گزارش جلسه سوم درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی – واحد طبرسی

مشخصات گزارش

نام درس: مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی
شماره جلسه: ۳
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۰۹
درجه کیفی: A
تهیه کننده: سحر معصومی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

بسمه تعالی

جلسه سوم درس مدیریت استراتژیک حدود ساعت ۱۷ آغاز شد، در ابتدای کار استاد اسامی گروهها رو گرفتند سپس موضوع پروژه و سایت بچه ها را پرسیدند و وارد سیستمشان کردند. سپس درخواست خلاصه نویسی چند صفحه از کتابی که قراره ارائه بشه را کردند. برای آشنایی بیشتر با طرز خلاصه نویسی و نکاتی که باید رعایت بشه،خلاصه تمرینی بود برای خلاصه نویسی پاور پروژمون، که انجام دادیم و تاثیر گذار هم بود.

در این جلسه استاد بیشتر راجع به پروژه بچه ها صحبت کردند، کلا موضوع جلسه ی سوم ما اصول تهیه پاور پوینت، نقش پاور پوینت در ارائه ، نحوه ی ارائه و اصول مهم در سخنرانی،  نکات مهمی که باید رعایت بشه و ……بود که به آن می پردازیم:

یکی از بهترین ابزارهای سمعی و بصری ارائه و سخنرانی پاورپوینت است. امروزه اکثر سخنرانان در همایش‌ها برای انتقال هرچه بهتر مطالب خود از پاورپوینت استفاده می‌کنند. 

از آنجایی که استاد چند ساعتی راجع به پاورپوینت و ارائه مان توضیح دادند، بنده مهم ترین نکاتی که باید برای ارائه ی بهتر رعایت شود را به صورت خلاصه وار از صحبت های استاد خدمتتان عرض می کنم:

  • یک شروع که با جلب توجه همراه باشد.
  • مخاطب را بشناسید، ببینید برای چه گروهی می‌خواهید سخنرانی کنید. همان طور که متن سخنرانی و محتوا متناسب با مخاطب تنظیم می‌‎شود، ساختار پاورپوینت نیز باید متناسب با مخاطب طراحی شود.
  • دانلود قالب power point مناسب با موضوع ارائه.
  • صفحه ی اول اسلایدها دارای: آرم دانشگاه ،عنوان درس ، عنوان پروژه ، استاد راهنما ، تهیه کنندگان ، تاریخ  باشد.
  • همه چیز در اسلایدها نباشد، یه سری یادداشت جدا داشته باشیم.
  • مطالب طولانی نباشد (به صورت نکته وار).
  • هر اسلاید ۳ سطح داشته باشد، به عنوان مثال اندازه تیر ۴۰ ، اندازه سطح اول ۳۶ ، سطح دوم ۳۲ ، سطح سوم ۲۸، اندازه ها در کلیه اسلایدها ثابت باشد.
  • در کلیه اسلایدها تا حد امکان از فونت های بولد و بزرگ (ترجیحا فونت بی نازنین) استفاده شود.
  • در هنگام ارائه ، چرخش مداوم یک نوشته یا  تصویر تمرکز مخاطب را گرفته یا گاهی باعث خنده مخاطب می شود.
  • در هر خط ۷ کلمه ، در هر اسلاید ۷ خط (حدودا)
  • اسلایدها خطای املایی نداشته باشد.
  • کلا متن نباشد و از شکل هم استفاده بشود.
  • با یک کلیک همه ی مطالب نیاید، مطالب باید یکی یکی ظاهر شوند.
  • تا جایی که مقدور است متن به عکس تبدیل شود.
  • هر اسلاید باید حاوی حدود ۴۰ کلمه نهایتا ۵۰ کلمه باشد.
  • پاورمان دارای مقدمه و نتیجه باشد.
  • صفحه آرایی مناسب، کنتراست رنگ زمینه و حروف رعایت شود.
  • تعیین نکات مهم و کلیدی و توضیح آن.
  • تکرار نکات مهم در طول سخنرانی.
  • لازم است که اسلایدها تا حد امکان خلاصه و گویا و به همراه شکل و یا تصویر باشد.
  • عین عبارات را در اسلایدها نخونیم (یکی از اشتباهات رایج)، راهکار:عبارت را با یه زبان دیگه بیان کنیم.
  • پویانمایی خوبه و مفهوم راخیلی خوب می رساند ولی وقت زیادی می برد.
  • از انیمیشن های بدرد نخور استفاده نشه(انیمیشن هایی که رو اعصابه یا ازاردهنده است)
  • حتی الامکان از انیمیشن های fade zoom in ,zoom out, appear استفاده شود.
  • اسلاید ها به طور منظم و اسلاید آخر دارای مراجع و منابع باشد.
  • به دانشجویان نگاه کنیم ، به صفحه مانیتور زیاد نگاه نکنیم.
  • اگر از لیزر استفاده کردیم با فاصله ی دور نباشه (از موس هم زیاد استفاده نشه).
  • تن صدا یکنواخت نباشه (ترجیحا به صورت لالایی نباشه).
  • ارتباط چشمی را با دانشجویان برقرار کنیم.
  • استراحت کافی قبل از ارائه داشته باشیم.
  • آرام و بلند و شمرده صحبت کردن.
  • جدی بودن در ارائه خوب نیست، گاهی شوخی و ارتباط برقرار کردن با مخاطب لازم است.
  • چیزی را که سخن نمیتواند به شنونده القا کند از طریق تصویر بگوید.
  • هدف از اسلاید و نکات مبهم اسلاید را مشخص کنیم.
  • کلیه ی تیترهای کتاب باید در اسلایدها وجود داشته باشد (هیچ تیتری سانسور نشود).
  • خلاصه کردن به معنی حذف کردن نیست.
  • در ارائه قرار نیست کل کتاب را توضیح دهیم باید تیترها را معرفی کرده و رد شیم جز جایی که استاد از تیتری از ما توضیح بخواهد.
  • تسلط کافی بر مطالب و اسلاید ها داشته باشیم و قبلش حتما مطالعه شود.
  • سرعت در ارائه خیلی مهم است ، تیترهارا باید سریع معرفی کنیم.
  • بهتر است هنگام طراحی اسلایدها آنها را شماره­ گذاری کنیم؛ این کار به ما کمک می­کند هنگام ایجاد پیوند بتوانیم سریع­تر این کار را انجام دهیم، همیشه سعی می­کنیم برای هر اسلاید جداگانه عنوانی را در نظر بگیریم و اسلایدها را از روی عنوان آنها بشناسیم که این امر نیز در ایجاد پیوند تاثیر به سزایی دارد.
  • فایل اصلی مقالات مورد استفاده و یا مراجع استفاده شده، برای توضیحات احتمالی بیشتر، در دسترس و همراه باشد.
  • حدودا ۱۰۰۰ ساعت باید وقت بگذاریم برای پروژه. (هر سه نفر)

بدیهی است که نمره سمینار و پروژه درسی بر اساس جذابیت موضوع، نحوه ارایه و رعایت کلیه موارد فوق در نظر گرفته خواهد شد.

بعد از تمام شدن نکات اسلایدها و توضیحات استاد راجع به پروژه، از دانشجویان خواستند که چشم انداز و ماموریت سازمانی که انتخاب کردند را بنویسند و یک سایت را هم باز کردند و مثال هم زدند. و به دانشجویان وقت دادند تا با هم گروه های خود مشورت سپس چشم انداز و ماموریت سازمانشان را بنویسند، بعدش استاد نوشته های بچه ها رو دید و جایی که لازم به راهنماییشون بود، کمکشان کردند.

در انتهای کلاس هم استاد از دانشجویان خواستند تا چند اسلاید ابتدایی پروژه شان را درست کنند (خلاصه نویسی و طراحی پاورپوینت) تا استاد ببیند و با کارشون آشنا شود و اشکالات شان را برطرف کند.

                                                                                                                                      با تشکر

سحر معصومی

گزارشات جلسات دیگر درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی واحد طبرسی

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *