گزارش جلسه سوم درس کارآفرینی – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کارآفرینی
شماره جلسه: ۳
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۱۰
درجه کیفی: +B
تهیه کننده: فرهاد صالحی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

به نام خالق هستی ، که هر چه داریم از ان اوست

به لطف قوه الهی جلسه سوم کلاس ارزش آفرینی در تاریخ ۹۳.۱۲.۱۰ طبق روال همیشگی برگزار شد .

در این جلسه در مورد مسائل زیر بنای فردی بحث می کنیم که در شروع کلاس استاد شعری از مولانا با تاخیری حدودا ۱۰  دقیقه ای به علت پیدا نمودن فایل مورد نظر برای دانشجویان گذاشتند ، پس از گوش کردن  شعر استاد از دانشجویان خواست که نظرات خود را اعلام کنند ، یکسری از دانشجویان نظر خود را گفتند و استاد با سوال های خود در قبال نظرات دوستان گفتند : چه ماموریتی ، چه کاری ، چه سعادتی ، چه خوشبختی ، اصلا سعادت چیست ؟ خوشبختی چیست ؟ درون به چه معناست ؟ اصلا کسی که به خدا اعتقاد نداره ، نسبت به خدا چه ماموریتی داره ؟ بحث ما اینه اصلا فهمیدیم از کجا امده ایم به چه درد می خورد؟!

پس از کش مکش های فراوان استاد از تک تک دانشجویان نظرسنجی کردند .

چارچوبی را داشتیم که شامل ۵  مرحله به شرح ذیل :

  1. ماموریت
  2. چشم انداز
  3. هدف
  4. استراتژی
  5. برنامه ریزی

نکته : چشم انداز باید به گونه ای باشد که رسیدن بهش سخت و دشوار باشد ، اما محال نباشد .

بر اساس این مراحل ، مثال کوهنوردی را زدند که یکسری افراد را از پایین کوه به سطح بالای کوه ( قله ) ببرد

  • ماموریت :  کوهنورد به ما کمک کند ما را به بالای کوه ببرد .
  • چشم انداز : قله کوه است .
  • هدف : رفتن به قله کوه با فواصل مختلف
  • استراتژی : راه رسیدن به هدف .  از کدام مسیر برویم؟
  • برنامه ریزی : چند نفر با خودم ببرم و چه نوع غذایی ببرم و …

انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند :

  • اعتقاد به آن دنیا دارند . 
  • اعتقاد به آن دنیا ندارند.

اول باید مشخص کنیم ببینیم اون دنیا وجود دارد یا ندارد . 

استاد مثالی زدند که فردی در ۳۰ سالگی آرزو می کرد که ای کاش در سن ۲۰  سالگی شروع به مطالعه می کرد . اگر فرض کنیم دنیایی پس از این دنیا وجود داشته باشد و آن دنیا بی نهایت باشد، ما هم اکنون مرده ایم! کافی است کمی بعد زمان را بکشیم. مبحث دیگر این است که شما یکسری کار دوست دارید که گذشت زمان را متوجه نمی شوید ، اما یکسری کارها وجود دارد که باب میل شما نیست زمان خیلی کند می گذرد و شما را بهم می ریزد .                  

” وقتی شما به نهایت خواسته ات برسی زنده بودنت بی فایده است ” نقل به مضمون از امام علی (ع)

در کشور ژاپن افراد فقط به جامعه خدمت می کنند ودر موقع بازنشستگی دست خودشان خالی است که این امر باعث افسردگی افراد می شود .

در مورد مادی بودن بحث کردیم . ما باید هدفمان را از بالا به پایین نگاه کنیم که چه کارهایی باید انجام بدهیم که به فرض ۱۰  سال اینده به ان نقطه برسیم .

در این دنیا ۴ بعد هدف داریم :

  • شخصی
  • خانوادگی
  • شغلی
  • مالی

استاد به دانشجویان گفتند بعد از نوشتن این چهار هدف با سلیقه خودشان یکی از این اهداف که بهتر است را بخوانند .

مثال :

هدف شغلی

۱۰ ساله : مدیر عامل شرکت ایران خودرو بشوم .

۵ ساله : معاون شرکت ایران خودرو بشوم .

۱ ساله : سرپرست بخشی از شرکت ایران خودرو باشم .  

اکثریت مردم ایران بدون هدف و بصورت تفریح گانه زندگی می کنند .

در ۲۰  دقیقه اخر کلاس اقای قلی و خانم مرادی هرکدام به مدت ۵ دقیقه ارائه کتاب خود را دادن موضوع ارائه اقای قلی مشتری مداری بود ، قلی به علت اینکه ترم پیش با موضوع ارائه دست و پنجه نرم کرده بود ، با استرس کمتری ارائه خود را پیش برد ، اما  خانم مرادی که در مورد چگونه مشتریان خود را شگفت زده کنیم ارائه داشتند ، با چهره ای پر استرس و سرخ شده (از دید من) اغاز کردند که در نهایت با کسب نمره عالی خستگی از تنشان در امد و پس از حضور و غیاب جلسه سوم کلاس ارزش افرینی به پایان رسید .

خیز تا از در میخانه گشادی طلبیم  به ره دوست نشینیم و مرادی طلبیم 

گزارشات جلسات دیگر درس کارآفرینی واحد ۵۵

 

   

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *