نماد سایت سبک زندگی ارزش آفرینانه

گزارش جلسه سیزدهم و چهاردهم درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی – واحد طبرسی

گزارش جلسه

گزارش جلسه

مشخصات گزارش

نام درس: مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی
شماره جلسه: ۱۴ و ۱۳
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۳/۰۲
درجه کیفی: +A
تهیه کننده: منیژه موسوی

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

انواع استراتژی های کلاسیک

  1. استراتژی توسعه (رشد)
  2. استراتژی ثبات (حفظ وضع موجود)
  3. استراتژی کاهش (تدافعی)

 

۱.      استراتژی های توسعه (رشد) Integration Strategies۱-۱        استراتژی یکپارچه سازی

·      یکپارچه سازی روبه جلو

·      یکپارچه سازی رو به عقب

·      یکپارچه سازی افقی

۱-۲        استراتژی متنوع سازی

·      متنوع سازی همگون

·      متنوع سازی ناهمگون

·      متنوع سازی افقی

۱-۳        استراتژی متمرکز

·      نفوذ در بازار

·      توسعه بازار

·      توسعه محصول

 

۱-۱        استراتژی یکپارچه سازی:·      یکپارچه سازی روبه جلو

·      یکپارچه سازی رو به عقب

·      یکپارچه سازی افقی

 

 

یکپارچه سازی رو به جلو:

تعریف: تملک و یا افزایش کنترل بر روی توزیع کنندگان. (یعنی ما بریم توزیع کننده بخریم)

مثال: شرکت جنرال موتورز مالکیت ۱۰% از واسطه های فروش خودرو را در اختیار گرفته است. (خودش مالک واسطه ها شده)

در چه شرایطی استراتژی یکپارچه سازی روبه جلو ثمربخش است؟

یکپارچه سازی رو به عقب:

تعریف: تملک و یا افزایش کنترل بر روی تامین کنندگان.

مثال: کوکا کولا یک تولید کننده بطری های ویژه آشامیدنی را خریداری کرده است. ( کوکا کولا بطری را تولید نمیکند و فقط محصول درون آن را تولید می کند)

در چه شرایطی استراتژی یکپارچه سازی رو به عقب ثمربخش است؟

یکپارچه سازی افقی:

تعریف: تملک یا افزایش کنترل بر روی شرکت های رقیب. (رقبا را بخریم، یعنی با رقبا رفیق شویم)

مثال: شرکت هتل های زنجیره ای هیلتون، هتل براموس (Promus) را خریداری کرده است.

در چه شرایطی استراتژی یکپارچه سازی افقی ثمربخش است؟

۱: صرفه جویی اقتصادی ناشی از مقیاس: یعنی هر چقدر که ما بیشتر تولید کنیم هزینه ها برای ما ارزانتر می شود، چرا؟ چون هزینه کل به این شکل می شود:

هزینه متغیر یک واحد + هزینه ثابت کل / تعداد واحدها

اگر تعداد واحدها افزایش پیدا کند، هزینه ثابت هر واحد کاهش پیدا می کند.

۲: صرفه اقتصادی ناشی از محدوده: اگر ۲ شرکت را درنظر بگیرید، یک شرکت که هم شامپو و هم مواد نرم کننده تولید کند و یک شرکت مثل ال جی، ژل مو و دوربین عکاسی هم تولید می کند، بین این دو شرکت شرکتی که محصولات یکسان تولید می کند به صرفه تر است چون نیاز به خطوط متفاوت تولید ندارد.و برای شرکت هایی که در یک خط تولید هستند یک تبلیغ کافی است.

تفاوت این دو مورد مهم است.

 

۲-۱ استراتژی های متنوع سازی:·      متتنوع سازی همگون

·      متنوع سازی ناهمگون

·      متنوع سازی افقی

 

متنوع سازی همگون:

تعریف: ارائه محصولات جدید و مرتبط با محصولات قبلی شرکت.

مثال: BMW مدل خودروهای خود با نام Vision را عرضه کرده است. (یعنی بی ام و هیچوقت کامپیوتر تولید نمی کند، همیشه ماشین تولید می کند اما هر دفعه ماشین جدیدتر تولید می کند)

درچه شرایطی استرتژی متنوع سازی همگون ثمربخش است؟

متنوع سازی ناهمگون:

تعریف: ارائه محصولی جدید و غیر مرتبط با محصولات قبلی شرکت.

مثال: ورود LG به کسب و کار تولید لوازم آرایشی و بهداشتی. ( مثال شرکت میتسوبیشی که موتور اتومبیل تولید می کند که اخیراً کولر گازی هم تولید می کند)

درچه شرایطی استراتژی متنوع سازی ناهمگون ثمربخش است؟

متنوع سازی افقی:

تعریف: ارائه محصولی جدید به مشتریان فعلی شرکت.

مثال: ورود زیراکس به کسب و کار تولید کاغذ. ( مثال دیگر وقتی که ما یک گوشی موبایل می خریم مموری آنها از یک برند دیگر است)

در چه شرایطی استراتژی متنوع سازی افقی ثمربخش است؟

 

۳-۱ استراتژی های متمرکز:·      نفوذ در بازار

·      توسعه بازار

·      توسعه محصول

 

نفوذ در بازار:

تعریف: افزایش سهم بازار برای محصولات یا خدمات فعلی از طریق تلاش های بازاریابی بیشتر.

مثال: شرکت Ameritrade با صرف ۲۰۰میلیون دلار بودجه تبلیغات خود را سه برابر کرد تا مردم را قانع کند از طریق اینترنت سرمایه گذاری کنند. ( مثال دیگر در ایران بعنوان مثال سهم بازار دوربین عکاسی سامسونگ ۱۰% است بعبارتی از ۲میلیون نفری که دوربین عکاسی خریدند و خواهند خرید ۲۰۰هزار نفر سامسونگ دارند، حال اگر این ۱۰% را به ۲۰% افزایش دهیم،این کار نفوذ در بازار می شود)

درچه شرایطی استراتژی نفوذ در بازار ثمربخش است؟

توسعه بازار:

تعریف: عرضه محصولات و یا خدمات فعلی در مناطق جغرافیایی جدید.

مثال: شرکت خودرو سازی تویتا در آمریکای شمالی دفاتر فروش دایر می کند. ( مثالی دیگر در ایران بسیاری از دوغه ایی که در شمال است در هیچ کجای ایران نیست چون بازار خود را به بازار شمال محدود کرده اند)

در چه شرایطی استراتژی توسعه بازار ثمربخش است؟

توسعه محصول:

تعریف: افزایش فروش از طریق بهینه سازی محصول و یا خدمات فعلی و یا ارائه محصول یا خدمات جدید به بازارهای فعلی.

مثال: افزایش سرعت و مدلهای جدید CPU های شرکت Intel

در چه شرایطی استراتژی توسعه محصول ثمربخش است؟

 

۲.    استراتژی ثبات (حفظ)·      ارزیابی و بازنگری

·      حفظ وضع موجود

استراتژی ثبات به این معنی است که در وضع موجود بمانیم، معمولاً وقتی صورت میگیرد که عدد فرصت و تهدید بزرگ شود و قوت و ضعف هم بزرگ شود به عبارتی یعنی فرصت ها قدرت بیشتری نسبت به تهدید ها داشته باشند و قوت ها هم از ضعف ها پیشی بگیرند.

ارزیابی و بازنگری:

تعریف: اصلاحات جزیی در فرایندها و روندهای موجود یا هدف جلوگیری از رکورد سازمانی. ( مثال: ما یک برنامه نرم افزاری داریم آن را بطور کامل عوض نمی کنیم بلکه به آن چند ماژول اضافه می کنیم)

مثال: IMB برنامه های آموزشی سالانه خود را باتوجه با الویت های شرکت بازبینی و اصلاح می کند.

درچه شرایطی استراتژی ارزیابی و بازنگری ثمربخش است؟

حفظ وضع موجود:

تعریف: تثبیت وضعیت موجود بدون تغییر عناصر کسب و کار. (وضع موجود را حفظ کنیم و بدتر از این حالت نشویم)

مثال: شرکت خودروسازی TOYOTA به تولید پلت فرم های خاص خود ادامه می دهد.

درچه شرایطی استراتژی حفظ وضع موجود ثمربخش است؟

 

۳.    استراتژی تدافعی:·      سرمایه گذاری مشترک

·      کاهش

·      واگذاری

·      انحلال

تدافعی به این معنی است که شرکت روبه ورشکستگی است و ما می خواهیم این اتفاق نیفتد.

سرمایه گذاری مشترک:

تعریف: تشکیل یک سازمان جدید یا حمایت و همکاری دویا چند شرکت.

مثال: تاسیس سونی اریکسون برای تولید تلفن همراه.

درچه شرایطی سرمایه گذاری مشترک ثمربخش است؟

کاهش:

تعریف: تجدید ساختار و کاهش دامنه فعالیت ها به منظور جلوگیری از کاهش فروش و سود.

مثال: بانک “ولز فارگو” بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از کارکنان خود را کاهش داد.

درچه شرایطی استراتژی کاهش ثمربخش است؟

واگذاری:

تعریف: فروش یک بخش و یا جزیی از بازار.

مثال: فروش بخش وسایل صوتی-تصویری توسط شرکت جنرال الکتریک.

*فرق واگذاری و برون سپاری:

در برون سپاری معمولا کاری را برون سپاری می کنیم که جزء وظایف استراتژیک ما نیست، اما در واگذاری ممکن است یک قسمت غیر استراتژیک سازمان را کلاً به جای دیگر بدهیم. مثال شرکت Dell همه را برون سپاری میکند و مثال دیگر در شرکت ما ناهار را برون سپاری می کنیم چون جز فعالیت های استراتژیک سازمان نیست و یا شرکت بیمه کارهای کامپیوتری را برون سپاری می کند و اما یک شرکت کامپیوتری نباید کارهای سیستمی را برون سپاری کند چون ذات کار آن ها کامپیوتر است.

تفاوت دیگر این است که در برون سپاری ما بر کیفیت و … نیز نظارت می کنیم. در واقع تا حدی هنوز مدیریت آن بخش را داریم منتها در واگذاری کلاً بخش واگذار به شرکت دیگری می شود.

در چه شرایطی استراتژی واگذاری ثمر بخش است؟

انحلال:

تعریف: فروش تمامی دارایی شرکت به منظور کسب ارزش ملموس آنها.

مثال: شرکت Silicon Graphics تمامی دارایی خود را فروخت و فعالیت خود را متوقف ساخت.

در چه شرایطی استراتژی انحلال ثمربخش است؟

باتوجه به این استراتژی هایی که بیان شد ما باید تشخیص دهیم که شرکت جزء کدام دسته است.

ما یک ماتریس IFE داریم که شامل نقاط ضعف و قوت هستند و شمای جدول به این شکل است:

قوت
وزن

weight

امتیاز

score

امتیاز موزون

Weighted score

۱      
۲      
۳      
۴      
۵      
ضعف
     
۱      
۲      
۳      
۴      
۵      
امتیاز کل      

 

و ماتریس EFE شامل نقاط تهدید و فرصت است :

فرصت
وزن

weight

امتیاز

score

امتیاز موزون

Weighted score

۱      
۲      
۳      
۴      
۵      
تهدید
     
۱      
۲      
۳      
۴      
۵      
امتیاز کل      

در جدول ماتریس SWOT :

ما در دو جدول قبلی از یک جدول نقاط ضعف و قوت و از جدول دیگر نقاط فرصت و تهدید را لیست کردیم.

از تداخل نقاط قوت و با نقاط فرصت استراتژی SO بدست میآید.

از تداخل نقاط فرصت و ضعف استراتژی WO بدست میآید.

از تداخل نقاط قوت و تهدید استراتژی ST بدست میآید.

از تداخل نقاط ضعف با نقاط تهدید WT بدست میآید.

ما ۵ نقاط ضعف و ۵نقاط قوت و ۵ نقاط تهدید و ۵نقاط فرصت داریم. اگر بخواهیم از نظر ریاضی حساب کنیم، در هر خانه ۲۵ تا استراتژی می شود، ولی در عمل به این شکل نیست.

استراتژی SO نوشتن آن از همه آسانتر است و استراتژی WT نیاز به خلاقیت دارد و مشکل است.

استراتژی SO آسانترین استراتژی است و نوشتن آن کاری ندارد ولی استراتژی WT نیاز به خلاقیت دارد و مشکل است.

استراتژی SO یعنی برای بهره برداری از فرصت ها از نقاط قوتمان استفاده می کنیم.

ما در بازار یک سری نقاط قوت داریم که یک سری فرصت در بازار وجود دارد و با توجه به قوت هایی که در دست داریم میخواهیم از فرصت های بازار استفاده کنیم.

ما فعلا با استراتژی SO که راحت ترین آن است کار داریم. در هر جدولی قوت ها و فرصت ها متفاوت است.

در این موارد که در جدول برای شرکت پیمانکاری عمرانی است:

قوت ها:

از طرف دیگر یک سری فرصت در بازار داریم:

ما می خواهیم استراتژی بنویسیم و راه رسیدن را مشخص کنیم :

اولین استراتژی :مشارکت در پروژه بخش خصوصی با توجه به ظرفیت، توانمندی شرکت( به این معنی که یک سری پروژه خصوصی در بیرون وجود دارد و دست ما نیست و از طرفی ما داخل شرکت را می بینیم که ظرفیت بالای اجرایی دارند، ماشین آلات هم دارم، اعتبار نزد نهادهای بانکی نیز دارم و سابقه کاری در یک سری مناطق دارم، کیفیت و سرعت بالا راهم دارا می باشم چون برای پروژه های خصوصی کیفیت و سرعت بالا خیلی مهم است.)

حالا گاهی اوقات یکی از نقاط قوت را با فرصت ادغام میکنیم گاهی هم هر ۵مورد را.

حال همه اینه ا را باهم مثل یک پکیج توانمند و ظرفبت در نظر میگیریم و با فرصت ها ترکیب می کنیم و استراتژی را می چینیم.

(نکته: در هریک از خانه های جدول استراتژی حداقل ۲ استراتژی را باید بنویسیم).

بعدی استخدام و جذب و بکارگیری نیروی متخصص جهت تسهیل رتبه ۲(پیمانکاران رتبه ۱تا ۴ دارند که هرچه رتبه پایین تر پروژه های سنگین تر می دهند)، استراتژی ما این است که از رتبه ۳ به رتبه ۲ برسانیم که برای این کار باید ماشین آلات و کار زیاد باشد.

استخدام نیروی مجرب برای تسهیل (ترکیب نسبی صنعت و نیاز کشور به توسعه پروژه های عمرانی دارند یعنی اینکه در آینده پروژه های بزرگتر است و لازم است که ما از رتبه به رتبه برسیم با قوت ظرفیت بالا و امکان اخذ پروژه جدید با ترکیب این دو این استراتژی از آن استخراج می شود)

ماتریس SWOT فرصت تهدید
قوت SO(استراتژی تهاجمی) ST(استراتژی تنوع)
ضعف WO(استراتژی تغییر) WT(استراتژی تدافعی)

در مورد پروژه ها نیز کار عملی انجام شد.

بنا به گفته استاد: برای تحویل دادن پروژه سایت و این سه جدول تا اخر ساعت ۰۰:۰۰ تاریخ ۹۴.۰۳.۰۸ باید پروژه ها را برای استاد ارسال کنیم و فقط تا همان زمان و تاریخ معین شده.

گزارشات جلسات دیگر درس مدیریت استراتژیک در تجارت الکترونیکی واحد طبرسی

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی ()
  • جالب ()
  • مفید ()
  • خسته کننده ()
  • به درد نخور ()
خروج از نسخه موبایل