گزارش جلسه سوم درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره جلسه: ۳
تاریخ جلسه: ۹۳/۱۲/۱۰
درجه کیفی: +A
تهیه کننده: علی اکبر عیسی نیا

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

در ابتدای کلاس اسامی و نمرات افرادی که در طول دو جلسه گذشته نمرات بالای بیست گرفته بودند عنوان شد و پس از حضور وغیاب و حذف اسامی افرادی که این واحد را در زمان حذف و اضافه، حذف کرده بودند نظرسنجی در مورد نحوه مرور فصل اول کتاب در جلسه بعد انجام شد و براساس توافق تعدادی از دانشجویان بصورت اختیاری تیتری از فصل مذکور را انتخاب و قرار شد آنرا مطالعه و نت برداری کرده و بصورت مفهومی توضیح دهند.                                            سپس هریک از دانشجویان برداشت خود از تعریف فناوری اطلاعات را مطرح کرده و اسلایدی با مجموعه ای از تعاریف فناوری اطلاعات مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.                                                                                           

تعاریف فناوری اطلاعات:

  •  تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی، روش ها و راهکارهای حل مساله و توانایی راهبردی با استفاده از دانش  رایانه (به عبارت ساده تر میتوان گفت روش انجام کار با استفاده از رایانه)
  • شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفته علوم و فناوری رایانه ای، طراحی رایانه ای، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و کاربردی آن (در حقیقت به اجزائ آن اشاره کرده است)
  • تلفیقی از دانش سنتی رایانه و فناوری اطلاعات به منظور ذخیره، پردازش و تبادل هر گونه داده اعم از (متن/صوت/تصویر) است.

تعریف فوق را می توان به شکل ذیل به تصویر کشید:

تعریف فناوری اطلاعات
تعریف فناوری اطلاعات

در ضمن در تعریف بالا قراردادن فناوری اطلاعات در متن اشتباه است. بدین دلیل که برای تعریف یک عبارت از خود آن عبارت استفاده نمی شود. مگر آنکه منظور از آن عبارت چیز دیگری باشد.

  • واژه ای کلی برای وسعت بخشیدن به محصولات و خدمات الکترونیکی حاصل از نوآوری های مخابراتی و رایانه ای (در جمله فوق بکاربردن واژگان محصولات و خدمات اشتباه است بدلیل اینکه واژه محصول خود شامل کالا /خدمات/اطلاعات میباشد)
  • مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزار و فکرافزار که گردش و بهره بری از اطلاعات را امکان پذیر می سازد .

تعریف فوق را می توان به شکل ذیل به تصویر کشید:

نرم و سخت و فکر افزار
نرم و سخت و فکر افزار
  • عبارت است از همه شکل های فناوری که برای ایجاد، ذخیره سازی واستفاده از شکل های متفاوت اطلاعات (تجاری-مکالمات صوتی-تصاویر متحرک –داده های چند رسانه ای) به کار می رود.                                        
  • مجموعه ای از ابزار و روش ها برای تولید، خیره  و بازیابی اطلاعات                                                                  
  • به عبارتی ورودی فناوری داده و خروجی آن اطلاعات است                      

به عنوان مثال : سی دی سخت افزار است یا نرم افزار ؟ ترکیبی است از هر دو –خود سی دی سخت افزار است و قابل لمس و اطلاعات درون آن نرم افزار و غیر قابل لمس     

بنابراین تعریف جامع فناوری اطلاعات برابراست با :   

شاخه ای از فناوری که با سخت افزار / نرم افزار / شبکه افزار مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه های  ذخیره سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل داده های خودکار را امکان پذیر می سازد.   

  مبحث دیگری که بیان شد در مورد کارکردهای فناوری اطلاعات بود که از طریق شکل زیر توضیح داده می شود:

کارکردهای فناوری اطلاعات
کارکردهای فناوری اطلاعات

برای به خاطر سپردن بحث مذکور از بازی هوپ استفاده شد بدین شکل که :هر یک از افراد به یکی از مراحل اشاره کردند و نفر هفتم  واژه هوپ را می گفت و از نفر هشتم مراحل به روال اول تکرار می شد .    

در مبحث بعد، جامعه صنعتی با جامعه اطلاعاتی  به شرح زیر مقایسه شد:            

فناوری اطلاعات(جامعه اطلاعاتی)         

فناوری مولد(جامعه  صنعتی)                 

* ماده اولیه آن اطلاعات (ماده خام ذهنی ) است.*موتور متحرکه آن کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی است .*محصولات  نهایی آن محصول تجریدی وغیر قابل تجسم.*محدود به موقعیت مکانی است.

*تاثیر مخرب زیست محیطی ندارد( دارد ولی آثار مخربش نسبت به فناوری مولد خیلی کمتر است)

*از مواد خام طبیعی استفاده می کند.*موتور متحرکه آن ماشین های منبعث از موتور بخار است.*محصولات نهایی آن محصول تجسمی است.*محدود به موقعیت مکانی است.

*آثار زیست محیطی آن حیات کره زمین را تهدید می کند. کند

  مبحث دیگری که بیان شد مفهوم ارتباطات بود بدین معنی که:                                                                   

گاهی ارتباطات را تبادل اطلاعات و انتقال معتی می دانند که در اینصورت میتوان گفت:

بطور ساده ارتباطات انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده است به گونه ای که برای هر دو قابل فهم و واضح باشد.              

  تعاریف ارتباطات: 
  • فراگردی است که طی آن افراد از طریق انتقال علائم پیام به ارسال و دریافت معنی مبادرت می کنند(بعنوان مثال :مطلبی که  از طریق رابطه  چشمی به طرف مقابل رسانده شود)                                                                      
  • فرآیند دوجانبه اطلاعات با سایر افراد است (این جمله یک واژه کلیدی دارد و آنهم واژه دوجانبه می باشد )                          
  • فرآیند ارسال اطلاعات از طریق یک شخص به دیگری (در نگاه اول این جمله با جمله قبلی تفاوتی ندارد ولی در اصل ارتباطی اگر طرف گیرنده چیزی نفهمد مفهوم ارتباطات صورت نگرفته است)             
    رویکرد اطلاعاتی ارتباطات
    رویکرد اطلاعاتی ارتباطات

مبحث دیگری که مطرح شد تشریح عناصر فرآیند ارتباطات بود :                                                                 

  • فرستنده پیام: یا بعبارتی آغازکننده ارتباط
  • گیرنده پیام: یا بعبارتی دریافت کننده پیام که مفاهیمی را استنباط می کند
  • مفهوم ذهنی: فکر واندیشه ای که از طرف فرستنده به گیرنده منتقل میشود و در ارتباطات نقش کلیدی دارد
  • نماد عینی: علائم و نشانه های پیام را بصورت خبر به گیرنده منتقل می کنند (خندیدین/گریستن)                            
  • تبدیل کردن پیام به رمز: دریافت اطلاعات بصورتیکه برای سایرین قابل درک باشد
  • وسایل و مجاری ارسال پیام: زبان و مولکول های هوا
  • دریافت و ثبت پیام: عامل مهمی در ارتباطات است
  • ادراک پیام: تبدیل کردن به مفاهیم قابل درک
  • عوامل ایجاد اختلال: هر عاملی مثل :خنده
  • سهل انگاری فرستنده در ارسال پیام/تعریف عمدی پیام توسط منابع ذی ربط/بی دقتی در تفسیر پیام دریافتی
  • بازخورد: ابراز نظرات و واکنش ها گیرنده در مورد پیام

مبحث دیگری که مطرح شد بحث فناوری ارتباطات بود:                                                                             

به مجموعه ای از ابزارها و روش ها برای داد و گرفت اطلاعات(رادیو/تلویزیون/ ماهواره)                                    

تعریفی که می توان برای  فناوری ارتباطات بیان کرد به شرح ذیل می باشد:                                                      

مجموعه ابزارها و روش ها برای تولید، ذخیره، بازیابی، داد و گرفت اطلاعات

در کل می توان گفت ارتباطات جامعه تر بوده و اطلاعات را در درون خود جای می دهد. این دو دو مفهوم مستقل اما  بسیار مرتبط می باشند.                                                                                                                                     

آخرین مبحثی که مطرح شد اسلایدی در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بود.

که حاکی از در برگرفتن تمامی سخت افزارها (کامپیوترو لوازم جانبی)، ابزارهای ارتباط دوربرد، اینترنت، شبکه های اطلاع رسانی، نرم افزارهایی برای ذخیره، پردازش، آماده سازیف بازیابی و مصرف اطلاعات بود. 

گزارشات جلسات دیگر درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 
فروشگاه محصولات ارگانیک اصیل آنلاین

این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *