گزارش جلسه دوم درس کارآفرینی – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۲
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۰۳
درجه کیفی: A
تهیه کننده: حسین رئیسی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

جلسه دوم تقریبا سر موقع انجام شد. استاد از دانشجویان خواست جای خود را عوض کنند و در جلســات بعــدی هم به همیـن صـورت عمل شود و برای علت آن گفتند ما عادت کردیم عادت کنیم .

ابتدا به بحث های هفته گذشته اشاره و یادآوری شد . نکتـه ای که بـاید بدانیم اینست که ما در این درس با واقعیت سر و کار داریم نه حقیقت . سپس چند فیلم کوتاه در این خصوص به نمایش در آمد که یــکی از آنـها در خصوص مصاحبه با شهروندان در مورد دروغ بود که برای من خیلی جالب بود .

سپس اسلایدهای درس مــربــوط به هفــته گــذشتـه بصورت سریع نمایش داده شد . بلافاصله درس جدید شروع شد. عکسی نشان داده شد . دانشجویان ۲ دقیقه فــرصت داشتند در مورد این تصویر نظر خود را بدهند .شکل انسان را از زمان بدنیا آمدن ، تحصیل ، پول دار شدن، پیری ، بیمــاری و مـرگ نشـان می داد همه نظرات خود را گفتند مثل رشد ،تلاش ، گذر زمان و… ولی نظر استاد متفاوت بود ۱- همه آدمها تا آخر عمر زنده نیستند ۲- همه مدرسه نمی روند و با تحصیل پول دار نمی شوند ۳- همه مسیحی نیستند ۴- همه در ویلچر قرار نمی گیرند و… ۵- و …

آنکس ...
آنکس …

استاد فاصله سنی بین ۳۵ و ۴۵ سالگی را مثال زدند و گفتند در این فاصله چه ای کاش هایی مطرح می شود . ای کاش معنا ندارد. ما باید این ای کاش ها را کاهش دهیم. بعد شعری را مطرح نمودند :

آنکس که بداند و بداند که بداند / اسب خــرد از گنبد گردون بجهاند.

آنکس که بداند و نداند که بداند / بیدارش نمایید که بس خفته نماند .

آنکس که نداند و بداند که نداند / لنگان خرد خــویش به منــزل برساند .

آنکس که نداند و نداند که نداند / در جهل مرکب ابدالدهر بماند.

آنکس که نداند و نخواهد که بداند  / حیف است چنین جانــوری زنده بمانــد

ما حدودا با سن ۷۸ سالگی ۹ سال در بحث تلویزیون و بازی ها ، ۱۰.۵سال به کار ، ۲۸ سال در خواب سیـــر می کنیـم. حدودا یک ســوم عمر خود را در خواب هستیم . ما باید مثل خیلی دانشمندان در خواب پیشرفت کنیم . ما در جوانی زمـــان و انــرژی داریــــــم ولی پول نداریم .در میان سالی زمان نداریم ولی پول و انرژی داریم و در پیری پول و زمان داریم ولی انــــرژی نداریم .

استـــاد در ادامه به ایــن نکته اشاره کردند بعضی ها به کار و شغلی که علاقه ندارند و وادار می شوند بدبخت ترین کس به حســـاب می آیــــند ولی خــــود را در بـرابر دیگران خوشبخت ترین آدم قلمداد می کنند. .بعد بحث سن جهـــــان که ۱۳ تا ۱۴ میلیـــارد سال است مطــــرح شد که از آن تنها ۲.۵ میلیـــون سن انسان ابزار ساز است و ۱۰۰.۰۰۰ سال انسان خردمند . اولین روستــــاها و کشاورزی مربوط به فلسطین و استــامبول است . بـــوجود آمدن تمدن با حضور و با وجود اقلیتی خلاق و شـــرایط محیطـــی مهیا شد .

جوامع ۴ دسته هستند : سنتی ، صنعتی ، فرا صنعتی و مجازی

سنتی : مربوط به پنجاه هزار سال پیش است که شکار و کشاورزی می کردند جمعیت کم،برده داری عادی، نا برابری اندک، تفاوت روی جنسیت بود . انسانها کار را برای خودشان انجام می دادند ومستقل بودند. خانه ها ی خود را در کنار رودخانه و دریاچه می ساختند و حیوانات ۴۰ در صد کارها را انجام می دادند ..

صنعتی : در اوایل قرن ۱۹ انقلاب صنعتی بوجود آمد . مهاجرت به سمت شهرها انجـام شد . آهـــن جـــای چــوب را گرفت . در آن زمان بحث ایدئولوژی ، کمونیست و… مطرح شد. بچه ها کار می کردند. کار فکری بود . ازماشین بخار، برق ،چاپ استفاده شد و افراد بالا سر داشتند. ۹۰ درصد جمعیت در شهرها بود . ۲ تا ۵ درصد کشاورزی انجام می شد. ۳ میلیون نفر در امـــریکا غلات ۲ میلیارد نفر را تامین می کردند . در این صنعت دارائی مطرح بود.

فرا صنعتی : از سال ۱۹۸۰ بوجود آمد .نوآوری مهم بود . زور و بازو مهم نبود و در آن تفـــکر نقش داشت . خلاقیت و نوآوری در کارها بوجود آمد . یقه سفیدها ( پشت میز نشینها ) از یقه آبی ها (کارگران ) بیشترشدند . دراین صنعت دانش مطرح است.
انقلاب دیجیتالی : در آن افزایش چانه زنی دیده می شود . انقلاب اینترنتی بعد از تلویزیون است .

در ادامه استاد آمارخیره کننده ای از دسترسی جهان به اینترنت مطرح کردند که واقعا مخ آدم سوت میکشید. در سال ۱۹۹۴ سه میلیون نفر با اینترنت کار می کردند . در سال ۱۹۹۸این آمار به ۱۴۷ میلیون ، سال ۲۰۰۰ سیصد و بیست میلیون ، ۲۰۰۸ یک میلیاردو سیصدو پنجـــاه و چهار میلیون و در سال ۲۰۱۴ به دو میلیارد و نهصد و هفتاد و پنج میلیون نفررسید.

تعداد کاربران اینترنت تا سال 2014
تعداد کاربران اینترنت تا سال ۲۰۱۴

بعد به کار آفرینی اشاره کردند : فضای بازار چین و ویتنام بود . فروپاشی کمونیست به وقوع پیوست و نـــرخ بالای بیکاری کاهش یافت .قدرت از ثروتمندان خارج و به کاسه سر منتقل شد. دنیای مجازی در وجود غیر واقعی ولـی در تاثیر واقعی است . غیر واقعی بودن آن در ارتباط بین آدمها حادث می شد . محدودیت زمـــان و مــــکان از بین می رود . بعد استاد سوالی مطرح کردند ما (ایران) در کدام انقلاب هستیم. در پــایان اینجانب ارائـــه خود در مـورد کتاب شما هم روزی مدیر خواهید شد انجــــام دادم . استاد کتاب های دیگری به دانشجویان جهت ارائه (در زمانهای مورد توافق) دادند و کلاس با حضور و غیاب به پایان رسید.

گزارشات جلسات دیگر درس کارآفرینی واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *