گزارش جلسه دوم درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره جلسه: ۲
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۰۳
درجه کیفی: +A
تهیه کننده: فاطمه سمرقندی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

باسمه تعالی

در ابتدا استاد مشکلات خلاصه گزارشی که یکی از دانشجویان در جلسه گذشته ارائه داده بود را بیان نمودند و فرمودند از خلاصه گزارش مشخص است که درس را خوب متوجه نشده اید و سپس به هر یک از دانشجویان موضوعی را داده تا درمورد آن موضوع آنچه را که درک کرده اند بیان نمایند تا میزان فهم هر یک از آنان از درس مشخص گردد .

در ابتدا قرار بود بررسی موضوعات بصورت انفرادی انجام شود که سپس تصمیم بر تشکیل گروه های دو نفره گرفته شد . پس از کنکاش و ارائه موضوعات کارشده به استاد ، ایشان به رفع ایرادات پرداختند . در ادامه دو موضوع با عنوان “خدمات مشاوره حقوقی خانواده و دیگری با موضوعیت ساخت ماهواره ” مطرح و از دو نفر از دوستان خواستند تا به توضیح موضوع در چارچوب سیستم و اجزای فناوری بپردازند .

استاد موضوع درس این جلسه را به بیان تعاریف از واژه اطلاعات اختصاص دادند و چندین تعریف از آن ارائه نمودند که در اینجا به بیان این مطلب می پردازیم :

تعریف اطلاعات: تمام ایده ها ، واقعیت ها و کارهای خلاقانه ذهن که بصورت رسمی یا غیر رسمی و به هر حالتی ثبت ، منتشر یا توزیع شده اند و ممکن است بصورت مستند و یا غیر مستند باشد .

در این تعریف ، واقعیت چندگانه و یک عنصر کاملاً نسبی است و این حقیقت است که مطلق می باشد . در اصل ، حقیقت وجود دارد و در ادیان با حقیقت و باید و نبایدها سر و کار داریم اما در جامعه شناسی با واقعیت و هست و نیست روبرو هستیم. واقعیت یک عنصر ذهنی و مبتنی بر قرارداد می باشد. قراردادهایی که هیچ اصولی ندارند و نه تنها نوع نگاه به آن پدیده می تواند آن پدیده را تغییر دهد ، بلکه قراردادها هم می توانند معنی پدیده را تغییر دهند و واقعیت میتواند یک چیز ذهنی ، عینی و یا ذهنی – عینی باشد .

اگر بدانیم یک چیز واقعیت است نه حقیقت آنقدر روی آن پافشاری نمی کنیم چون ممکن است یک واقعیت با واقعیت دیگر متفاوت باشد . واقعیت ها به درک افراد بستگی دارد چون در درون ذهن شکل می گیرد و فقط نمود بیرونی دارد .

در واقعیت سه نوع پارادایم داریم :

۱-    پارادایم مدرن . مثال :  یا حجاب برای افراد خوب است یا بد ! پس اگر خوب است باید برای همه اجباری شود .

۲-    پارادایم تفسیری . مثال : اگر همزمان بارش برف و باران داشته باشیم اگر بارش برف مورد قبول همه است پس می شود بارش برف را قبول کرد  . یعنی نظر اکثریت مهم است نه تک تک افراد .

۳-    پارادایم پست مدرن . مثال : هر کسی می تواند از یک پدیده هر برداشتی را که مورد قبولش است داشته باشد . مثلاً یکی از پدیده بارش همزمان برف و باران فقط بارش باران را قبول دارد و دیگری فقط بارش برف یا در مورد حجاب می توان گفت که در جوامع غیر اسلامی حجاب و پوشش به تشخیص افراد است و هرکدام با توجه به انتخاب و تشخیصشان می توانند در مورد حجاب و لباس پوشیدن آزاد باشند .

 اطلاعات می تواند به هر حالتی ثبت شود : صوتی ، متنی و یا تصویری . پس شکل اطلاعات می تواند متفاوت باشد .

تعریف دیگر اطلاعات: در تعریف اطلاعات از نظر کامپیوتر، کمیتی است که با بیت ها اندازه گیری می شود . اطلاعات برای وارد شدن به کامپیوتر باید به بیت تبدیل شود . اطلاعات براساس کمیت است نه کیفیت واطلاعات باید بصورت صفر و یک به آن داده شود .

تعریف دیگر اطلاعات: اطلاعات کلمه ای عربی است که فارسی آن به معنای آگاهش می باشد . در کوتاهترین تعریف می توان گفت اطلاعات ، داده ی پردازش شده است .

تعریف داده : داده ها یا دیتا ، مواد خام بالقوه معنا داری هستند . یعنی خام است و بکار نمی آید که این خام بودن می توانند بالقوه معنادار باشد یعنی در ذات می تواند به یک چیز معنادار تبدیل شود مثل عدد ۱۷ که یک داده خام است و برای بالقوه شدن می تواند تبدیل شود به درجه دمای هوا و یا معدل یک دانشجو باشد که ما آنها را در راستای شناختن و فهمیدن و حتی تفسیر چیزها ، کالاها ، رویدادها و هرگونه هستی که در جهان واقعیت یا دنیای خیال . (وقتی می گوییم جهان واقعیت یعنی واقعیت رو عینی دیده  چون پس از آن گفته جهان واقعیت یا دنیای خیال ؟ خیال رو ذهنی دیده)

مثال :یک بچه به مادرش میگوید که من در ماشین هستم و دارم رانندگی میکنم . مادرش می پرسد ماشین کو ؟ این بچه در ذهنش ماشین را ساخته است و مادر واقعیت را نمی بیند . چون واقعیت را نمی بینیم دلیل نمی شود که واقعیت وجود ندارد. در بیان معنا دار بودن باید اینگونه مثال زد که ما سه عالم داریم و از نظر عرفان ۷ عالم داریم . یا اینکه وجود جن ها را نمی توان بدلیل اینکه دیده نمی شوند انکار کرد . یا هوا را بدلیل دیده نشدن نمی توان تکذیب کرد . با ابزار علم نمی شود یک چیز غیر علمی را اثبات کرد . جن را نمی توان با ابزار علمی اثبات کرد اما هوا را میتوان با شیوه های علمی اندازه گرفت . دنیای خیال آن چیزی است که در ذهن ما شکل می گیرد ولی آن چیزی که در ذهن ما شکل می گیرد ممکن است نمود خارجی داشته باشد یا خیر .

نمود خارجی نداشتن به این معنا نیست که ذات ، نمود خارجی ندارد . ممکن است علم ما به نمود خارجی بودن آن پی نبرده باشد  . به واسطه روشهای پژوهشی و ابزارهای شناختی مثل دستگاه زبان نمود خارجی بودن را اثبات کرد .

داده یک عنصری است بالقوه ، خام که می تواند تبدیل به اطلاعات شود یا خیر . واژه “علی” یک داده است  ولی اگر بگوییم علی یک دانشجو است این داده تبدیل به اطلاعات شده است .

نکته جالب در بحث داده و اطلاعات نسبی بودن موارد است .

به عنوان مثال، معدل، جمع تک تک نمرات است که وقتی این نمرات که هر کدام یک داده هستند مورد پردازش قرار میگیرند به معدل که دارای معنا می باشد و اطلاعات است . حالا اگر قرار باشد معدل معدل بچه های کلاس را بگیریم همین معدل تک تک بچه ها یک داده است که پس از پردازش به اطلاعات تبدیل می شود .

پس یک چیز بطور مطلق داده و اطلاعات نیست و در بستر است که اطلاعات و داده شکل می گیرد .

گزارشات جلسات دیگر درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات سری سوم 310x165 - نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات - سری سوم

نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – سری سوم

.:. نمونه سوالات درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات .:. سری سوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *