل نیز رفع گردید.

گزارشات جلسات دیگر درس خدمات الکترونیک واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *