مشخصات گزارش
نام درس: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره جلسه: ۱۶
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۳/۱۱
درجه کیفی: A
تهیه کننده: پریا فولادیان
توجه
گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.
بسمه تعالی
جلسه اخر کلاس فناوری اطلاعات در تاریخ ۹۴.۳.۱۱ از ساعت ۱۲:۴۵ الی ۲:۴۵ برگزار شد.
در این جلسه استاد درس خاصی ندادند و چند تن از دانشجویان کنفرانسی درمورد درس فناوری اطلاعات و ارتباطات داشتند که ارائه دادند. اولین کنفرانس دهنده خانم الهه جمشیدی بودند که از اوایل فصل چهارم تا سر کاربرد سیستم عامل، به طور خلاصه توضیح دادند.
درباره ی نرم افزارها گفتند که دستورالعمل های دقیقی هستند که عملیات سیستم های رایانه ای را کنترل می کند.
کارکردهای نرم افزار:
۱)مدیریت منابع رایانه ای
۲)فراهم کردن زمینه های استفاده از مزایای این ابزارهای رایانه ای برای کاربران
۳)ایفای نقش واسط بین کاربر و اطلاعات ذخیره شده
و در مورد برنامه نرم افزاری و انواع عمده نرم افزارها توضیح دادند واینکه نرم افزارهارا براساس رویکرد و شاخص های گوناگون به شکل های مختلف دسته بندی می کنند.
دسته بندی نرم افزار براساس تعداد کاربران
۱) نرم افزارهای تک کاربر
۲) نرم افزارهای چند کاربر
دسته بندی نرم افزار براساس نوع شبکه
دسته بندی نرم افزار براساس نوع سازمان ،وظایف و کارکردها
دسته بندی نرم افزار براساس تفکیک /یکپارچگی کارکرد
دسته بندی نرم افزار براساس نوع سیستم عامل
دراین شکل نشان داده شده که اول در درون سخت افزار وجود دارد و بعد نرم افزار سیستم، سخت افزارها را کنترل می کنند. برای اینکه نرم افزارهای سیستم در کنار سخت افزارها و دسترسی به آن را مدیریت می کند و بعد اجرای نرم افزار کاربردی وابسته به نرم افزار سیستم است که کاربران نهایی عمدتا با نرم افزارهای کاربردی کار دارند که هرنوع نرم افزار هم باید به نحوی طراحی گردد که با رایانه ی مورد نظر سازگاری داشته باشد.
و همین طور نرم افزار سیستم را هم توضیح دادند که بخش های گوناگون سیستم رایانه را هماهنگ می کند و بین نرم افزار کاربردی و سخت افزارهای رایانه هماهنگی برقرار می کند و به نرم افزار سیستمی که فعالیت های رایانه را کنترل و مدیریت می کند، سیستم عامل می گویند.
دومین کنفرانس دهنده یکی از دانشجویان خانم بودند که از کاربرد سیستم عامل تا سیستم های عامل مهم باید ارائه می دادند ولی به علت اینکه آمادگی لازم رو نداشتند استاد به ایشون نه نمره منفی و نه نمره بالای ۲۰ دادند و گفتند که بشینند.
کنفرانس دهنده ی بعدی خودم بودم و از سیستم های عامل مهم تا نسل های زبان های برنامه نویسی و از نرم افزار پست الکترونیکی تا رویکرد ها و ابزارهای نرم افزارهای جدید خلاصه ای رو مطرح کردم.
سیستم عامل داس محبوب ترین سیستم عامل برای رایانه های شخصی ۱۶بیتی بود و از این سیستم امروزه برایرایانه های شخصی قدیمی تر متکی به استانداردهای رایانه ای شخصی آی بی ام استفاده می گردد و این سیستم عامل به وسیله شرکت مایکروسافت نوشته شده است .
ویندوز پوسته رابط کاربر گرافیکی که همراه با سیستم عامل رایانه های شخصی داس راه اندازی می شود و چند برنامه کاری و بعضی از شکل های شبکه را نیز پشتیبانی می کند. هم اکنون بیش تر از ویندوز اکس پی، ویندوز ۷ و ویندوز ۸ استفاده می شود .
ویندوز ان تی، برای شبکه سازی سازمان های بزرگ مناسب است.
ویندوز سی ای، برای راه اندازی رایانه های دستی کوچک، دستیار دیجیتالی شخصی یا ابزارهای ارتباطی بی سیم مانند پی جو و تلفن های همراه طراحی شده است .
اُ.اس/۲ به رایانه های رو میزی قدرتمندی گفته می شود که توانایی سیستم عامل رایانه های بزرگ مانند سیستم چند کاره و پشتیبانی از سیستم چند کاربره در شبکه ها می دهد .
یونیکس سیستم عامل تعاملی، چند کاربره و دارای سیستم چند کاره می باشد .
سیستم عامل مکینتاش، به اینترنت دسترسی دارد و قابلیت های گرافیکی و چند رسانه ای قدرتمندی دارد .
نرم افزار پست الکترونیکی
پست الکترونیکی برای مبادله پیام بین رایانه ها بکار می رود و یکی از ابزارهای مهم ارتباطی برای فعالیت های مشترک و تعاونی است .
مرورگرهای وب میانجی اصلی دسترسی به اینترنت یا استفاده از سیستم های شبکه ای براساس فناوری اینترنت می باشند . مایکروسافت اینترنت اکسپلورر از مرورگرهای معروف است .
قابلیت های گروه افزار :
- پیشنهادات و مکاتبات گروهی
- توضیح پست الکترونیکی
- زمان بندی نشست ها و ملاقات ها و…
کنفرانس دهنده ی بعدی یکی از دانشجویان خانم بودند که از اواخر فصل پنجم یعنی از تجارت، کسب و کار و ارتباطات الکترونیکی تا عدم کنترل مدیریت ارئه داشتند که به دلیل نیامدنشون به جلسه استاد بهشون منفی دادند .
کنفرانس دهنده ی بعدی یکی از دانشجویان آقا بودند که از اوایل فصل ششم یعنی اینترنت تا فناوری ارسال و پوش توضیع مختصری دادند .
اینترنت توسط وزارت دفاع آمریکا و برای ایجاد ارتباط بین دانشمندان و محققان دانشگاه های سراسر جهان پایه گذاری شد. شبکه های موجود برای پیوستن به اینترنت تنها باید کمی هزینه ثبت نام پرداخت نمایند و از استانداردهای خاص براساس تی سی پی / آی پی به عنوان الگوی مرجع تبعیت کنند .
شرکت های منطقه ای اینترنت نیز وجود دارند که از طریق آنها شبکه ها و افراد عضو می توانند تمامی انتقالات خود را انجام دهند . اینترنت رسانه ارتباطی بسیار سریعی است که پیام هارو در هر نقطه ای از جهان و در عرض چند ثانیه یا حداثر یک یا دو دقیقه ارسال می کند .
قابلیت های اصلی اینترنت
پست الکترونیک. یکی از بزرگ ترین و مهم ترین خدمات اینترنتی است زیرا بسیاری از مردم جهان را به یکدیگر متصل می کند و موجب افزایش کارایی افراد و سازمان ها شده است .
در این شکل نشانی اینترنت نشان داده شده است. نام حوزه در سمت راست علامت @ شامل شاخص کشور، شاخص نوع کار و محل رایانه میزبان می باشد . نام حوزه. نام انحصاری مجموعه ای از رایانه ها که به اینترنت وصل می باشند.
مثلا: دات کو برای شرکت دات تی کی برای ترکیه
گروه های خبری یوزنت.
خدمت دهنده فهرست(لیست سرو) .
گفت و گو (چت) .
تلنت. یکی ازابزارهای شبکه که بااستفاده از آن می توان از طریق رایانه خود وارد یک سیستم رایانه ای دیگر شد.
شبکه جهانی وب شامل عامل اصلی افزایش استفاده از شبکه اینترنت می باشد .
و در موردمرورگرهای وب ،صفحه خانگی/سراصفحه، صفحه وب، وب سایت به طور خلاصه توضیح دادند.
موتور جست و جوی های وب نامرئی را هم نام بردند که مهم ترین آن ها:
Daylife
Surfwax
Spock
کنفرانس دهنده ی بعدی خانم فرهادی بودند که ایشون از اینترانت تا سر عمده فروشی و تجارت الکترونیک خلاصه ای را برای ما مطرح کردند .
ایشون درمورد اینترانت گفتند که سازمان ها برای ایجاد شبکه های خصوصی، که به آن اینترانت می گویند، از استانداردهای شبکه سازی اینترنت و فناوری وب استفاده کنند. تفاوت اصلی وب و اینترانت این است که وب در دسترس عموم است اما اینترانت خصوصی است وبا استفاده از دیواره آتش، دسترسی افراد به آن محدود است .
اکسترانت
بعضی از شرکت ها و سازمان ها به سایر افراد و سازمان ها نیز اجاره دسترسی محدود به اینترانت خودرا می دهند . به اینترانت هایی که در اختیار کاربران بیرون از سازمان یا شرکت نیز قرار می گیرد، اکسترانت می گویند .
از جمله مزیت های اینترنت برای سازمان ها :
- هم بندی و دسترسی جهانی
- کاهش هزینه های ارتباطی
- هزینه های معاملاتی کمتر
- کاهش هزینه های سازمانی
- ویژگی تعملی، انعطاف پذیری و شخصی سازی
- توزیع سریع دانش
و هرکدوم ازاین مزیت هارا به طور جداگانه مورد بحث و بررسی قرار دادند.
و در مورد مزیت توزیع سریع دانش توضیح دادند که دسترسی به اطلاعات امروزه بسیار حائز اهمیت بوده و عصر اطلاعات و جوامع پیشرفته رو جامعه اطلاعاتی می نامند و شرکت ها برای اینکه کار خودشان را به خوبی انجام بدهند، باید روزانه به حقوق تجارت یا اطلاعات دسترسی داشته باشند. اینترنت شرایطی را فراهم کرده که یک محقق در حالتی که در منزل خودش است با امواجی از اطلاعات مواجه است در حالیکه اگه همین محقق میخواست قسمتی از این اطلاعات رو از بیرون کسب کند باید هزینه های زیادی رو پرداخت می نمود.
و سازمان ها یک آرشیو هایی قرار داده اند که وقتی ما داخل یه سایت سازمان میریم با مقالات دانشجویان و نامه های سازمان و.. در آنجا مواجه میشیم و اطلاعات زیادی در مورد آن سازمان بدست میاوریم.
و در این شکل هم مثال بارزی از یک آرشیو سازمانی و محتوای آن را نشان داده است.
و درمورد اینترنت و تجارت الکترونیک گفتند که اینترت به سرعت به فناوری برتر تجارت الکترونیک تبدیل شده است. اینترنت به صورت ۲۴ساعته دراختیار استفاده کننگان قرار دارد و افراد باهزینه های پایین می توانند با شرکت های مختف در ارتباط باشند.
و درمورد الگوهای تجاری اینترنت توضیح مختصری دادند و گفتند سازمان یا وبی مانند آمازون آمده نوع جدیدی از بازرگانی روبه صورت درون خطی را ایجاد کرده که از طریق وب به فروش منابع اطلاعاتی خودش می پردازد.
واینکه اینترنت باعث به وجود آمدن اجتماعات درون خطی شده که در آن مردم می توانند با افراد مورد علاقه شان در سراسر جهان باهم در ارتباط باشند. مثلا از طریق :چت، فیس بوک و..
و در مورد فروش مستقیم کالا و خدمات از طریق وب و واسطه زدایی توضیع دادند و گفتند اگر واسطه ها سود کنند تولید کنندگان سود می برند. اینترنت در حالت واسطه زدایی باعث شده بسیاری از واسطه ها به کلی حذف شود ولی بعضی از واسطه ها به واسطه های جدیدی تبدیل شوند.
دراین شکل هزینه پیراهن رو توضیح داده. در این جا نشان داده که اگر تولید کننده بخواهد کالا رو به توزیع کننده عمده و خرده فروش و مشتری بدهد، هزینه ی پیراهن می شود ۴۸.۵۰ دلار. اما اگر تولید کننده اول به خرده فروش و بعد به مشتری بدهد میشود ۴۰.۳۴ دلار. و اگر تولید کننده مستقیم بدهد به مشتری میشود ۲۰.۴۵ دلار و هزینه کاهش چشمگیری پیدا می کند.
و در مورد بازاریابی تعاملی توضیح دادند که بازاریابان می توانند از ویژگی های تعاملی صفحات وب استفاده کنند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند. یک مثال از شرکت ریباک زدند که مربوط به مسائل ورزشی است وقتی ما داخل سایت آن شویم میتوانیم ثبت نام کنیم و رشته ورزشی مورد علاقمون رو انتخاب کنیم آن ها می توانند اطلاعات ورزشی راهم در اختیار ما قرار دهند.
و در مورد خود خدمتی (سلف سرویس) مشتریان توضیح دادند و گفتند وب و دیگر فناوری های شبکه ای، رهیافت های جدیدی را در ارائه خدمات به مشتریان و پشتیبانی از آن ها گشوده اند. وب رسانه ای است که مشتریان می توانند از طریق آن به دلخواه با سازمان ها و شرکت های مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند.
بعضی از شرکت های پست بین المللی مانند دی اچ ال با استفاده از نرم افزارهای قدرتمند مسیرهای متعدد هوایی را تعیین کردند. مثلاً اگر بسته ای را از ایران میخواهیم به انگلستان بفرستیم ولی پرواز ایران به انگلستان ده روز دیگر است باید یه مسیر کوتاه تری رو انتخاب کرد که بسته اول به اتریش فرستاده شود و بعد از اتریش به انگلستان فرستاده شود، اینجوری باعث می شود بسته که قرار بوده ده روز دیگر فرستاده شود سه روزه به دست صاحبش برسد.
کنفرانس دهنده ی آخرآقای رحیمی از عمده فروشی و تجارت الکترونیکی تا آخر فصل ششم خلاصه ای را مطرح کردند.
و گفتند تجارت و بازرگانی الکترونیک به دو دسته تقسیم می شوند:
۱)خرده فروشی یا تجارت شرکت با مشتریان نهایی
۲)عمده فروشی یا تجارت شرکت با شرکت
و در مورد هریک خلاصه مختصری دادند و بعد در موردمتمرکز کننده های بازار، که جزئی از الگوهای جدید بازرگانی اینترنتی هستند گفتند، مانند الگوی بازارهای سنتی.
و سیستم های تجارت الکترونیکی را توضیح دادند که بعضی شرکت ها وجود دارند که بزرگ اند و به آنها شرکت های مادر گفته می شود که به صورت سرور شرکت های کوچک تر را پشتیبانی می کنند و شرکت های کوچک ترخدمات و یا کالاهایشان را در شرکت های بزرگ تر ارائه می دهند.
و در مورد اینترانت و فعالیت ها و خدمات الکترونیک توضیح دادند.
و در این شکل نموداری از بازار تجارت الکترونیک نشان داده شده است که خریداران می توانند از طریق بازار الکترونیک، شبیه همین تصویر، فروشندگان وبی کالای مورد نیاز خود را پیدا کنند، سفارش دهند و هزینه آن را پرداخت نمایند.
و گفتند که شرکت ها می توانند همه ی پایگاه های اطلاعاتی شرکت و برنامه ها و نرم افزارها را تحت وب و در یک محیط واحدب ه هم متصل سازند تا کارکنان برای عملیات سازمان بتوانند به صورت متمرکز عمل کنند. در مورد اینترانت و همکاری گروهی نیز توضیح دادند. در مورد کاربردهای اینترنت/اینترانت در بازرگانی را گفتند ، که طبق شکل زیر به ۴ دسته تقسیم می شوند ودر مورد هر یک به طور مختصر توضیح دادند.
و در مورد ساخت و تولید گفتند که تمام بخش های دیگر را تحت پوشش قرار می دهد و یک نقش کلیدی دارد. اینکه سرعت کار را بالا می برد و باعث می شود مجموعه تولیدی به روز باشد. وقتی مجموعه تولیدی به روز باشد باعث می شود کیفیت بالا برود .
اینترانت/اینترنت، کارکردهای چرخه تهیه را به هم متصل می سازد. از اینترانت برای یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به فرآیندهای بازرگانی دور افتاده و مجزا می توان استفاده کرد، به طوری که مدیریت چرخه تهیه هماهنگ گردند.
و در مورد هماهنگی و مدیریت چرخه تهیه، چالش های مدیریتی و فرصت ها، الگو های تجاری تجربه نشده، نیازهای تغییر فرآیندهای کاری و بازرگانی، تناقض در کانال فروش، موانع فناوری، مشکلات حقوقی،امنیت و امور شخصی و ملاحظات مدیریتی توضیع مختصری دادند.
وخلاصه دانشجویان به اتمام رسید و درادامه کلاس، خانم سمرقندی پروژه ای درمورد فبلت رو که در پاورپوینت آماده کرده بودند را ارائه دادند.
گفتند اگر یک نوع معرفی ابتدایی درمورد فبلت بخواهیم داشته باشیم باید بگیم که فبلت ها ترکیبی از گوشی های، و smart phone تبلت و یک دستگاه میان این دو هستند.( که دراین باره استاد گفتند: فبلت ترکیبی از فون و تبلت است)
تاریخچه فبلت ها
گفتند که اولین بار در نمایشگاه کنگره جهانی موبایل در مارس ۲۰۱۲ از آن رو نمایی شد. در واقع فبلت ها نسل جدیدی از دستگاه های چند رسانه ای اند.
فرق عمده آن با تبلت
فبلت ها امکانات ارتباطی تلفن های همراه را دارند و باسایز کوچک تری که دارند میتوان آن را به راحتی حمل کرد ودر هر شرایطی می توان از ان ها برای انتقال اطلاعات، پرداخت هزینه های خرید واتصال به دستگاه های دیگر بهره برد.
قابلیت و توانایی فبلت ها
- رایانه شخصی کوچک
- دارای صفحه کلید لمسی
- مجهز به دوربین های حس گر قدرتمند
- پاسخگویی به تلفن و ارسال و دریافت پیامک
- دارای انتقالات بلوتوث و…
ویژ گی های فبلت ها
- دارای باطری های بزرگ تر
- نگه داری شارژ بیشتر
- پردازنده قدرتمند ۴هسته ای
- سرعت پردازش بسیار بالا نسبت به گوشی های هوشمند
- امکانات دسترسی به اینترنت باسرعت بالا
- گزینه مناسب برای هر کاربر و…
فبلت ها یک دستگاه ۵ اینچی هستند(۱۲/۷سانتی متر) هراینچ معادل ۲۵/۴میلی متر است.
یکی از مهم ترین ویژه گی فبلت ها این است که به صفحات نمایشی در اندازه های مطلوب و مورد نیاز کاربران است .( گوشی های تلفن همراه زیر ۵ اینچ هستند، تبلت ها از ۷اینچ تا ۱۰اینچ هستند و فبلت ها بین ۵اینچ تا ۷اینچ هستند)
مدل های موفق فبلت در بازار
- Galaxy note3
- Nokia lumia
- Sony experia z ultra
پام تاب ها
بیشتر پانتاب ها از یک نسخه خاص و سبک ویندوز به نام های ویندوز
Ceیاxv
باتشکیل گوشی های پیشرفته پانتاب ها از رده خارج و احتمالا در بازار هیچ مدلی را ازآن نمیتوان یافت.
تلفظ صحیح پام تاب ها
A باشد نه تنها MوFوVیکی از حروف ALهرگاه بعد از حرف صدای آ می دهد بلکه ال تلفظ نمی شود
پانتاب ها کارایی محدودتری دارند و برای کارهای خاصی ساخته شده اند مانند: دفترچه تلفن و تقویم
PDA
برای نخستی بار در۷ژانویه ۱۹۹۹ توسط مدیر عاملPDA لغت
شرکت اپل آقای جان اسکولی در نمایشگاه های دستگاه های مصرفی
در لاس وگاس مطرح شد.
ویژ گی هاشون
- داشتن نمایشگرهای لمسی
- استفاده به عنوان تلفن همراه
- برقراری مکالمات تلفنی
- استفاده به عنوان ساعت تقویم و..
هاقلم هایی دارند که جنسشان از کربن است و بسیارمقاوم وغیرقابل PDA شکستن هستن و برای سهولت کار کاربر و نوشتن دفترچه یادداشت های رایانه ای است.
کاربردشان
- در ناموری اتومبیل
- علم پزشکی
- ورزش
- ومسائل آموزشی
و بعد از اتمام پروژه، استاد به همه ی دانشجویان یک برگه دادند و گفتند نظرات و پیشنهادات خودرا درمورد ایشون و نحوه درس دادنشان و اینکه یک صفت بعد از اسم ایشون که در ذهن تداعی می شود بنویسند. و لزومی ندارد که در برگه اسم دانشجو درج شود.و بعد از اینکه دانشجویان نظرات خودرا نوشتند ، یک عکس دسته جمعی هم با استاد انداختند و آخرین جلسه اینگونه تمام شد.