گزارش جلسه ششم درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات – واحد ۵۵

مشخصات گزارش

نام درس: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
شماره جلسه: ۶
تاریخ جلسه: ۹۴/۰۱/۱۶
درجه کیفی: + A
تهیه کننده: رعنا اثماریان

توجه

گزارش صرفاً خلاصه ای از آنچه که در کلاس اتفاق افتاده می باشد و برای دانشجویانی آماده گردیده که به هر دلیل نتوانستند در آن جلسه حضور به عمل رسانند. لذا به هیچ عنوان نباید به عنوان جزوه آن جلسه تلقی گردد.

به نام خدا

کلاس فناوری اطلاعات و ارتباطات نیم ساعت بعد از کلاس خدمات الکترونیک ساعت ۱۲:۳۰ تشکیل شد.

در ابتدای کلاس هر یک از دانشجویان مبحث موردنظر خود را کنفرانس دادند که خلاصه ای از انها به شرح ذیل است:

v       رشد صنعت اطلاعات موجب کاهش نیاز به نیروی انسانی در بسیاری از بخش های تولیدی و خدماتی شده است،ولی خود موجب ایجاد بسیاری از شغل های جدید نیز شده است.

v       فناوری های اطلاعات، فناوری های ارتباطات، صنایع کاغذسازی، صنعت لیتوگرافی و چاپ و صحافی، صنعت نشر کتاب و مجله و روزنامه و انواع منابع چاپ و الکترونیکی و غیره؛پایگاه های اطلاعاتی و نظام تولید و توزیع منابع مرجع، انواع کارگزاران اطلاعات؛ کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، خبرگزاری ها؛ رادیو و تلویزیون؛ صنعت سینما و فیلم سازی؛ خدمات و صنایع مخابراتی و بسیاری از شغل ها و زمینه های دیگر در ارتباط با اطلاعات در اطلاع رسانی است و جزئی از اقتصاد اطلاعات محسوب میشود.

v       امروزه نقش اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید کالا و خدمات تا حدی گسترش یافته است که بدون کمک این ابزارها تولید بسیاری از کالاها و خدمات ناممکن یا اقتصادی نیست. به همین دلیل اموزش استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در تمام رشته ها ضرورت یافته است.

v       برای اشتغال در جامعه اطلاعاتی باید مهارت های مرتبط با اطلاعات و اطلاع یابی و در مجموع سواد اطلاعاتی جدی گرفته شود. علاوه بر جایگاه مهم این ابزارها در همه شغل ها، بسیاری از شغل ها مستقیما با تولید، توزیع و پردازش خود اطلاعات مربوط میشود. بسیاری از کالاها و خدمات به کالاها و خدمات اطلاعاتی تبدیل میشوند نمونه ان صنایع بانکی و بیمه است که بیشتر مبادله اطلاعات بین بانکی و از طریق کارت های اعتباری و شبکه های اینترنتی است تا خود پول یا اسناد کاغذی دیگر.

v       جامعه اطلاعاتی:جامعه ای است که در ان تولید و توزیع و دسترسی به انواع کالاها و خدمات به اطلاعات وابسته است به همین دلیل است که اطلاعات یا دسترسی به ان را قدرت میدانند.

v       در جامعه اطلاعاتی، تصمیم گیری درست و به موقع و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مربوط به یک جامعه و نیز سازمان ها و شرکتهای ملی و بین المللی به اطلاعات مناسب و درست بستگی دارد و عدم دسترسی به ان خسارت های اقتصادی و مالی فراوان و در بعضی مواقع جبران ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

v       امروزه میزان زیاد مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی سبب شده است تا نوع جدیدی از درآمد زایی از محل درج اگهی گسترش یابد.

v       اطلاعات نقطه اشتراک تمامی ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی است؛ زیرا قطعات اطلاعات در پیکره این ابزارها نگهداری، پردازش یا منتقل میشود.

v       شاخص اصلی کمی و کیفی این ابزارها میزان ذخیره اطلاعات،سرعت پردازش اطلاعات و دسترسی اطلاعات و مواردی مانند ان است.

v       اطلاعات: نوعی مواد خام است که در کالاهای ساخته شده موجود بوده و تولید کالا به وجود ان بستگی دارد.

v       کالاهای ساخته از بسیاری جهات اطلاعات منجمد محسوب میشوند.

v       نرم افزارها و شبکه های اجتماعی نشانگر بعد دیگری از تاثیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بر اجتماع است،این واژه رویکردهای جدید در توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباط را نیز نشان میدهد.

v       سه نوع تغییر جهانی و عمیق:

سه نوع تغییر جهانی و عمیق
سه نوع تغییر جهانی و عمیق

v       شرکت ها برای حضور پرمنافع و موثر در بازارجهانی به سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی قدرتمند نیاز دارند.

v       سیستم اطلاعاتی: مجموعه ای از اجزای وابسته به هم میباشد که اطلاعات را جمع آوری، پردازش، ذخیره و توزیع میکند.

v       اطلاعات: داده هایی است که به شکلی معنادار و مفید برای افراد تبدیل شده اند.

v       داده: واقعیت های خامی است که اتفاقات رخ داده در سازمان یا هر محیط دیگر را نشان میدهد و هنوز شکل سازماندهی و منظم نشده است که افراد ان را درک و استفاده کنند.

کارکرد یک سیستم اطلاعاتی:

کارکرد یک سیستم اطلاعاتی
کارکرد یک سیستم اطلاعاتی

v       درونداد: جمع اوری داده های خام موجود در سازمان یا محیط خارج از سازمان به منظور پردازش در یک سیستم اطلاعاتی.

v       پردازش: تبدیل اماده سازی و تجزیه و تحلیل دروندادهای خام و به شکلی است که برای انسان ها معنادار تر باشد.

v       برونداد: توزیع اطلاعات پردازش شده برای افراد یا فعالیت هایی است که به ان نیاز دارند.

v       بازخورد: بروندادی است که برای افراد مناسب در سازمان یا شرکت بازگشت داده میشود تا درونداد را ارزیابی یا اصلاح کنند.

بازخورد

v       فناوری اطلاعات: ابزاری است در میان بسیاری از ابزارهای دیگر که کارکنان و مدیران میتوانند برای حل مشکلات از ان استفاده کنند.

v       سخت افزار رایانه ای: تجهیزات فیزیکی برای فعالیت های مربوط به دروند،پردازش و برونداد در یک سیستم اطلاعاتی است.

v       نرم افزار رایانه ای: دستورالعمل های دقیق و برنامه ریزی شده ای است که کار اجزای سخت افزاری را در یک سیستم اطلاعاتی کنترل و هماهنگ میکند.

v       فناوری ذخیره: رسانه فیزیکی و نرم افزاری که ذخیره سازماندهی داده را برای استفاده از سیستم های اطلاعاتی ممکن میسازند.

v       فناوری ارتباطات: ابزارهای فیزیکی و نرم افزاری که اجزای گوناگون سخت افزاری رایانه ای را به هم متصل میسازد و داده ها را از یک محل فیزیکی به محلی دیگر منتقل میسازد.

v       شبکه: دو یا چند رایانه ای که برای اشتراک اطلاعات یا منابعی مانند چاپگر به هم متصل باشند.

v       اینترنت: شبکه جهانی از شبکه ها که مجموعه ای از صدها هزار شبکه خصوصی و عمومی است.

v       وب جهان گستر: سیستمی با استانداردهای پذیرفته شده جهانی برای ذخیره، بازیابی، قالب بندی و نمایش اطلاعات در محیط شبکه ای است.

v       وب سایت: تمامی صفحات وب متعلق به یک سازمان یا فرد است.

v       تاثیر فناوری اطلاعات شبکه ها بر سازمان ها و شرکت ها را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • کوچک و یکنواخت شدن سازمانها
  • تفکیک کار از محل
  • سازماندهی مجدد جریان کار
  • افزایش انعطاف پذیری سازمانها
  • تغییر فرایند مدیریت
  • تعریف مجدد قلمرو و محدوده سازمانی.

v       بازار الکترونیکی: سیستم اطلاعاتی است که بسیاری از خریداران و فروشندگان را به هم متصل میسازد تا اطلاعات، کالا و خدمات را مبادله و پرداخت هایشان را مدیریت کنند.

v       تجارت الکترونیک: فرایند خرید و فروش کالاها و خدمات به صورت الکترونیکی است که برای معاملات از اینترنت، شبکه ها و دیگر فناوری های دیجیتال استفاده میشود.

v       بازرگانی الکترونیک:استفاده از اینترنت و دیگر فناوری های دیجیتال برای هماهنگی و ارتباطات سازمانی و مدیریت شرکت یا سازمان.

v       سازمان مجازی: سازمانی است که از شبکه ها برای ارتباط افراد، دارایی ها و افکار استفاده میکند تا بدون محدودیت های سازمانی سنتی و محل های فیزیکی کالاها و خدمات خود را تولید و توزیع کند.

سپس استاد کنفرانس هریک از دانشجویان را مورد بررسی قرار داد و بعد از ان به تدریس درس پرداخت که در ادامه توضیح داده میشود:

v       اجزای رایانه:سخت افزار،نرم افزار

v       انواع رایانه:

  • ابر رایانه (Supercomputer): بزرگ،سریع و گران،چندین میلیون پردازش و محاسبه در ثانیه. کاربرد:مدل سازی و شبیه سازی علمی،پیش بینی وضع هوا
  • رایانه بزرگ (Mainframe Computer): بسیار قدرتمند و توزیع قدرت بین رایانه های متصل به آن ها. کاربرد:در بانکهای بزرگ
  • مینی رایانه (Mini Computer) – از رایانه بزرگ کوچک تر است:بسیار قدرتمند و گران. کاربرد:در شرکتهای کوچک تا بزرگ
  • رایانه شخصی (Personal Computer): کاربرد:استفاده خانگی و شرکتهای کوچک
  • Notebook –  سی دی می خورد.
  • Net book – سی دی نمی خورد.  برای کارهای دم دستی مثل اینترنت و پاورپوینت و ورد و … استفاده می شود. وزن کمی دارد.
  • رایانه کیفی (Laptop) یعنی روی ران پا به راحتی قرار می گیرد اما معمولاً سنگین تر از نوت بوک است.
  • Palmtop – به معنی کف دست، پلیس ها برای جریمه کردن استفاده میکنند
  •  PDA مخفف Personal Digital Assistantبرای امضا کردن و خواندن استفاده میشود  – در رستوران ها برای سفارش غذا هم استفاده می شوند
  • Tablet مثل نوت بوک معمولاً کمی ضعیف تر و لمسی – در برخی از موارد سیم کارت می خورد
  • All-in-one شبیه مانیتورال سی دی  است که کیس داخل مانیتور است
  •  Thin client دستگاه کوچک که برای کار کردن باهاش باید به سرور وصل شد و با خود سیستم عاملش کار چندانی نمی توان انجام داد.
  • Phablet کار گوشی را انجام میدهد اما بزرگ است و لمسی
پروژه اختیاری برای نمره بالای بیست

فرق بین موارد زیر چیست؟

  • Palmtop
  • Netbook
  • Ultrabook
  • Notebook
  • Laptop

با تمرکز بر تفاوت لپ تاپ با نوت بوک

تهیه پاورپوینت با رعایت اصول حرفه ای پاورپوینت با استفاده از حداقل پنج منبع فارسی و دو منبع انگلیسی

و  کلاس پس از حضور و غیاب استاد به اتمام رسید.

گزارشات جلسات دیگر درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد ۵۵

 

این نوشته را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • عالی 
  • جالب 
  • مفید 
  • خسته کننده 
  • به درد نخور 

به اشتراک‌گذاری این مطلب


این هم ببینید:

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات - سری دوم

نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات – سری دوم

.:. نمونه سوالات درس مبانی فناوری اطلاعات .:. سری دوم .:. ساختار: مفهومی تحلیلی با ابتکار طراح و استفاده از منابع معتبر .:. طراح: علی ملاباقر .:.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *