گزارش جلسه سوم درس مدیریت کسب و کار و بهره وری – واحد بیمه ایران

مشخصات گزارش

نام درس: مدیریت کسب و کار و بهره وری
شماره جلسه: ۳
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۱۵
درجه کیفی:   + C
تهیه کننده: علیرضا عطابخش

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح عمومی کلاس در مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۵ :

در روز جمعه طبق روال  جلسات پیش کلاس را برای درس مدیریت کسب و کار وبهره وری آماده کردیم و تعداد محدودی ازدانشجویان در سر کلاس حاضر نشده بودند و کلاس کمی خلوت بود ؛ استاد بعد از حضور در کلاس درس خود راشروع کرد که مواردی از توضیحات درس استاد ملاباقر اشاره می کنیم:

  اندازه کسب و کار :

 اندازه کسب و کار یک  مقوله کاملا نسبی است. کسب وکار بزرگ ، کوچک و متوسط داریم  که کسب وکار کوچک و متوسط را (SME) می گویند.

 چون در هر BUSINESS کسب سود مطرح است،  این نوع از کسب و کارها شامل بنگاهای اقتصادی میباشد

دسته بندی بر اساس نیروی انسانی یا سرمایه در گردش  که اکثر اوقات  کسب وکار را به سایز پرسنل میگویند

کسب وکار کوچک و متوسط که ۵۰۰ ـ ۵۰ نفر و از پانصد نفر به بالا کسب وکار بزرگ محسوب میشود.

براساس تعریف اتحادیه اروپا کسب وکار کمتر از ۲۵۰ نفر را کسب و کار کوچک و متوسط می گویند

 (SME) تقسیم بندی اتحادیه اروپا

بنگاه خرد : از یک تا نه نفر را بنگاه خرد میگویند

بنگاه کوچک : ازده تا چهل ونه نفر را کوچک میگویند

بنگاه متوسط : از پنجاه تا دویست چهل و نه نفر را بنگاه متوسط میگویند

گردش مالی سالانه کمتر ۴۰ میلون یورو را کسب کار کوچک و متوسط مینامند

از نظر اقتصادی مستقل باشند

بیش ۵۰% متعلق به بخش خصوصی

  نحوه محاسبه اندازه  بنگاه های  درآمریکا با اروپا متفاوت است

  در امریکا کمتر از ۱۰۰ نفرSME

 در ایران نحوه اندازه گیری بنگاه های کوچک و متوسط  به چند شیوه بررسی میشود:

  • براساس تعریف وزارت صنایع و وزارت جهاددانشگاهی: کمتر از ۵۰نفر
  • بر اساس تعریف مرکز آمار ایران: کمتر ۱۰نفر
  • براساس تعریف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: کمتر از ۱۰۰ نفر اعلام میکند

هر کدام با شاخص  خود در آن مورد نظر میدهد  و نگاه و آمار متفاوت به وجود می آورد.

سایز شرکت بسته به صنعتی دارد که آن شرکت دارد  در آن کار میکند و بستگی به آن شاخصی دارد که سازمان برای خودش مشخص کرده وبراساس عرف بنگاه ممکن است متفاوت باشد.

سود ملاکی بر بزرگی و کوچکی یک سازمان نیست  بلکه بر روند سود دهی شرکت را نگاه میکنیم

 کسب و کار کوچک

کسب و کارهای کوچک به دلیل هرینه بسیار پائین و راه اندازی بالا  و راه بری مناسب  چه از بعد مالی  مانند سرمایه اولیه نیروی انسانی و…. 

چه از بعد غیر مادی  مانند هزینه مدیریتی  ،استقلال ، فرصت مالی ، خدمات اجتماعی ، امنیت شغلی ،  می تواند فرصت بالقوه ای باشد

مدیریت کسب و کار :

فرآیند انجام کار به طور اثر بخش و کارامد  به وسیله دیگران را مدیریت کسب و کار میگویند

  • اثربخش : انجام کار درست
  • کارایی: انجام درست کار
  • بهره وری : انجام درست کار درست

اثربخشی نسبت به چیزی به نام هدف سنجیده می شود .

اثر بخشی میزان رسیدن به هدف و کارایی هزینه ای که داد ه ایم تا به هدف برسیم است.

در انتها نیز استاد مثال هایی جهت درک این دو مفهوم زد و از دانشجویان درخواست نمود که برای جلسه بعد در مورد اثربخشی، کارایی و بهره وری در محل کارشان مثالی به همراه داشته باشند.

اثربخشی و کارایی
اثربخشی و کارایی

گزارشات جلسات دیگر درس مدیریت کسب و کار و بهره وری واحد بیمه ایران

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *